P-sprøyte – har gitt meg varige plager

 

Hva er den beste prevensjon?

Jeg tror at spiralen er den beste……….. (min mening)

Jeg har fortsatt hormonspiral – og har ikke hatt menstruasjon på mange år 🙂

Jeg er i overgangsalder – har vært det i hele 10 år – ja jeg kom tidlig i den settingen – som har vart en god stund.

Men jeg har klart meg fint – og har hele tiden hatt spiralen – og har sluppet de store blødningene.
Og sluppet de største plager som følge av overgangsalder.
Har hatt mine hetetokter og svetteutbrudd – mest svette om natta hos meg 🙂

Jeg har vært dårlig EN gang i måneden siden jeg fikk menstruasjon som 13 åring.
Til tider var jeg så smertepåvirket at jeg ikke husket hjemturen fra skolen og vise versa.

Jeg brukte Marvelon og Trionetta – og det har vært advarsler hele veien i min oppvekst – blodpropp!
Jeg prøvde kobberspiral som var tingen etter min første fødsel – men tålte den ikke og var dårlig hele tiden.

Når man har eggløsning = smerter  Menstruasjon = smerter og kanskje har 14 dager pause hver måned – da er det ikke mye morsomt.

Slik er det for mange.

Så kom jeg over P-SPRØYTEN.

Og en ny tilværelse ble hverdagen for meg.
Et nytt liv rett og slett.

Jeg brukte P-sprøyte i mange år uten at noen sa noe på det.

Så begynte jeg å bli dårlig.

Smerter i beina.
Svimmel.
Smerter i rygg.

Ble utredet fra topp til tå uten at noe ble avdekket 🙂

Så – min nye fastlege – kommer på at jeg kanskje, mens jeg er i siget, kan ta en bentetthetsprøve.
Og akkurat DEN hadde jeg tenkt å avbestille – for bentetthet??? Det var for “gamle” mennesker 😀

Og hun som satt og skannet – tok bentetthet på meg, fikk hakeslepp.
Jeg var kanskje 39 år – og hadde 2 hvirvler i ryggen som var ganske så oppspist/dårlige av #osteoporose.

Jeg fikk tidenes sjokk og nedtur.
Benskjør!

Og akkurat i den perioden tok jeg min P-sprøyte.
De siste gangene jeg fikk den – merket jeg at jeg ble dårlig.
Og dette skjedde også denne siste gangen jeg tok den.
Jeg holdt på å svime av og falle i gulvet – nesten som jeg fikk et slag i kroppen.

Og da kunne min fastlege fortelle meg at P-sprøyten kan gi deg benskjørhet.

Mye av det jeg plages med, KAN være fra denne P-sprøyten.

Jeg har gått på ALENDRONAT i 12 år – medisin for benskjørhet – har sluttet med dette da jeg har gått ALT FOR LENGE på samme medisin, etter råd fra min fastlege.

Etter siste bentetthet har skadene i ryggen trukket seg tilbake – og jeg har osteoponi – og dette rett og slett takket være styrketrening og aktivitet.

Det er ikke enkelt dette med prevensjon.
Men man finner sin gren og henger det på den.

Jeg fant min i godt voksen alder – hormonspiralen – og har takket den for en ny hverdag uten smerter og null blødninger.

P-sprøyten er ikke bra!

Jeg er utdannet #legesekretær og har satt mange P-sprøyter på unge jenter.

Jeg har sett “rødt” av og til når unge jenter kommer og skal sette denne sprøyten.
Jeg anbefaler de alltid å lese litt om den, og tenkte med meg selv at dette er ikke bra.

Men det er opp til legen å si ifra.

Jeg synes selv at den var et mirakel for meg den gangen – før jeg visste mer.

Jeg er i dag en voksen dame –  også utdannet hjelpepleier/helsefagarbeider – og jobber ved et omsorgssenter.

Man lærer hele livet!!

 

 

#prevensjon #psprøyte #erfaring #overgangsalder #kvinnerogprevensjon #kvinner #littavhvert

10 kommentarer
    1. Leit når ting man har fått foreskrevet av lege fører til slikt. Godt å lese at det har bedret seg.
      Det er nok mange ting vi ikke vet av det vi putter i oss for å slippe plager, og hva er best og verst? Ja, det kan være vanskelig å ta stilling til. Og legen tror man jo blindt på…
      Jeg har slutta å stole blindt på legene, og jeg leser vedlegg på ting jeg blir satt opp på. Men så er det å ikke ta hensyn til det man leser når man har det som verst da… ikke enkelt.
      Hva er den beste treninga du gjør for ryggen? Jeg synes det jeg gjør ikke hjelper nok, eller kanskje jeg ikke gjør det ofte nok. Fint at du deler slike ting Mette. 🙂 Klem til deg med ønske om en god dag. <3

    2. en lærer hele livet ja ,hva mine jenter bruker hvet jeg ikke ,skal jammen spørre dem,hormonspiral er greit nok det,men jeg født vår siste datter med den spiralen jeg,spiralen kom først med jenta etter seg :=) så 100% sikker er den ikke

    3. Det er mye en kjører i seg som ikke er bra i det hele tatt! Ganske så skummelt. Jeg har alltid gått på p-piller. Som deg var jeg ekstremt plaget med smerter som omtrent lammet meg helt fra jeg fikk mensen som 12-åring. Det var en lettelse de tre gangene jeg var gravid og slapp den elendigheta. Etter andre barn fikk jeg satt inn spiral, siden jeg hadde brukt piller så lenge. Det endte med barn nummer tre! 🙂 Etter han steriliserte jeg meg, og har ikke angra et sekund. Noe så utrolig deilig å vite at det ikke kunne komme flere barn, i tillegg til å slippe den hersens mensen … Men så kom overgangsalderen, og hadde jeg visst hvor forferdelig det skulle bli så skulle jeg aldri klaget på mensen en eneste gang! Det er godt vi ikke vet hva vi skal gjennom … for da kunne en jo like godt ha gitt opp først som sist!

    4. Det er mye som er “ufarlig som viser seg ikke å være det. Detre med prevensjon er ikke enkelt. Det er noen ulemper med det meste. Nå er jeg ferdig med den perioden i livet. Du viser jo at trening kan hjelpe.🌷 Blir inspirert av deg. Danser til musikk, gjør yoga og går tur hver dag nå. Har jo ekstra god tid nå.

    5. Hmmm – mange ting som ikke blir helt som forventa – mulig ting ikke var så mye forska på før da….. jeg brukte også Marvelon – det er vel en av verstingene fant de ut i etterkant…. så har jeg hatt kobberspiral i mange år, før jeg nå har hormonspiral! Med sistnevnte er ikke ting så ille lenger – men mensen er dessverre ikke helt borte – sliter med hodepine ca ei uke i mnd…. men – bedre enn det var ei stund – det er helt klart! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg