deprimert – fysisk og psykisk helse

 

Depresjon er en tilstand som er karakterisert ved senket stemningsleie, interesse- og gledesløshet og energitap eller økt trettbarhet.

 

I dette landet har jeg aldri vært før…..og det vart skummelt…den følelsen var ikke god

Når man ikke kommer seg opp ved egen hjelp lenger, men synker inn i ukjent land

Motbakken blei for lang og tung og profesjonell hjelp måtte til

Litt som å bite i det sure eple… .
det var ikke bare å tenke positive tanker og la turen i vår natur gjøre jobben
Ikke denne gangen

Hva som gjorde nedturen og tåkeheimen kan man undres over… men utmattelse pga kronisk sykdom er en utløser… når smerte aldri tar pause og nattesøvn uteblir

Å miste sin dyrebare turvenn kan være en annen trigger – når man allikevel er nede uten å helt tenke over det
For man kan være “nede” og tenke at dette kan jeg – jeg vet det  – og det er “bare” litt tid nå, så er jeg oppe igjen
Så er man brått ikke oppe igjen – men lenger ned i smørja

Det gjør vondt på innsiden
Kaos
Tankene får kjørt seg og alt blir negativt
Konklusjonene blir feil og alt er klin kokos bananas rett utfor bakken-løp
Ja, hvordan skal man ellers forklare det

Det psykiske og fysiske holder sammen
som regel
Har man smerter lenge nok, klarer ikke tankene være positive lenger – ikke lenge om gangen i allefall
Det kommer knall og fall – også ligger man der
Å reise seg opp er sabla tungt
Hvordan komme ut av elendigheten
Hvorfor havner man der
Hvorfor havner jeg der
Deprimert – man kan bli deprimert bare ved å si ordet
Si det
Si hva det er
DEPRIMERT
Ikke noe godt ord
Jeg liker ikke å si det, men…
Hysj….. vil bare hviske det
Det er et vondt ord å si
Men det må sies
Vi, jeg og du  – vi er ikke de eneste som lider av dette
Det er så mange
Men å innrømme det – det sitter langt inne
Hysj!
Tie det i hjel
Det hjelper nok….

🌼

Hva er fysiske og psykiske lidelser?

Fysiske lidelser kan ta form av kronisk sykdom, som revmatisk sykdom og diabetes, og som akutt, alvorlig sykdom, som kreftsykdom og hjerte- karsykdom. Søvnproblemer, langvarige smerter og vedvarende utmattelse er vanlig både ved fysiske og psykiske lidelser. Psykiske lidelser omfatter alt fra fobier og depresjon, til spiseforstyrrelser og schizofreni. De vanligste er angstlidelser og depresjon.

🌼

Litt slik bomull i hodet, men det går seg til 🙂
Det er godt å vite, ikke sant!
Og det er lov å snakke om det
Vi skal ikke tie i hjel psykisk og fysisk lidelse
Men vi skal heller ikke tre det ned over hodet på folk – presse det på
Men det er lov å snakke om det – for det er like viktig som alt annet

🌼

Psykisk helse og fysisk aktivitet

Fysisk aktivitet fremjar god helse, gjev betre humør og søvn, meir energi, og reduserer stress. Fysisk aktivitet kan førebyggje enkelte psykiske plager og kan i mange tilfelle brukast i behandling saman med andre behandlingsmetodar.

🌼

Så da er det bare å gå på da!
Uansett hva man gjør – kortere eller lengre turer
Trening på et treningssenter
Møte venner

VÆR ÅPEN!
om du kan….

 

En vakker tur på Heid tursti i Herøy – i går

Det blåser og skodda henger lavt – men paraplyen var med og deler av turen måtte den være utslått 🙂
Hans har ikke herjet så voldsomt her ute – selv om vinden har tatt tak.
Dette er ren medisin!
Å komme ut og få vind i håret
Terapi rett og slett


Kan det være et boblende  par som kysser?
Fantasien….

 


Fosnavåg i skodda

 

 


Lek er befriende

 

 

 

 


Så fint å komme over slike ord

 

 

 


Ikke sant!

 

 


Jeg bare elsker når fargene blir slik

 

 

 

Stå deg vel der ute
Det er så mye vi ikke ser
Så mye som er usynlig

Jeg vil gi dere alle et hjerte
Gi dere alle en varm klem
Det er tøft å stå i
Det er for jævlig rett og slett – om det går for langt
Men det finnes lys i tunnelen
Det gjør det virkelig
Søk hjelp om det er nødvendig
Det er ingen skam, selv om det kan føles slik
Psykisk helse er viktig
Jeg heier på deg – akkurat deg!
Varme klemmer, gode tanker og hjerter sendes til den som måtte trenge det

❤️

Stå deg vel – og ta vare på – bry deg

❤️

En ekstra klem sendes nordover til deg ZOETICWORLD

 

14 kommentarer
    1. Og du må ta vare på seg sjøl, og det ser jeg du gjør. Veldig fine, gode og reflekterende ord. Og mye klokskap. For livet, det å leve, det å gjennomleve, har mange utfordringer… men inn i mellom finnes diamantene. Jeg ser de i bildene dine. Likte spesielt godt det bildet med deg og paraplyen som skyggespeilbilder i vann. Har jeg kunna skulle du fått en stor pose med «godteri», full av alt av det vi trenger med de riktige kjemiske sammensetningene slik at ‘systemet’ ikke går til angrep på seg sjøl, verken i sinn eller skinn. Jeg heier på deg til gangs, jeg syns du er fantastisk til å sortere og jobbe. En GOD klem <3

    2. Dette var både vakkert og sterkt, og informativt🙏🏻 Må være veldig slitsomt å ha sånne plager. Fysisk aktivitet hjelper nok mye. Og det hjelper å skrive ting av seg. Om en ikke får skrevet det HELT av seg, hjelper det litt…..

    3. En ting er sikkert. Å gå på tur ut i naturen, leke litt, ta bilder og å snakke om det hjelper både for kropp og sjel. Og du er flink til det og du inspirerer. En god klem til deg!

    4. Tusen takk, Mette – for at du setter ord på det! Ord som kan hjelpe både deg og oss andre som sliter på en eller annen måte! Det er absolutt ingen skam å be om hjelp! Jeg har også gjort det nå, men jeg har ikke vært så åpen som du er! Jeg tror på åpenhet – det er viktig! Masse gode, varme tanker kommer fra meg – og de gode ordene du fant, de er virkelig deg! Klemmer <3

    5. Ærlig, sårt og godt skrevet. Du får det fram. Bra å få hjelp når ikke de “vanlige” metodene fungerer. ❤️ Samtidig vet du jo at de fungerer for noe, turene, skrivingen. Det trengs bare litt ryddehjelp ❤️ Klem

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg