emigrere…? nix… glĂždende smerte…

 

SMIL TIL VERDEN OG VERDEN SMILER TILBAKE!

Det er denne tanken om hvorfor jeg sitter her ute i havgapet og har smerter all ower

Frivillig.
For om jeg hadde bodd i varmere strĂžk, hadde jeg hatt det bedre da?
Jeg vet rett og slett ikke.
For jeg blir jo dĂ„rlig nĂ„r jeg er i “syden” ogsĂ„.
Lavtrykkene der forstyrrer kroppen min akkurat slik som her hjemme.
Men, jeg vet de sier at det ER bedre i varmere strĂžk, da det er mer stabilitet.
SÄ akkurat nÄ skulle jeg i dette Þyeblikk bare pakket kofferten og tatt fÞrste fly til HELLAS.
Men neida, nÄr jeg kan komme dit
.
Det er opp til korona
.
Og selvfĂžlgelig hĂ„ndteringen av korona – fra deg og meg.

 

NÄ, disse tider, med hÞsten som har trÄdd inn, og veret har vÊrt bare baluba, har kroppen slÄtt seg helt vrang.
Jeg fÄr liksom ikke styr og orden pÄ smertene.
SÄ, nÄ er det ny prednisolonkur pÄ tapeten.
Har ringt min fastlege og gitt beskjed.
Har ogsÄ avbestilt min kiropraktor for en stund.
Hos kiropraktoren gÄr det ikke fremover, men er stabilt

Og av og til fĂžler jeg at kiropraktortimen kanskje trigger betennelsen som herjer i hĂžyre side av kroppen.
Det er trange forhold i skulder
.
Prolaps i nakke?
Betennelser mellom hĂžyre skulderblad og det gir smerter opp i hals, Ăžreverk og hĂžyre side hode.
SÄ gÄr det nedover og helt ned i fotblad.
Ja, dette er liksom hverdagen.
Svimmel er bare fornavnet.
Skal visst pÄ ny MR i lÞpet av fremtiden en gang
.

Dette er hverdagen pÄ godt og vondt.

Hverdagen der jeg gÄr mine turer, hodet opp og fÞttene ned.
Trening med yoga og spinning i fokus.
Leve med smerte.
Grenser flyttes.
Smile og vĂŠre glad.
Mestre.

 

Det viktige er Ă„ komme seg opp hver morgen, og komme i bevegelse.
Ikke alltid gÄ de lengste turene.
GĂ„ det som er greit denne dagen.
Det man lÊrer, er at grenser kan pushest, men at man roer ned FØR varselklokkene ringer for fullt.
Tar hensyn til kroppens reaksjoner og passer pÄ Ä fÄ de rolige og stille tidene innimellom.
VĂŠrne om seg selv.
Beskytte seg.

Men det er sÞrens at det skal mÄtte vÊre slik.
I min beste alder liksom.

Ikke noe annet Ă„ gjĂžre enn Ă„ akseptere, lĂŠre seg Ă„ leve med.
Dette usynlige som man ikke tror pÄ .

 

Jeg er sikker pÄ at om man kunne SETT smerten, hadde jeg til tider vÊrt glÞdende.

 

 

Trening gir glede og energi.
“Det er bare” Ă„ porsjonere ut og prioritere.
Har man en dÄrlig dag, mÄ man ikke pushe grensene.
Jeg med flere har mþtt veggen og tatt i et tak for mye – og vet hvordan det er.
Det er ikke morsomt for Ă„ si det slik.
Alle lyder blir som en fiende.
Stillhet er ren medisin.

Finne egen hverdag Ă„ stĂ„ i – der en mestrer og fĂžler seg betydninngsfull.

 

LĂŠre seg Ă„ leve med revmatisme.
LĂŠre seg Ă„ leve med smertene.
Fibromyalgi.
Diagnoser man klarer seg uten, men som er der for Ă„ bli.
Man blir ikke frisk, men kan bli friskere.
Leve med!

 

STÅ DEG VEL DER UTE!

 

 

#usynligsyk #fibromyalgi #revmatisme #revmatiker #smerte #minhelse #diagnoser #hverdagenmedfibro #levemedsmerte #smertemestring #glÞdendesmerte #hverdagenpÄgodtogvondt

12 kommentarer
    1. Ingen god hverdag med sĂ„ mye smerter. Allikevel smiler og strĂ„ler du uansett. đŸ™‚â€

      Vet ikke om jeg vil ha noen diagnose jeg. Samtidig hadde det gjort ting litt enklere Ă„ vite hvorfor.. 😉

      Ønsker deg en god dag pĂ„ tross av, og at vĂŠret bedrer seg sĂ„ du fĂ„r bedre dager ogsĂ„ i hĂžst 🙂 God klem ❀

      1. Ja alt blir bedre med vĂŠret. Ja det er alltid greit Ă„ ha en diagnose Ă„ forholde seg til tenker jeg. Da VET en hva det er liksom 🙂 God klem til deg og Ăžnsker deg gode dager og at de finner ut NOE under utredning 🙂 klem

    2. Takk for at du satt ord pÄ saken. Jeg har ogsÄ det slik, men prÞver Ä leve med det:)
      Det er ikke enkelt, men man har ikke noe valgt.

      1. Man har ikke noe valg………. eller… man kan enten reise seg og stĂ„ i det eller bare legge seg nd og dra dyna over hodet 🙂

    3. Kjenner hÞsten jeg ogsÄ, og jeg VET med sikkerhet at jeg hadde vÊrt en helt annen person om jeg bodde i et land der vÊret var mer stabilt enn her. FÄr jo en bitteliten smakebit av det om sommeren her hjemme viser seg fra sin aller beste side i mer enn tre, fire dager av gangen. AltsÄ aller helst bortimot 30 grader. Sier seg selv at det ikke er hvert Är. Men jeg har jo sÄ mange barn og barnebarn at jeg ikke vurderer Ä flytte pÄ meg en gang. Kan jo ikke flytte fra de som betyr aller mest for meg. God bedring til deg.

      1. Nei ikke sant! Det er herlig med ferie ogsĂ„ komme hjem til alt det gode – for jeg er veldig glad i mitt hjem. Borte bra men hjemme best <3 klem

    4. Det mĂ„ vĂŠre en spesiell hverdag med sĂ„ mye smerter! Du er en smilende tĂžff dame utad – jeg beundrer deg! Takk for at du gir sĂ„ mye innblikk i alt rundt deg! FĂžler at jeg kjenner deg godt! God klem <3

    5. Det er fryktelig slitsomt Ă„ gĂ„ med kroniske smerter. Jeg merker ogsĂ„ vĂŠromslag og kjenner innimellom at det gnager her og der. Likevel er jeg nok ikke i nĂŠrheten av Ă„ ha det slik som du beskriver. Synd at det ikke er noe som gir skikkelig god lindring.💜

      1. Tusen takk! Jeg mĂ„ egentlig bare vĂŠre tĂ„lmodig, beskytte meg selv sĂ„ godt det lar seg gjĂžre, roe ned og ta det derfra. En prednisolonkur tar brodden som regel 🙂
        God dag til deg kari – og hĂ„per du har det fint 🙂 klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg