knyte bakst.. lage det litt annerledes..

RUNDSTYKKER

 

Oppskrift:

100 gr smør   smeltes
0,5 liter vann blandes i smelta smør til passe temperatur

1 pk tørrgjær

Hell den “varme” væska over gjæren og bland den ut

Tilsett hvetemel – ca 1 kg

Her kan du blande i de meltyper du vil – om du vil ha de “hvite” eller litt grove,,,

Og i dag blandet jeg i litt av hvert av reste-mel… noe glutenfritt osv..

Heve 30 minutt og rulle ut til runde, avlange eller “knyte”  til rundstykker.

Etterheve 30 minutt og stekes

Strø valmuefrø på om du vil

200 grader midt i ovnen
30 minutt.

 

Jeg har tatt inn litt tips fra kjøkkenet på God morgen Norge, og bruker ikke mel til å trille ut med, men har heller litt olje i hendene…
Det funker det!

Og dette med å lage knuter – det fikk jeg tips av kjekke Eva, om å gjøre.
Av og til er det tungt å stå og rulle ut, og da er det greit å kjevle ut og heller knyte.
Første gang for alt her i verden og de blei greie nok disse her!

 

 

 

Og ut fra en

 

BOLLEDEIG

kan man lage snurrer med vaniljekrem og kanel/sukker eller bare en av delene og
bare bake de godeste boller

 

Oppskrift:

300 gr smør  smeltes
0,5 liter melk og 0,5 liter vann tilsettes i smelta smør og passe temperatur

1 pk tørrgjær

Hell det flytende over gjær og rør ut..

300 gr sukker

4 tsj kardemomme
1 tsj salt

2 egg

ca 2 kg hvetemel/fibramel alt etter hva du ønsker

Bland alt det tørre og tilsett egg
Elt deigen til den er glatt og fin

Heves 30 minutt

Så bestemmer du selv om du vil bake halve deigen med snurrer og andre med boller eller bruke hele til boller eller snurrer.

Etterheves og stekes ved 230 grader  ca 10-15 minutter – men pass på mot slutten så de ikke blir brent!

Denne gangen laget jeg TO deiger.

Og brukte vaniljekrem og sukker/kanel og laget snurrer – og syntes det blei vellykket egentlig.

 

Også laget jeg bolledeig av bare hvitt mel denne gangen.

 

Kjekt å ha i frysen – og gode som ferskvare!!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

#bakeglede #knuter #boller #hveteboller #rundstykker #kanelsnurrer #vaniljekrem #bake #hjemmebakst

6 kommentarer
    1. Kommer på besøk og smake på baksten🥰
      Flittig og flinke hender:)
      Hos oss ønsker datteren som er på besøk vafler:)
      Ha en fin lørdag;)

    2. O la la…. det der ser jo kjempegodt ut! Idag har jeg vært på tur… bombe… og så har jeg skrudd sammen de møblene – med litt hjelp av prinsessa… det gikk bra det! Klem <3

      1. Oj så var møblene ferdig ja :_D Flott! Godt å ha litt hjelp – og min eldste kommenterte det hos meg da jeg viste frem kommoden min, at han kunne jo kommet og hjulpet meg…. men jeg klarer selv og er redd for å mase på de som har det travelt tiil tider fra før av :_D klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg