tankespinn inn i dagen – pinse

 

God morgen Norge!

Pinse

Pinse

Pinse er en kristen høytid som feires 49 dager etter at Jesus Kristus stod opp fra de døde på påskedagen. På denne dagen viste Den hellige ånd seg for apostlene i form av ildtunger fra himmelen.
kopiert fra nettet

 

 

Helligdager – søndager – fridager
Det blir slik
Tenker ikke over betydningen lenger
Er det litt trist?
Hva gjorde vi i pinsen før?
Det var vel fridager da også – og de pustet lettet ut og kunne “bare” slappe av
Men vi holdt helligdager hellige på en annen måte?
Det var stillere….
Ingen gjorde noe arbeid uten om de som måtte….
Noen reiste på tur – som i dag – og andre var bare hjemme
Men vi holdt dagene mer hellig?
Vi visste mer hva pinse var/er
Nå er det bare glede over å ha ekstra fri
Men, det er godt det
Ekstra fridager – røde dager
Og de som jobber – de får ekstra lønn slike dager

Pinsa er bare en rød dag blitt…

vi glemte å flagge i går, på 1. pinsedag
Flagget du?
Det er en offentlig flaggdag – og vi tenkte ikke over det da vi var ute og gjekk tur – og så et flagg som vaiet

Har du noen tanker om pinsa – hvorfor det er røde dager i mai – langfri – tenker du over pinsedagene?

 

 

DAGENS BLOGGER:

Plass nr. 70 = Forbipolene

Plass nr. 91 = Furua

Plass nr. 20 = Frodith

 

Så rart!
TRE navn med F som første bokstav 🙂

 

 

Tilbakeblikk til same dato åre før:

 

20. mai 2016 – på Madelynn at med kjekke Mona

 

20. mai 2017 – besøk av Hanne

 

20. mai 2018 – 1. pinsedag og dagen etter nattevakt

 

20. mai 2019 – panikk – mine dikt

 

20. mai 2020 – turbulent og hand i hand – mine dikt

 

20. mai 2021 – her og nå – mine dikt

 

20. mai 2022 – kveldssol

 

20. mai 2023 – koko – på tur med hunde Leia og første lyd av gjøken

 

 

GOD 2. PINSEDAG

 

6 kommentarer
    1. Tror aldri jeg har fulgt med så veldig på hva pinse er, uansett “før i tida” 😀 Så gøy at jeg var akkurat 20 og det var det som var på din uttrekksliste i dag 🙂 Takk for link <3

      1. Ja i dag var det DU 🙂 Det går sakte men sikkert nummer for nummer nedover eller oppover på lista for dagens bloggere – så jeg tror mange er innom min “DAGENS BLOGGER” etter hvert 🙂 På “bygda” og i min heim, var det kristent syn på disse dager – kanskje ennå – men man glemmer fokuset og dagene går sin gang 🙂

    2. Tror nok det er de færreste i dag som vet hva pinsen står for. Det blir kanskje litt for svevende med den hellige ånd osv. For meg personlig er det kun en deilig langhelg ☺️

      1. Ja, jeg er oppvokst med det kristne synet/helligdagene – men hos meg er det også litt utvannet – og betyr ekstra fridager – men allikevel – det er litt synd at det har blitt slik…

    3. Mm – sånn har det blitt – jeg syns det er trist! Jeg vet hva fridagene betyr – og jeg flagga utafor bobilen igår, ja! Jeg var også vant til at det var et kristent syn på disse dagene – utvanna nå, dessverre <3 klem

      1. Ja dessverre…. vi glemte å flagge – og jeg som prøver ta vare på disse dagene…. Men pinsa har uansett vært fin 🙂 klems

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg