min kalender – luke nr 24 og julehilsen

GOD JUL

Det er 24 desember og luke nr 24!

 

VENTETIDA ER OVER!

 

Kanskje eg skal skjerpe meg til neste år………… å sende julekort……
Det var så artig å få julehilsen i posten.
Litt slik som “før i tida”.

Og eg trur det gjer noko med ein.
Å åpne ein konvolutt – lese eit kort.
Noko du har fått sendt personleg til deg.

Eg har siste åra brukt FB og Instagram for å ønske god jul – og det når fram det også.

 

 

 

Men, så var det luke nr 24.

Eg har TO sangar der – som har vorte dei vakraste – sjølv om det er mange som betyr mykje.

 

 

DEILIG ER JORDEN

Deilig er jorden,
prektig er Guds himmel,
skjønn er sjelenes pilgrimsgang!
Gjennom de fagre
riker på jorden
går vi til paradis med sang.

Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slekt skal følge slekters gang.
Aldri forstummer
tonen fra himlen
i sjelens glade pilgrimssang!

 

Englene sang den,
først for markens hyrder;
skjønt fra sjel til sjel det lød:
Fred over jorden!
Menneske, fryd deg!
Oss er en evig Frelser født !

 

Om du klikker i bildet over, kjem du inn til Bettan og Jan Werner som synger denne flotte julesangen.

 

 

 

NORDNORSK JULESALME

Velsigna du dag over fjordan
Velsigna du lys over land
Velsigna de evige ordan
Om håp og ei utstrakt hand
Verg detta lille du gav oss
Den dagen du flytta oss hit
Så vi kjenne du aldri vil la oss
forkomme i armod og slit

 

Vi levde med hua i handa
Men hadde så sterk ei tru
Og ett har vi visselig sanna;
vi e hardhausa vi som du
Nu har vi den hardaste ria
Vi slit me å kave oss fram
Mot lyset og adventstia
Det e langt sør til Betlehem

 

Guds fred over fjellet og åsen
La det gro der vi bygge og bor
Guds fred over dyran på båsen
Og ei frossen karri jord
Du ser oss i mørketidslandet
Du signe med evige ord
Husan og fjellet og vannet og folket som leve her nord

 

Om du klikkar på bildet over, kjem du inn til BILAL som synger denne flotte sangen i Stjernekamp-konkurransen.
Rett og slett nydeleg.

 

 

Dette er to sangar som seier mykje.
Og som går rett i hjarte på meg.

Deilig er jorden.
Ja, uansett urettferdigheit, elendigheit, sult og krig og fattigdom og hets; deilig er jorden.

Velsigna du dag over fjordan…………

 

Eg synes Nordnorsk julesalme beskriver vårt langstrakte land mot nord, og kor nakent og verhardt men vakkert det er.

 

Måtte denne dagen bli akkurat så fin som du har forestilt deg.

 

GOD JUL!

 

 

 

#24desember #lukenr24 #deiligerjoden #nordnorskjulesalme #ventetidaerover #wikipedia #bilal #bettanogjanwerner #godjul #julafta #julaften #minkalender #julekalender

10 kommentarer
    1. Koselig og fin siste luke i din adventskalender. 🙂 Tusen takk,, har ikke fått kommentert alle da 🙂 De to sangene betyr mye for meg også, og er jo fast hver Jul i mitt kjære Mannskor. Som jeg dessverre ikke fikk dele sangergleden med frem mot denne jula 😀 NordNorsk Julesalme betyr ekstra mye, siden det er Trygve Hoff, min sambygding som har skrevet den. Vi var jo naboer og jeg husker han veldig godt, selv om han var litt eldre enn meg. Men døde bare så alt for tidlig. Men familien hans har et nært forhold til stedet her ennå 😀 Ønsker deg en nydelig flott Julekveld på alle måter 😀 God Juleklem fra meg 😀

    2. Ja, det er to vakre sanger. Jeg har ikke sendt julekort etter at unga ble så store at det ikke var aktuelt å sende julekortbilde av dem mer. Enig i at det er litt koselig å få noe i postkassa, men en personlig hilsen på nettet er jo hyggelig det også. 🎄❤🎄

    3. Helt nydelige sanger begge to, Mette! Og – jeg sender fortsatt rundt 30 julekort hvert år….antallet jeg får tilbake synker imidlertid…. jeg elsker å skrive julekort, så det gjør ingenting – det er en del av adventstida for meg! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg