pinni… og pinni`s sang…

Mandag,
ny uke og nye muligheter

 

Det er 8. mai – og Norges frigjøringsdag
Til ettertanke
Å være takknemlig for

 

Frigjøringsdagen i Norge er 8. mai. Datoen markeres hvert år til minne om frigjøringen etter fem års tysk okkupasjon av Norge under andre verdenskrig fra 1940 til 1945. Tirsdag 8. mai 1945 kapitulerte Nazi-Tysklands militære styrker etter nederlaget for de allierte i Europa.

 

 

På turen vår i dag, traff vi igjen Pinni – og nå har Pinni Konglefrø slått seg sammen med to av vennene sine.

Det er bedre å være flere sammen, som hun sier

 

 

PINNI
Utetid…
Ja, det er noe med det
Alltid ute…
selv om det her en dag nesten blei et byggeprosjekt med kongler og pinner og slikt for et lite husprosjekt – ja i og med vi nå er tre…
Men vi rakk ikke gjøre huset ferdig – det kom noe snikende i gresset, og vi blei redde og løp vår vei
Så det husprosjektet blei skrinlagt

 

Vi finner alltids tak over hodet, sier vennene til Pinni Konglefrø
Og det vet jeg, tenker Pinni stille med seg selv – det finnes alltids noe å komme i ly for

I dag var det morsomheter på turen
Lek i hvitveisengen, klatring mot det høyeste – og avslappingen i en eng av Pors (Myrica gale)

Når temperaturen stiger ute og kulden har så godt som sluppet taket, da er det lettere å være ute

Kan du se oss mellom all hvitveisen (anemone nemorosa) og annet som vokser?

Hvor giftig er hvitveis?
Hele hvitveisplanten er giftig, men forgiftninger hos mennesker og dyr er sjeldne. Det skyldes nok at hvitveis inneholder den flyktige oljen protoanemonin som har en brennende smak og slimhinneirriterende egenskaper.

 

Minstemann er den mest spretne, og klatret raskt opp på en fuglekasse
Hei og hå se på meg da!!

 

Pinni hopper opp i en Pors-busk
Pors-eng blir til Pors-seng, og er bare lekkert – og dufter så godt!
Det med duften har vi lært av en blogger som er veldig glad i naturen, og som liker å lage historier og eventyr,  nemlig Natheless

Humla suser…

 


Og andre igjen er fornøyd med å finne en hvilebenk og bare hvile..
Og drømme seg litt bort…

 

 


Eller sitte litt oppe i et bjørketre og speide utover mot havet..

Men hvitveis-enger og Pors-enger er bare lekre senger!
Det er de alle tre enige om

 

 

Leia er tørst og måtte supe litt kald drikke fra elva

 


Se på denne vakre Hestehoven som nettopp har vært vakker og gul –
nå er den vakker og hvit!

 

 

Pinni`s sang

Jeg er bare et lite konglefrø,
nesten som usynlig blitt
Pinni det er navnet mitt,
for jeg er jo laget av pinner og frø
og kanskje litt lim her og der
Ja, de kaller meg Pinni Konglefrø

 

Bare nesten helt usynlig
I blant kongler og blant frø og siv
Blant pinner, gress og grønne trær,
godt kamuflert så ingen ser meg her
Bare du som virkelig bruker øynene,
og har fantasi og litt leken sjel,
du kan oppdage både meg og mine venner,
vår oppdagelsesferd blir også din, min venn

 

// Jeg er Pinni Konglefrø og her er mine venner
Vi er pinner og kongler med litt ekstra lim
Kom, bli med oss, så mye gøy kan skje
La fantasien boble og usynligheten vike plass
Kom bli med oss på nye eventyr, min venn//

 

Naturen gir oss både spenning, glede,
farer og katastrofer
Vi er en del av det sammen, lille konglefrøet meg, og mine gode venner
Virkelig den vakreste kunst på jord,
alle farger og vokster,
alt som spirer og som gror
Hvor vi bor blir laget av moder jord

 

Bli nå med oss ut på denne ferden,
høyt og lavt,
vi vet nesten aldri hvor vi havner
Jeg er Pinni Konglefrø og er forsiktig, kan man si
Noen av oss elsker å klatre høyt,
og andre igjen bare liker roen helt nede på bakkeplan –
sitte på benken å bare nyte å drømme seg vekk
Det å våge, ta noen sjanser, gi en utstrakt hjelpende hånd
Det er meg, lille Pinni Konglefrø og mine venner

 

Kom, bli med, på vår flotte ferd,
Opplev kunstverk og opplev vennskap
Konglefrøet, det er meg, og mine venner –
fra smått til stort
Det er jo helt magisk, det er jo helt fantastisk
Tipp og topp og helt  lollipop
Jeg er Pinni Konglefrø,
her er min verden og her er mitt liv

Pinni Konglefrø

 

(Melodien er ganske usikker ennå… men den kan komme snikende)

10 kommentarer

Siste innlegg