Det føles slik, etter konserten vi hadde. Det kom masser av folk og fylte opp konsertsalen. Vi fikk stĂĽende applaus. Men, det skal sies, at det var etter Belinda Strand sin fremføring i samarbeid med Herøy Janitsjar â HOLY NIGHT â med sin vakre operastemme og oss i koret som bakgrunnssolister đ Da hun var ferdig sĂĽ reiste alle seg og klappet og âbravoâ og wow!!!  à h for en følelse. Herlig !
SĂĽ i dag har det sunket inn â at vi er ferdige med konserten og alt gjekk knirkefritt.
đ
Var en tur til Golleneset fyr for ĂĽ lufte meg i vinden.
Da gĂĽr jeg ofte denne rutenâŚâŚ ned til den røde løden og videre langs sjøen đ
Her stĂĽr âsjefenâ og venter. Han var langt vekk, men ble nysgjerrig og kom helt nĂŚr megâŚâŚ for ĂĽ sjekke hva jeg var for noeâŚ.. for han snudde bare og ruslet avgĂĽrde og brĂŚĂŚĂŚĂŚĂŚket liksom til de andre at det var ok  hehehhheee   er lov ĂĽ bruke fantasien jaâŚâŚ Â đ
Fint i havet đ
Tung sjø etter mye vind siste dagene đ
Â
NĂĽ tenker jeg at jeg tar en pause til fredags kvelden đ
Jeg skal hoppe pĂĽ nattbussen og ta turen til Aurskog. Det blir ogsĂĽ en liten Oslo-tur. Men tiden er knapp for skal hoppe pĂĽ nattbuss tilbake igjen torsdag kveld for ĂĽ rekke en konsert sammen med moderen fredagen. Da skal vi pĂĽ Desemberstemning med Didrik Tangen, Ole Edvard Antonsen og Elisabeth Andreassen đ Â Â Â
Â
Kos dere i adventen sĂĽ sees vi snart her inne igjen đ
SĂĽ skulle jeg bli med moderen til FosnavĂĽg og handle julegaver til vaksne mormor og bestemor-barn đ
Det er kaldt ute i dag. Det hagler og blĂĽserâŚ. SĂĽ da tok jeg pĂĽ meg lua og skjerfet som varmer sĂĽ godt â og var klar til en shoppingrunde. Dette strikket jeg da jeg var pĂĽ MURITUNET i 4 uker for smertemestring pga Fibromyalgi. Rosene og kanten rundt er heklet. Fri fantasi. Det er 4-5 ĂĽr siden nĂĽ đ
Vel hjemme etter vellykket juleshopping â mĂĽtte jeg ta meg noe mat og da var det ikke vanskelig ĂĽ finne hva jeg ville spise. Byggryn som jeg kokte her om dagen, stĂĽr klar i kjøleskapet, og jeg blandet i nesten den beste youghurten jeg vet om. Sitron <3
Jeg mĂĽtte spise noe og sĂĽ komme meg ut â da jeg hadde lovet moderen ĂĽ hjelpe henne med ĂĽ fĂĽ opp lys ute i hennes hage.
SĂĽ jeg forter meg avgĂĽrde. Tar selvfølgelig bilder langs veien đ
Det er kraftige haglbyger innimellom â sĂĽ det er bare ĂĽ trĂĽ til og bli ferdige med jobben đ
Og der var lysa oppe i treet i hagen.
Og der var lyslenka surret rundt buen til inngangspartiet.
Frk Simba til moderen, er mildt sagt skeptisk til hele sirkuset med alle lysa og ledningane rundt om. Veldig skeptisk jaâŚâŚ
Desse smĂĽ blomstrane har stĂĽtt her siden i sommer đ Og de holder ut og er like fine ennĂĽ <3
Bare litt snø som mangler â sĂĽ er vinteren fullkommen đ
NĂĽ blir det ĂĽ se handballkamp Norge-Nederland!
Og etterpĂĽ skal jeg bare ĂVE tekst til i morgen.
For i morgen er det adventskonsert med koret mitt og janitsjaren đ
Jeg er ogsü plaget med at hender og føter sprekker og blir süre. Og det er vondt det, skal jeg si deg.
Jeg bruker file føttene med SCHOLL batteridreven fil og den er kjempebra!! Men av og til hjelper det ikke for det sprekker innenfra đ
Nü er jeg inne i en slik periode. Plutselig kjenner jeg det er sür/vondt et sted pü foten, og se der ja, en sprekk⌠Og de blir ganske store og üpne.
Men, jeg har hjelp for det, til en viss grad, utenom ĂĽ passe pĂĽ ĂĽ file de.
Jeg bruker ELOCON krem. Den er pĂĽ resept og hjelper en del.
SĂĽ har jeg funnet en salve som er UTROLIG god đ Nemlig UTROLIG-salven đ
Den kan jeg bruke pĂĽ ømme muskler, og jeg smører de pĂĽ føttene av og til, og de som er plaget med neglerotbetennelser, bruker den ogsĂĽ. Denne bestiller jeg pĂĽ nettet og den kommer i tre forskjellige størrelse krokker. Det er bare ĂĽ søke pĂĽ UTROLIGsalven đ
Â
I fjor ga jeg denne i julegave til de jeg visste kunne ha bruk for den <3
Fra gĂĽrsdagens tur đ PĂĽ veg hjemover i Mulevikvegen.
Sü var all snøen borte vekk.
Fikk en idè. Fram med symaskinen.
Klippe opp en bluse jeg ikke kommer til ĂĽ bruke noen sinneâŚ.. Og sy diverse pĂĽ en kjole jeg har hatt i mange ĂĽrâŚ. Det er sĂĽnne ideer som kommer til overflaten, og sĂĽ mĂĽ de gjøres med en gang.
Klippe klippe klippe.
SĂĽ syr jg pĂĽ en kant nede pĂĽ kjolen, finner noen perler og knapper jeg kan brukeâŚ. TjaâŚ. tror den ble grei nok til ĂĽ brukes ved spesielle anledninger đ
Â
Dagens pĂĽfunn var ĂĽ fĂĽ vasket vinduer og lister pĂĽ kjøkkenet og litt i stue. FĂĽ opp adventsjerner og adventstaker â sĂĽ er de klart til søndag. For jeg har ikke mye tid ellers disse dagene frem til søndag pga konserten vi skal ha đ
Jeg oppdaget iallefall at det var pĂĽ HĂG tid ĂĽ vaske vinduer for de var ikke rene i det hele tatt đ
Sü var det rent og fint og sjterna oppe. Lyset tendes jo søndag <3
Og her kom adventstaken opp đ
I stua har jeg faktisk fĂĽtt opp julegardinen â en kappe, og messingstjerna henger i vinduet đ
SĂĽ nĂĽ skal jeg benke meg foran TV og følge med pĂĽ handballen. Tidene er inne for ĂĽrets begivenhet â nemlig damehĂĽndball! Og den prøver jeg følge med pĂĽ til en hver tid :-
Makaroni â halv til en pakke â alt etter hvor mange det blir til middag,
1 boks tomatpurè
Piffi blandingskrydder og pepperâŚâŚ
3 ss hvetemel
Â
Stek kjøttdeig i litt smør. Hakk charlottløk og bland i kjøttdeigen. SĂĽ tilsetter du krydder â piffi og pepper etter smaksønske men litt mĂĽ der vere. SĂĽ tilsetter du tomatpurèen og blander i kjøttdeigen â blander inn 3 ss hvetemel. Og til slutt 3-4 dl vann. Det skal bli en tykk saus av alt sammen. Smak pĂĽ sausen og tilsett krydder etter ønske.
Kok makaronien â sil av â tøm i skĂĽl og tilsett kjøttdeigblandingen â bland og âvoulaâ er gryteretten klar.Â
Serveres med brød eller runstykker. Jeg liker skiver med smør og gryterett opp pü <3
Jeg satt og las pü bloggen til Inneuteferdig om dagens challenge hun har lagt ut.
Â
CHALLENGE / UTFORDRING NI
Â
Og tenkte at jammen hiver jeg meg pĂĽ den i dag.
Den handler om 10 fine ting i huset eller leiligheten. SĂĽ om du vil, sĂĽ ta en titt innom lenken jeg la ut om siden til Inneuteferdig, her oppe đ
Â
Her kommer mine 10 fine ting jeg setter pris pĂĽ i mitt hus. Eller kanskje det blei 11 Â eller 12 đ
Â
Jeg er veldig glad i mitt kjøkken <3 Dette kjøkkenet har, som dere ser, en rød vegg. Mitt energifelt. Det er mye her da, men det var mest veggen og helheten jeg tenkte vise her. Til advent nĂĽ, sĂĽ kommer det opp en stor rød stjerne der lyslykten henger, i vinduet đ
Â
Jeg er glad i ĂĽ improvisere til tider. SĂĽ denne lampeskjermen har min mor sydd pĂĽ lampeskjermkurs en gang i tiden. Den lĂĽ pĂĽ loftet hjemme hos mor â sĂĽ den fant jeg ut at jeg ville bruke til noe. SĂĽ her havnet det. Jeg har to slike lampeskjermer đ
Bildet til venstre der malte jeg tidlig i min hobbymalings-karriere đ Er veldig glad i det bildet â og det heter âElementâ
Baderomsdøren malte jeg for noen ĂĽr siden. Det er slikt jeg plutselig kan finne pĂĽ ĂĽ gjøre đ
Jeg er veldig glad i orkideer og de har jeg mange av. De blomstrer om og om igjen đ
Denne kvennen er noen ür gammel. Kommer fra mine besteforeldre som bodde i Gjerdsviken <3 Er veldig glad i den og den passer sü godt pü mitt røde kjøkken.
Denne figuren fikk jeg av en venninne som har betydd mye for meg i min vandring og lĂŚrdom og aksept av den ene diagnosen â Fibromyalgi. Hun var og er en god støtte og vi kan snakke om ALT. Jeg er veldig glad i den damen og hun ga meg denne figuren som sier âKjĂŚrlighetâ med hele seg.
Denne kaktusen har fulgt meg og guttene siden vi flyttet fra Oslo i 1997. Den har noen ĂĽr pĂĽ baken denne her â og jeg er redd om den faller over ende en dag đ Det blir styr det đ
Dette pleddet varmer meg pĂĽ kalde dager. Det har jeg fĂĽtt av en annen god venninne av meg <3
Denne lampen/ampellen kjøpte jeg da jeg jobbet pĂĽ lampe/smĂĽelektrisk butikk ĂĽret 1998/1999. Jeg kjøpte mye rart den tiden, men denne er gode farger i og jeg er glad i den đ En gang husket jeg alle navn pĂĽ lamper og bestikk og det som var. Men ikke nĂĽ lenger đ
Dette bildet er ganske stort, og jeg malte det for 2-3 ĂĽr siden og fikk det innerammet av en fotograf jeg kjenner. Jeg har malt rett pĂĽ en tre-plate. Det er et bilde som ikke er til salgs đ
Jeg er glad i smĂĽ ting som setter farge <3
Â
Denne karen sitter og kysser ut i luften. Jenta hans ble knust for mange ĂĽr siden. Dette kommer fra samme hus som den flotte kvenna lenger oppe. Det er gode minner <3
Og denne kommoden kommer ogsĂĽ fra samme hus som kvenna og kyssegutten đ Jeg har to stoler til ogsĂĽ. Jeg har malt det hvitt. Det var grønn-brunt før i tiden đ Jeg fikk satt inn ny speiel.
SĂĽ mĂĽtte jeg ta med dette bildet som mitt fadderbarn og tantebarn, Tina, har tegnet til meg. Hun kom sĂĽ glad her og sa at âtante, jeg har noe til deg som du kommer til ĂĽ likeâ Og jeg falt pladask. Mine vet at ørnen betyr mye for meg. Og her har hun fanget styrken i ørna <3
Â
Dette var ting som jeg synes er fine â og de betyr noe for meg đ Det er mye rart og fint i husene rundt om :-
GĂĽ inn pĂĽ inneuteerdig om du vil vĂŚre med pĂĽ denne challenge/utfodringen.
SĂĽ kom jeg hjem â og etter hvert vasket, hengt opp, lagt sammen og fĂĽtt pĂĽ plass klĂŚr.
SĂĽ ble det bakedag đ
Boller og rundstykker đ
Â
Jeg brukte halv kilo grovmalt hvetemel i rundstykkene â og jeg doblet deigen đ
Stekes nederst pĂĽ 200 grader i 1/2 time. De ble kjempegode <3
Â
BOLLER:
Laget dobbel bolledeig ogsĂĽ đ Â Denne gangen uten âFibrameletâ for ĂĽ fĂĽ âfineâ boller đ De ble ogsĂĽ gode đ Â
Rett i frysen med det meste đ
Da blir det ikke slik baking pĂĽ en stund for det tĂĽler ikke skulderen min i det hele tatt :-/ Â SĂĽ nok for denne gang.Â
Â
Hei â MR Sniff her!
Matmor tror hun kan lure meg hunâŚâŚâŚâŚ.. Men, jeg vet hva jeg vil đ
Katten som ikke spiser alt â bare visse merker â jo det er Mr SNiff det đ
Se sĂĽ skuffet jeg er!!!  Hva er det hun tror om megâŚ.. at jeg spiser dette? Whiskas?!  Jeg har sagt det før og jeg sier det igjen; Jeg liker ikke Whiskas!!
Men dette liker jeg <3  PURINA <3  Mmmmmmm  sĂĽ da sorterer jeg ut det matmor har lagt i tallerkenen. Ser bedende med øynene mine, til hun legger pĂĽ det jeg vil ha. Nemlig Purina â Mjau.
Â
Â
Jeg for min del har spist byggryn med blĂĽbĂŚr i dag <3Â Det kan jeg like đ
Mmmmmm <3
Â
NĂĽ skal jeg pĂĽ ekstraøving med kor og Janitsjar-korps snart đ