tankespinn inn i dagen.. Luciadagen..

 

God morgen Norge!

 

 

13. desember og Luciadagen

«Mørk senker natten seg
I stall og stue
Solen har gått sin vei
Skyggene truer
Da på vår terskel står
Kvitkledd med lys i hår

Santa Lucia,Santa Lucia»

 

 

Feirer du Luciadagen?
Har du laget Lussekatter?

Vet du hvorfor vi feirer Luciadagen?

 

Jeg har verken laget lussekatter eller feiret noe av den dagen hittil…men lys har jeg tent da 🙂
Men det er en koselig dag i desember, det er det ingen tvil om 🙂

Jeg får flashback til Ullevål sykehus – hybelhuset Cederholm – og over midnatt til den 12 desember bankes det på døren og to vakre Lucia kommer inn.
To svenske jenter har pyntet seg til Lucia og kommer og synger for meg – litt fordi jeg har bursdag og mest fordi det NESTEN var Luciadagen 🙂
Et koselig minne fra farne dager 🙂

Og ellers har vi feiret med barnehage, barneskole osv med gutta i oppveksten.

 

Plass nr. 50 =  EVASWINDOW

 

Plass nr. 71 =  JESSICA ENERBERG

 

Plass nr. 97 =  AURORA GUDE

 

 

GOD LUCIADAG

 

 

#luciadagen #santaLucia #13desember #tankespinninnidagen #farnedager #plassnummer50 #plassnummer71 #plassnummer97 #topphundrebloggere #blogglistentopphundre #godluciadag

18 kommentarer
    1. Gratulerer med vel overstått ❤😘
      Og tusen takk for link ❤
      Vi feirer ikke så mye Lucia, men datteren min bakte Lussekatter i går, så det har hun nok med når hun kommer på besøk i dag. Jeg er innlagt på sykehuset, så den helt store julestemningen har forduftet litt.
      Det er utrolig stemningsfullt med Lucia tog og vakker barnesang ❤

      Ha en nydelig dag ❤ Klem.

        1. Ja, nå fikk jeg reise hjem i går ettermiddag, siden feberen er borte, og jeg føler meg bedre. Men er ikke ferdig der inne, så må inn poliklinisk for videre undersøkelser 🙂 Men du og du så herlig å være hjemme igjen ♥
          Ha en herlig dag i dag ♥ Gode klemmer

    2. Har vel lest om historien om Lucia, men jeg har glemt det. Må vel lese om igjen. Jeg hørte sangen på radion i dag også.
      Jeg har ikke bakt lussekatter. Det er lite baking hos meg nå i det siste. Heldigvis, har man lyst på noe, så er butikken full av mange sorter:)
      Ha en fin Lucia dag til deg også:)

    3. Jeg har også mange gode minner fra Lucia-dager med ungene, i barnehage og skole, og Lucia-opptog fra da jeg jobbet som lærer. I dag er det rampenissene som gir meg Lucia-stemning… 😀

    4. Takk, det samme til deg 🙂
      Jeg feirer ikke Luciadagen, og har aldri bakt lussekatter. Merkelig nok, for jeg er veldig glad i å bake gjærbakst. 😉
      Men feiret når ungene var små, og de gikk luciatog i barnehagen. Veldig koselig <3

    5. Glad Lucia. Her feries det med tv fra Sverige på morgenen, masse stearinlys og mine hjemmelagde jukselusseboller. Ja, for det er uten safran!!!!Så er det over for oss. Elleve dager til julaften er det jammen. Klemsiklem:)

    6. Jeg har vel aldri feiret Lucia – har sett Luciatog i ungenes barnehager da de var små da! Men i år bakte tantejente Emilie lussekatter – og jeg fikk noen…. – så jeg har kosa meg litt ekstra i år! Klem <3

    7. Her i huset har Lucia blitt feiret den 13.12., med lussekattene, kaffe og tent lys på morgenen mens Luciamorgon går på SVT. I dag var jeg trøtt å så det på formiddagen, selvsagt med lussekatter. De var ikke av året, for jeg hadde en hel pose igjen fra i fjor som jeg syntes jeg måtte spise først.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg