tankespinn inn i dagen..rutiner og psykisk helse..

 

God morgen Norge!

 

Sitter og leser blogg-innlegg, lytter til “god morgen Norge” og nyter julekaffe og havregryn.
Eller nyter?
Skal røre rundt i skåla og blande rosiner og dæsjen med sukker, men… det er ingen rosiner der.
Husket jeg ikke å ta i sukker og rosiner?
Gjorde visst ikke det.

Her om dagen hadde jeg så mye jeg skulle huske, og hunden Leia skulle til veterinær og få årets vaksine… huske vaksinekort.. og jeg skulle til lege… huske urinprøve… huske huske – på vei ut døra…
Og mens jeg kjørte så tenkte jeg brått; fikk hunden mat før vi dro avgårde?
Jeg tror faktisk ikke.
Og akkurat det går faktisk greit – for hunden sulter ikke i hjel..men det er rutinene som glipper!

Rutiner…

Jeg har rutiner på mye.
Også må jeg legge til rette så jeg ikke glemmer… huff da – går det feil vei dette?

Hjelp til selvhjelp som ender med at en hjelper seg selv så mye at en ikke vet hvilken ende man skal se i?

Kjenner du deg igjen her?

 

Plass nr. 50 = ELISEAMANDA

 

Plass nr. 71 = AURORA GUDE

 

Plass nr. 97 = LAILAS MAT

 


Så er det altså slik at det nå er BARE en uke igjen til selveste julafta.
Dagene går og vi med de…

Regningene kommer og regningene går.. eller blir betalt..
Vi kjøper inn og pakker inn, pynter og ordner – til jul.
Listen er lang med alt som skal ordnes og handles..

Dette er en veldig koselig tid, desember, for mange.
For andre er det et mareritt.
Det er ikke snø her nå, for den forsvant for noen dager siden, men akkurat JEG er oppe og går allikevel.
Kroniske smerter har sin plass og kjører over meg til tider… men jeg klarer leve med det.

Psykisk helse!
Mange har det tøft akkurat denne tiden før jul, men også egentlig ellers hele året.
Også mer nå pga korona
Ny nedstenging, munnbind-påbud (phu vanskelig å puste og dogger så følt med briller)…

Og generelt  i Norge skal de stramme inn… stramme inn på helsetjenestene.
Men planleggere trenger de – for å organisere og kartlegge – det ene teamet etter det andre sitter og planlegger … Hva koster ikke det da?
Er det ikke bare å ansette det antallet helsepersonell man trenger – for å få hjulene til å gå rundt der ute i landet?
Mennesker roper etter hjelp – men kommunene må diskutere.
Hva med å lytte til folket som har stemt frem lederskapet?
Hva med å SE hva som skjer i de enkelte kommuner?
Hva med å lytte til de som STÅR i det hver eneste dag, enten på den ene eller andre siden av helsevesenet?
Lytte til folket som har stemt dere frem.
Forandring?
Skjer det?!

man kan bli matt av mindre… for det ropes og ropes – men ingen hører…

 



Lag deg en fin dag

 

 

#tankespinninnidagen #bloggeretopphundre #blogglistentopphundre #plassnummer50 #plassnummer71 #plassnummer97 #topphundrebloggere #lyttetilfolket #psykiskhelse #kroniker

11 kommentarer
    1. Mange tanker, og viktige tanker 😊

      Rutiner og ting glipper her også, noen dager mer enn andre 🙄😁

      Jeg tenker også at ting kunne gjøres istedet for å snakkes ihjel. Hvor mange møter går bort, i stedet for å kunne gjøre jobben…?

      Ja sånn er det, vi kan tenke mye om mangt, men hjelper det? Vi kan undres 🤔☺
      Ønsker deg en god dag! Klem 🥰❤

    2. Det er mye man skal huske på og det er mange som sliter litt i jula. Og den forbaska coronaen, jeg vet at jeg hadde et håp om at den ikke skulle være her i år, men jammen meg er den virkelig det.

      Jul blir det uansett og jeg ønsker deg en fin fin dag 🥰

    3. Så mye tanker, lidelser og utfordringer overalt. Man kan jo bli glemsk og forvirret. Jeg prøver å ta en dagom gangen slikat det Ikke blir for mye. Finner smågleder:)

    4. mange tanker her og jeg er enige med dine tanker,har sagt mye av dette selv jeg ,og jeg har sagt det høgt,men det er få eller ingen som lytter ,som du sier det må diskuterast ,legast fram og diskuterast igjen ,sånn er det og sånn kommer det til å være videre tror jeg .
      I dag er jeg såpass fin i form att jeg har pynta juletre,nå ble det med ett veldig koselig i heimen :=) holder meg inne i dag også ,så får jeg lufte meg i helgen

      1. Ikke sant… det disuteres i hjel… Oj så du har pyntet treet. Jeg skal se om jeg finner en busk å sette i stua… jeg har ikke lyst på plasttre og er jo allergisk mot furu og gran… men de har flotte små greier på gartneriet man kan sette lys i 😀

    5. Det er bra å ha rutiner, og jeg må også ha kontrollpunkter for meg sjøl! Så gjelder det helsevesenet, ingen hører, de setter ned utvalg som skal se på ting…. jeg blir provosert….. jeg har ei nær meg som ikke får den hjelpa ho trenger i psykiatrien – ho er ikke dårlig nok…. men det er ho….. det er ikke ressurser, det er ikke folk, det er ikke noe….. kjenner at jeg får helt hjertebank! Men – her kommer en god klem til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg