ALS – mamma pĂ„ hjul…


Kan du se ansiktet til venstre i bildet?
Ser pÄ hjertet
.

 

Mþt Vivian –
livet pÄ godt og vondt de siste 4 Ärene og forbi..

Velkommen til min blogg 🧡En blogg om livet pĂ„ godt og vondt. I en alder av 36 Ă„r ble min verden snudd opp ned. PĂ„ et legekontor rett etter at minstemann hadde fylt 1 Ă„r, fikk jeg en beskjed som la livet mitt i grus. “Du har uhelbredelig ALS”!! Jeg husker hvordan alt gikk i svart, livet var over i et brĂžkdel av et sekund. Alt jeg klarte Ă„ tenke pĂ„ var de fire skjĂžnne barna mine. Hvordan skulle det gĂ„ med dem? Men er det en ting som er sikkert, sĂ„ er det at tiden gĂ„r videre. Det kommer nye dager med nye utfordringer og dager som er fylt med kjĂŠrlighet og varme. NĂ„ har jeg levd med diagnosen i over fire Ă„r, og jeg har erfart at livet er langt i fra over. Jeg Ăžnsker derfor Ă„ dele min hverdag med dere, for Ă„ vise at livet kan vĂŠre vidunderlig selv med en dĂždelig sykdom. Alt jeg skriver pĂ„ denne bloggen blir skrevet med Ăžynene. Velkommen til mitt liv 🧡

ALS

💚🧡💚

DE SMÅ ØYEBLIKKENE


CATEGORIESBLOGG

Det er mÞrkt i rommet, det eneste lyset som kan sees er lyset fra datamaskinen. Jeg ble liggende og tenke pÄ dagens mange Þyeblikk, mens jeg hÞrte hvordan regnet pisket mot bakken. Det hadde vÊrt nok en fin dag, en dag med mange inntrykk. Jeg kunne ennÄ kjenne lukten av salt sjÞ, det var nesten sÄ jeg kunne smake det salte havet pÄ leppene mine. En liten tur pÄ kaia mellom bygene gjorde underverker i gÄr ettermiddag, synet av en liten gutt med fiskestanga og lukten av tang og tare ga meg ro.

Den sale beroligende duften hang igjen inni meg nÄr jeg la meg i gÄr, jeg kunne enda hÞre lyden av smÄ dÞnninger i det de traff land. BrÄtt gÄr tankene tilbake i tid, en ung jente stÄr ved sjÞkanten. Det er en varm sommerdag, solstrÄlene glÞder pÄ en lettkledd kropp. Det er nesten som jeg kan fÞle det, jeg kan fÞle bevegelsene der hun strekker armene hÞyt over hodet.

Hun krummer ryggen i svak bue, bĂžyer knĂŠrne litt fĂžr hun tar sats. Armene treffer vannflaten fĂžrst, men i lĂžpet av et sekund har det litt kjĂžlige vannet omringet hele hennes kropp. Jeg ser henne der hun beveger seg mot overflaten igjen, opp mot lyset og varmen.

Noen ganger fÞles det som jeg fortsatt er der, jeg er i det kalde vannet. Men nÄ er alt annerledes, vannet er blitt til et bunnlÞst intet, og jeg er i ferd med Ä drukne. Vannet er ikke lenger forfriskende, nÄ er det isende kaldt og det fÞles ut som smÄ istapper er i ferd med Ä rive opp huden min. Det er stummende mÞrkt, overflaten og lyset er visket bort. Jeg sliter med Ä puste, litt etter litt fylles lungene mine med det salte vannet, jeg er i ferd med Ä forsvinne i et bunnlÞst intet.

Men ikke alltid, enkelte dager kan jeg igjen fÞle den salte deilige havsmaken. Jeg kan igjen fÞle en varme, smÄ gliper av lys har kommet tilbake igjen. Vannet er varmt nÄ, det omfavner meg som den fineste silke. Overflaten er igjen synlig, og jeg beveger meg sakte opp mot lyset.

For sÄnn er det med denne sykdommen, fÞlelsene tar deg med pÄ en berg og dalbane tur. I det ene Þyeblikket holder du pÄ Ä drukne, et bunnlÞst mÞrke omfavner deg som et iskaldt tjern en mÞrk vinternatt. Men i neste Þyeblikk finner varmen deg igjen, lyset og kjÊrligheten finner veien tilbake.

Det er disse Þyeblikkene jeg samler pÄ, jeg gjemmer de i det varme dypet der bare jeg har nÞkkel. Som smÄ bÊr en varm sommerdag, trer jeg de pÄ et strÄ mens jeg studerer kjÊrlighetens farge.

I gÄr var en slik dag, en god dag. En dag fylt med glede og fellesskap, vi var sammen og det var alt som betydde noe. Det er pÄ slike dager den kommer, den gode fÞlelsen. Det er da det slÄr meg, at jeg faktisk fremdeles er lykkelig


Vivian

 

🧡💚🧡

 

#livet #als #mammapÄhjul

4 kommentarer
    1. Hun skriver sĂ„ vakkert, og fĂ„r alle til Ă„ tenke over livet og hvordan vi vil leve det, uansett hvordan vi har det. Fint du deler Mette. Klem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg