tankespinn inn i dagen… overgangen..

 

God morgen Norge!

Overgangsalder og svettetokter…
Vet du at du kan være i overgangsalderen uten å vite det i det hele tatt??
Problemer du møter, og det gjelder hele systemet, hele kroppen, at rare ting skjer, man er ikke i form, man er kvalm og sliten, svetter eller er bare “tung”….

Mye skjer når man nærmer seg, og havner i overgangsalder.
Og det er så forskjellig…

Dårlig nattesøvn…

Jeg for min del svømte i svette om natten!

 

Og de sier at de som har svette om natten har en enklere overgang.

Min har vært grei kan man si…

Jeg kom i overgangsalderen som 39-40 åring ish…
Og kansje var det rett og slett før  39 år også, for jeg hadde mye nattesvette –
og for å være helt ærlig så forstod jeg aldri hva det var….
Helt til det kom som lyn fra klar himmel – inn i hodet – dette ordet jeg fikk begynne å smake på
“overgangsalderen”

Jeg tenkte jo at JEG var for ung til å havne i overgangsalderen….
Men vet du hva… Man kan komme i overgangsalderen fra man er 30 år ish….

Jeg har hatt en varmeovn som har slått seg av og på i ryggen og i hodet, noen ganger.
Men det har vært så lite at det ikke er noe å snakke om.
Det som var plagsomt, det var nattesvetten…
Bade i svette liksom..

Jeg vet ikke om jeg er ferdig med denne “overgangsalderen” men jeg har det veldig bra som 53 åring !

Så for min del har denne “perioden” i livet vært å leve med.
For meg har det gått greit.

 

Apropo det å finne ut av om man er i overgangsalder –
det er bare en blodprøve som skal til – så vet man det

 

Og dette å få det svart på hvitt; DU ER I OVERGANGSALDEREN – ja det kan jo være en nedtur i seg selv det..
Men alternativet er jo ikke så mye å snakke om.. utenom det at vi kunne jo ha sluppet akkurat overgansalderen da..
Men men…

 

Så forteller Eli Kari Gjengedal på god morgen Norge om sin opplevelse – der hun trodde hun hadde fått ALS pga smerter i kroppen – smerter i ledd – og blodprøven viser at hun var kommet i overgangsalderen…
Hun sier også at hun til tider vart veldig “fjortis” og tok seg nær av ting… humørsvingningene tok sats..
Og sånn går no dagane….

 

Ja vi har å kjempe med vi kvinner..
Men en ting er sikkert; vi står han hav!

 

 

DET GÅR OVER!

 

 

 

 

 

Plass nr. 50 =  MORS MIDDAG

 

 

 

 

STÅ DEG VEL OG LAG DEG EN FIN FIN DAG!

 

 

 

#tankespinninnidagen #overgangsalder #bloggernetopphundre #topplisten #plassnummer50 #blogglistentopphundre #bloggere #bloggen #tankespinn #detgårover

8 kommentarer
    1. For noen går det ikke over. Jaffal ikke slik at du kommer ut i andre enden og er deg sjøl igjen! Det kan jeg skrive under på… og etter 15 år er jeg visst ikke ferdig enda! Håper ingen andre får det på denne måten!

      1. Nei, seg sjøl blir man kanskje ikke helt… og man får det forskjellig forstår jeg… Høres ikke ok ut hos deg Marit… :-/ Jeg har det veldig bra nå – men har nok noe etterslep eller kanskje er fortsatt i overgangen, men jeg er ikke midt i… er nok mot en slutt på noe her 🙂

        Ønsker deg en god god dag 🙂

        klem

    2. Akkurat, ja. Jeg har ikke nattesvette, men jeg synes denne overgangsalderen krever mer enn nok likevel. Hetetokter og humørsvingninger, noen av muskelsmertene kan også sikkert relateres til menopausen.
      Men å bade i svette høres ikke godt ut, da…

      Vi har ikke annet valg enn å holde ut. Evt ta ekstra østrogen. Det har i hvert fall hjulpet meg til å slippe hetetokter gjennom dagen🙌😊🙌

      Fin tirsdag til deg, Mette😘

      1. Ja nattesvetten har jeg ikke hatt på noen år heldigvis – så den epoken er ferdig 😀 Jeg tar ingenting ting eller jo, jeg tar VAGIFEM for tørre slimhinner og forebygging av urinveisinfeksjon 😀 That`s it! klem

    3. Hmmm – ja, det går jo over… jeg har holdt på med den svettinga og plutselige heteslag ei stund, men har ikke spesielt store plager (iallfall ikke foreløpig)! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg