overgangen – plager det deg?? og grĂ„e hĂ„r….

 

 

 

OVERGANGSALDER

 

Ja det kan jo vére hva som helst


..

Mange liker ikke Ă„ innrĂžmme at de er i den alderen at de har kommet inn i noe spesielt.
Overgangsalder.

 

“Nei, det har jeg slettes ikke!
For jeg har menstruasjon ennĂ„â€Šâ€Šâ€Šâ€Šâ€

 

Men, det er jo en gang slik at man kan ha menstruasjon i mange Ă„r inn i de 50 – og vĂŠre godt i gang med overgangsplager/alder lenge lenge fĂžr passert 50, og uten Ă„ vĂŠre klar over det selv



For min del begynte det rundt 40 – kanskje litt fþr fylte 40.

Men det gjekk mange Ă„r fĂžr jeg koblet overgangsalder til mine plager.

Jeg formelig svĂžmte i svette om natten.
Nattesvetter.

OgsÄ sier de at de som har denne nattesvetten kommer lettere unna enn de som IKKE har akkurat det.
Kanskje stemmer det?
For jeg har IKKE hatt mange “hetetokter” der svetten renner og alle klĂŠr er vĂ„te.
Jeg tror faktisk ikke jeg HAR opplevd det.

Men det jeg HAR opplevd, er at en ovn har skrudd seg pĂ„ og av – blitt klam – ogsĂ„ like fort har det gĂ„tt over.

NĂ„ har jeg passert 50   kremt kremt

..
Jeg har ikke nattesvette lenger pĂ„ samme mĂ„ten, ovnen skrues nesten aldri pĂ„ lenger – jeg har ikke hjertebank – og ja jeg vet ikke hva.
For meg har det ikke vĂŠrt noe problem med overgangen.
Og jeg har heller ikke “tatt noe” for overgangsplagene.

Etter mange samtaler med legen – ga han til slutt opp og tok blodprþven som beviser om man er i “menopaus”

Og da var jeg kanskje 44 eller 45 Ă„r. Han mente jeg var for ung – og jeg mente han burde lese om nĂ„r JEG ER FØDT:  hehehehehe  ja ok sa han og tok prĂžven.

Og for Ă„ vĂŠre helt ĂŠrlig, det var et lite slag i ansiktet.
Der stod det svart pÄ hvitt at jeg var kommet i overgangsalderen.
Ikke hvor i lþpet jeg var – men at jeg var der.

Jeg kjenner fortsatt egglĂžsningsprosess i kroppen – da jeg alltid har vĂŠrt dĂ„rlig fĂžr – under – og etter menstruasjon.
SĂ„ om det ligger et par egg som er utgĂ„dde pĂ„ dato, det kan vĂŠre – for jeg har pr dags dato spiral fortsatt. For Ă„ slippe disse kraft-blĂždningene jeg har hatt siden morgenens fĂžrste menstruasjonsdag.
Ja jeg har vĂŠrt ille plaget der i gĂ„rden – sĂ„ kanskje greit at jeg fikk en rolig overgang?

Selv om jeg har svþmt i svette


.
Mange skift av sengetÞy i lÞpet av Ärene



 men hva gjÞr nÄ det


..
Dette er ogsÄ en del av livet





Overgangen har med seg sÄ mangt



..
OgsĂ„ de grĂ„e hĂ„ra



 selv om de kan komme tidlig i 20 Ă„ra for mange ogsÄ  ..

Jeg er ikke plaget med grÄe hÄr ennÄ, men jeg har oppdaget de
.
Ett og annet.
Og det fĂžrste grĂ„e hĂ„ret jeg oppdaget – rundt 40 – rykket jeg ut i panikk.
NÄ fÄr de vÊre de som kommer.

Og det som er; du kommer der en dag, du ogsÄ    uansett 🙂

 

LIVETS GANG MED OSS ALLE RETT OG SLETT.

 

#overgangsalder #overgang #menopaus #grÄehÄr #svettetokter #hetebÞlger #littavhvert

8 kommentarer
    1. her kjenner jeg meg igjen ,tror min overgang har vÊrt lik din ,og ja dette er ogsÄ en del av livet,og jeg sier hurra for kofte,den er lett Ä Äpne og lukke alt etter om damp mÄ ut eller stenges inne hi hi

    2. Ja den kroppen og det livet, det er ikke alltid like samarbeidsvillig. Men nĂ„ skal ikke jeg vĂŠre noe sannhetsvitne for overgangsalder. Vi menn skal visstnok ha noe sĂ„nt ogsĂ„, som antagelig mĂ„ ha plaget andre mer enn meg selv. NĂ„ har jeg derimot levd ganske sĂ„ tett pĂ„ min kjĂŠre. 🙂 SĂ„ jeg kan i alle fall bevitne at en sĂ„nn epoke i livet finnes. SĂ„ jeg har min store medfĂžlelse. Svettetokter pĂ„ natterstid er helt sikkert ille nok. Men de har en tendens til Ă„ vĂŠre ganske sĂ„ ubeleilige. Men hvor lenge den epoken varer….. ja det er jeg faktisk en smule spent pĂ„….. 🙂 Lykke til l:) Klem

    3. Ja, du fĂ„r sagt det du. 🙂 Ingen er like i hvert fall. Noen plages mer enn andre. MĂ„tte smile da jeg leste dette:”For meg har det ikke vĂŠrt noe problem med overgangen.” De ordene sa ogsĂ„ en venninne av meg. Datteren lo og smelte til. “Ingen problemer for deg nei!!!!” Men familien hadde jammen fĂ„tt merke det, mer enn hun var klar over. Hun fikk litt sjokk! Vi lo godt av det den dagen alle sammen. Hun dĂžde dessverre rett etterpĂ„, sĂ„ dette er bare minner…..
      Overgangen er visst for mange uforstÄelig. Den tiden er jo som du sier, fÞr alt stopper opp, ikke etterpÄ. Overgang, fra ung til eldre! GrÄ hÄr kommer, og det har jeg gitt opp Ä skjule. Livet etterpÄ gÄr greit det, sÄ smil pÄ! Klemsiklem:)

      1. hehehe ja ikke sant……….. jeg har det flotters som 50 Ă„ring og midt i livet – og har heldigvis ikke slitt fysisk med overgangen 🙂 ja ikke ne sĂŠrlig iallefall………. mens andre ting nok kan ha vĂŠrt fremtredende……… som humĂžr og slikt……… hmmmmm Vi er som vi er! klem

    4. Kjenner meg godt igjen her ja. Jeg fikk ogsÄ det svaret ganske tidlig. Og fortsatt har jeg litt varmeovn pÄ innsiden som plutselig slÄr seg pÄ. Men lenge siden jeg var ferdig med andre ting heldigvis.
      GrĂ„ hĂ„r har jeg fĂ„tt mange av, og jeg plages ikke av dem, bare synes det er litt rart Ă„ ha kommet sĂ„ langt i livet allerede. Men det gjĂžr meg ingenting, bortsett fra at kroppen ser ut til Ă„ vĂŠre eldre enn hodet 😉
      Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg