tankspinn inn i dagen…kronisk syk…pinse

 

 

God morgen Norge!

Man gjør seg så forskjellige tanker
Hva er en kroniker
Hva er kronisk
Blir man frisk
Blir man bra
Bedre

Kanskje blir man bedre og har gode lengre perioder – det har jeg selv opplevd
Og når nedturen kommer, har jeg glemt HVA det var, og må påminnes at jeg f.eks. har fibromyalgi… ryggplager… skoliose (liten grad) psoriasis, nervesmerter, gjentagende helvetesild venstre side hofte….
Jeg er kronisk syk – jeg har det jeg har….
Jadda!

Vi er mange som har både det ene og det andre…
Noen har litt og andre mye…
Og er det ikke kronisk så er det akutt…
Vi sliter ALLE med “noe” – og slik er det med den saken
Så er det de som sliter med litt mer…
Sånn er det med den saken også…

Utmattelse er så typisk
Forsvarsmekanismene er nede for telling – immunsystemet daler
All energi forsvinner
Hvor skal kreftene hentes fra
Det svinger
De gode periodene kan vare lenge – så kommer ting snikende – kroniske lidelser gir seg ikke
De kommer og går – ofte når jeg minst forventer det

Kronisk – fysisk eller psykisk – det må bæres

 

KAN MAN BLI FRISK AV KRONISKE LIDELSER

Hva er definisjonen på kronisk?
Definisjon: Med kronisk lidelse menes her lidelser og sykdommer som har vart mer enn 6 måneder, eller som forventes å vare så lenge. Mennesker som her har kronisk lidelse inkluderer dem som har minst én eller flere kroniske lidelser.

Kronisk sykdom følger nemlig helt andre helseløp enn akutte sykdommer der man starter som frisk, blir syk, får behandling og blir frisk. Målet med den medisinske behandlingen ved kronisk sykdom er ikke å helbrede, men å redusere og lindre sykdom og plager så mye som mulig.

 

Tittelen, Frisk og kronisk syk, understreker at kronisk sykdom ikke må løsrives fra den friske personen som har sykdommen. Kronisk sykdom innebærer derfor å være både syk og frisk, ikke enten syk eller frisk.

 

Deler av symptombildet til kronisk syke er usynlige symptomer som utmattelse og smerte, som kan komme brått eller snikende. Avhengig av sykdomsfase kan det variere hvor invaderende sykdommen er. Selv om man kjenner seg selv godt kan sykdomsbildet endre seg og skape nye utfordringer.

 

Kronisk = Tilbakevendende eller konstant

(informasjon er hentet fra nettet ved googling kronisk)

 

Kanskje en dag våkner jeg og er helt frisk?
Lite trolig – og da er jeg ikke negativ – men realistisk
Men jeg har trua – og trening gir mening!
Jeg kan trene meg friskere… i perioder 🙂
Å holde fast ved trening, turer og sosialt er veldig viktig
Det er bare å stå på
Å være usynlig syk er ikke bagateller og er ikke for “pyser” – om man kan bruke et slikt ord
Man skal være ganske tøff for å stå i stormene!

Stå deg vel



 

DAGENS BLOGGER:

Plass nr. 28 = Happy

Plass nr. 50 = Lailasmat

Plass nr. 78 = Keb

 

Også er det pinse og langhelg
Vi skal ingenting
Vi er litt syke og svake og ellers dårlige bake…
Neida.. men reduserte kan man si…
Og C har vært ute på jobbreise
Det er ikke bare å hive seg rundt lenger
Og vi liker også å være “bare” hjemme

 

Grip dagen

 

18 kommentarer

Siste innlegg