ingenting blir som før – tankespinn

 

 

“SOM FØR”

Du tenker at NÅ må det snart være over, og hverdagen kan komme tilbake til normalen og alt kan bli som før.
“Som før”………
Det tror jeg ikke det blir.
Tror du?
Som før…………. eller tilregnet lik kanskje……. men ikke som før.
Vi har lĂŚrt noe alle og en hver, hĂĽper jeg.
Hva er viktig i slike tider?
Hytte, campingliv……..
Av og til må man legge til side goder som “bare noen” av oss har.
Og for ĂĽ vĂŚre helt ĂŚrlig, sĂĽ gjekk det vel bra ĂĽ IKKE vĂŚre pĂĽ hytta i pĂĽska?
For å redde andre sine liv – ha respekt for samfunnet og den situasjonen landet vårt havnet i.
En felles dugnad.
Det var nok ikke DET store offeret.
NĂĽr man tenker pĂĽ de som strever med ĂĽ fĂĽ mat pĂĽ bordet i hverdagen.
Store kontraster.
Og er det noe vi har lĂŚrt, sĂĽ er det iallefall hvor viktig det er med HANDHYGIENE.
Vaske hendene – sprite hendene.
Men aller mest dette med ĂĽ vaske hendene.
For bare den lille delen i hverdagen er kjempeviktig.
Vaske hendene.
Sü ser man hva dette med avstand gjør.
Man blir isolert, alene og tankefull.
Verdier, det du setter pris pĂĽ som ikke er innen rekkevidde plutselig.
Jobben, venner, familie, egenpleie.
Du mĂĽ klare deg med mindre.
Tankene jobber.
Kjenne pĂĽ redsle.
Hva gjør viruset med oss.
Blir vi berørt?
Min familie?
Å se på avstand, ikke følge kjente til graven.
Isolasjon og sakte men sikker tilnĂŚrming pĂĽ nytt.
Men ingenting blir sü før.
Det tror jeg ikke.
Samfunnet er forandret.
Jobbsituasjonen er forandret for mange mennesker.
Men det er godt å igjen nærme seg “det som var”.
For det er det vi gjør nü.
Sakte men sikkert ĂĽpne opp.
Sakte men sikkert nĂŚrme oss hverandre.
En ny tid?
Ja, jeg tror det.
En ny tid – fortsatt litt på avstand – men litt nærmere.

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

 

#tankerblirtilordogordblirtildikt #dikt #minedikt #tankespinn #nytid #samfunnet #avstand #ingentingblirsomfør

 

8 kommentarer
    1. Nei, ingenting blir som før. Det er før og etter koronatiden. Det føles rart, men sånn er det. Vi har det jo godt uansett her hos oss. Fine bilder! Klemsiklem 🙂

    2. Jeg tror du har rett…. ingenting blir som før…… kanskje bra pĂĽ noen omrĂĽder, men absolutt ikke pĂĽ alle! Jeg lengter etter normalitet…… klemmer <3

    3. SĂĽ godt beskrevet og illustrert.💕 Det er kanskje ikke alt vi ønsker oss tilbake til ?Vi klarer oss definitivt med fĂŚrre materielle goder enn vi har vent oss til. Jeg savner mest kontakten med de jeg bryr meg om. Det er ikke fornøyelser og “festligheter” jeg savner. Bare det enkle, kunne ferdes fritt og slippe tenke pĂĽ ĂĽ holde avstand hele tida.💚

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngü personangrep og sjikane og prøv ü holde en hyggelig tone selv om du skulle vÌre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĽ nett.

Siste innlegg