tankespinn inn i dagen… holder pusten..

 

God morgen Norge!

Uroa kjennast innvendig

Gyda er pÄ veg.
For det fyrste blĂ„ste det gode stormkast ut pĂ„ kvelden og natta – og planen lĂ„g klar i hodet til morgonen i dag.

Sette mobilen pÄ lading,
koke kaffe,
sette pÄ gulvovnen,
hunden mÄ ut i hagen Ä lette pÄ trykket,
oppvaskmaskina skal settast i gang og frukosten innta`s.
FÞr Gyda smeller og strÞmmen gÄr
 og det kan vare et par dager liksom..
Og da er f.eks. mobilen ladda til bristepunktet og kaffe er innteken og varmen er i hus – og oppvaskmaskina er tþmt  😀

Det er alltid skummelt Ä fyre med ved nÄr det blÊs storm i kasta


Planar er alltid greit Ă„ ha?

Scenario etter scenario gÄr som det susar oppe i toppen..
Og det gjer noko med meg nĂ„r farevarsla blinkar imot meg – og det starta i gĂ„r

Og dÄ gÄr skuldrane opp og stressnivÄet ligg der og tÊrar pÄ energien

Pappa sa alltid: Du er no forsikra, sÄ ka du styrar pÄ etter


 

Det er noko med det, nÄr kreftene er pÄ veg.
Eg trur alle skulle bodd her ute pÄ bygda ein orkandag eller ei orkannatt.
For meg er det ikkje berre spanande – men ogsĂ„ skremande.
Øydeleggelsane som garantert kjem i dragsuget.

Det er ikkje fyrste gongen det har vore Þydeleggelsar pÄ disse kantar.

NyttÄrsorkanen 1992 

Orkanen Dagmar jula 2011

 

Kryssar fingre og alt anna for at Gyda er snill og grei og fer med varsam hand over kysten.
Eg kjenner det i magen


 

 

DAGENS BLOGGERE

Plass nr. 48  =  NASJONALGASTRO

Plass nr. 69  =  FRILUFTSHEIDI

Plass nr.  95  =  HAPPY

 

 

STÅ DEG VEL!

 

#orkan #gyda #nyttÄrsorkan #orkanenDagmar #voldsommekrefter #vÊret #tankespinn #bloggtoppen #blogglistentopphundre #bloggeretopphundre #plassnummer #plassnummer48 #plassnummer69 #plassnummer95 #dagensbloggere

18 kommentarer
    1. God morgen =)
      Selv er jeg ikke redd for uvÊret..har vokst opp pÄ ei bygd der det titt og ofte flakset naust- eller fjÞstak. Men jeg husker hvor redd mora mi brukte Ä vÊre, og det er en vond fÞlelse jeg ikke unner noen. SÄ jeg sender over masse gode tanker og positive energier til deg, og hÄper du kommer deg gjennom uvÊret uten alt for store problemer <3 Klemz fra nord

      1. Ja ikke sant!
        Jeg er ogsĂ„ oppvokst med dette…. men etter 13 Ă„r pĂ„ Ăžstlandet og flyttet hjem til sunnmĂžre, sĂ„ hadde jeg glemt hvordan vĂŠret kan herje.. og taket for (deler av det) da jeg kjĂžpte hus og fĂžrste hĂžststormen kom… sĂ„ har skrekken satt seg fast i mitt indre… 🙂 Men det gĂ„r jo som regel bra da 🙂 Tusen takk!

    2. Uff ja, hĂ„per virkelig at det ikke blir sĂ„ ille, skjĂžnner tankene og fĂžlelsene du sitter med nĂ„r farevarslene kommer. Eller jeg skjĂžnner kanskje ikke helt, her tror jeg at jeg har opplevd vind med styrke 19-20 og ikke mer enn det.😑

      Krysser ihvertfall fingrene for at Gyda ikke har tid til Ä vÊre hos deg sÄ lenge!

      Klem ❀

    3. ForstĂ„r fĂžlelsen din. Vi kjenner pĂ„ det samme…mannen min lurer pĂ„ hvordan det gĂ„r med bĂ„ten i naustet, taket pĂ„ huset osv. NĂ„r det blir storm som nĂ„, men fullmĂ„ne og stor flo, da gĂ„r sjĂžen langt inn i naustet, sĂ„ det er alltid spennende Ă„ komme og se etterpĂ„ hvordan det har gĂ„tt. 😉 Et Ă„r tok stormen Berit med seg flere av naustdĂžrene, men ikke fĂ„r, for Olav han tjorer det godt fast 😀

    4. HĂ„per det har gĂ„tt bra idag – og at Gyda er roligere enn forventa! SkjĂžnner godt at det er mye stress rundt sĂ„nne uvĂŠr – jeg hadde nok ikke likt det no sĂŠrlig, jeg heller! God klem til deg <3

    5. Nei det er slett ikke bare bare nĂ„r vĂŠrgudene blir pĂ„ dette viset. Det vet alle som har opplevd det. Sender gode tanker, her har vi ikke merket veldig mye. đŸ€— klem.

    6. det er sant ,det er ikke bare bare Ä leve med storm og orkan og noen steder rammer det mer enn andre,i gÄr var det til Ä leve med ,i dag er det ufyselig og det blir verre og verre ,sÄ fÄr vi bare hÄpe att alle husa stÄr

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg