gĂ„ ned i vekt – et bedre liv

 

Min hverdag bestod i Ă„ alltid ha PEPSI-MAX innen rekkevidde.

 

Spiste meg ofte stapp stapp mett.

Ingen hemninger innen det sĂžte.
Jeg nþyde meg ikke med ETT sjokoladekakestykke – men spiste minst TRE.
Klarte ikke hegne meg.

Mitt store problem – ikke klare hegne meg.
Ikke viljestyrke nok.

Panikk om jeg mĂ„tte dele en sjokolade med noen 😀
En STOR sjokolade var ikke noe problem Ă„ sluke.
Kunne ikke ha noe i frysen eller i skap eller kjĂžleskap – spesielt pĂ„ kveldstid – jeg slukte det.

 

Du kan si som i forsvar at; “MAN MÅ JO KOSE SEG OG UNNE SEG NOE”  og det er sant det. Men ikke slik. Ikke sĂ„ det gĂ„r ut over trivsel og vekt. Og hos meg var grensen nĂ„dd. I fjor



 Mye sitter mellom Ăžrene, for Ă„ si det slik


. Og det mĂ„ jobbes MYE med!

 

 

Et sunnere og bedre liv?
Tenke mere helse?

For meg – i en kreft-familie og hjertefamilie – JA – helse er viktig! 
Men helse er viktig UANSETT.

Ja, iallefall vĂŠre slik midt pĂ„ treet og bittelitt i overkant – ikke hysterisk, men bevisst – hva man putter i seg.
Jeg hadde aldri vĂŠrt 78 kilo.
Jo, EN gang var jeg der, nĂ„r jeg var “hĂžygravid” med yngste guten min.
Men jeg har ligget pĂ„ sĂ„nn ca 62 – 65 kilo det meste av mitt voksne liv.

 

SĂ„ sluttet jeg Ă„ rĂžyke januar 2013.
Bevisst pĂ„ hva jeg gjorde – da jeg mange ganger fĂžr hadde prĂžvd, og mislykkes

.. og gitt opp pga kiloene raste pĂ„.
Men sÄ mÄ man velge.
Og fĂžrste valg for en bedre helse for meg, var Ă„ kutte rĂžyken.
SĂ„ med gode mentale forberedelser i forkant – planlegging med kost – klarte jeg Ă„ slutte 1. januar 2013.
6,5 Ă„r siden!

SĂ„ blir det slik da, at kroppen forandrer seg sakte men sikkert.
Og sakte men sikkert, selv om jeg er aldri sÄ aktiv, kom ett og ett kilo pÄ.
Og man venner seg til det, og synes det er greit langs med.

Bedre enn Ă„ rĂžyke – var tanken hele tiden.

Og med Ärene som gÄr og maten og sÞtsakene og alt, vipper vekten 70.
OK!
AKkurat greit nok.

Men nĂ„r vekten stod pĂ„ 78 – da nektet jeg Ă„ godta det mere.
Ikke greit.
Selv om jeg trener og er aktiv, er det ikke greit.
Jeg vil tilbake til en bedre vekt for MIN kropp. Og da mÄtte jeg klare gÄ ned ca 10-12 kilo.
Jepp!

De fĂžrste tankene kom i fjor oktober.

Jeg hadden en rygg-kollaps for to Ă„r siden –  juni – og den har jeg ikke kommet meg skikkelig etter og blir visst aldri helt bra


.. og med minimalt av bevegelser i lange perioder


 ja det sier seg selv.

Jeg gjekk ned TO kilo like fÞr jul, men de to kiloa kom pÄ igjen i jula





Skulle jeg gi opp?
NIX!

 

NÄ var grensen nÄdd. 
12 februar kastet jeg restene av den kjempegode ostekaka rett i sĂžpla.
Ja, jeg kasta maten!

For den dagen det var morsdag laget jeg Marie sin gode ostekake og hadde jodbĂŠrsaus til.
Og pĂ„ kvelden – da eldste sĂžnn hadde dradd – og vi hadde koset oss med ostekake, satt denne dama med skje i handa og spiste rett fra det store fatet.
Jeg blei kvalm.
Av meg selv!

 

SĂ„ 12 februar startet mitt nye og sunnere liv 🙂

Som PEPSIMAXOMAN forstod jeg at ogsĂ„ denne brusen hadde innvirkning pĂ„ mine sĂžtsug og matsug – sĂ„ NEI til Pepsi-max fra 12 februar.

VILJESTYRKEN VAR GRAVD FREM!

 

Nei til hvitt mel –
nei til sþtsaker –
nei til Ă„ forsyne seg TO ganger av middagsmat –
nei til sene kvelders mat og godteri-frotsing. 


MINDRE MAT PÅ TALLERKEN OG MERE GRØNT

 

Jeg begynte lage juice tilsatt EN sitron og HALV til EN chili som base.

Ett glass for dag eller ett glass annen hver dag.
Dette er god forbrenning har jeg funnet ut.

 

Ellers spiste/spiser jeg frokost som vanlig – havregryn med rosiner og bittelitt sukker og melk.
Kaffe.
Lunsj blei et glass hjemmelaget juice, og middag bestod i stor del av grĂžnnsaker tilsatt fisk eller kylling, men mange ganger vegetar.
Jeg laget mine egne supper – av poteter tilsatt en annen grþnsak – og spiste av og til grove rundstykker til.
Laget hjemmelaget pizza med egne sauser/fyll til og pÄ nattevakter spiste jeg frukt, drakk vann/te og spiste nÞtter.
Ble mer bevisst Ă„ spise frukt og grĂžnt – og du verden sĂ„ gode middager man kan lage med BARE GRØNSAKER OG KRYDDER. SmĂžr bruker jeg som fĂžr.

 

Og du verden sÄ bra det har gÄtt! 

Jeg har gÄtt ned 8,8 kilo!

 

 

 

Og i dag kan jeg unne meg noe i godt lag.

Jeg kan spise smÄgodt pÄ kino, spise et lite kakestykke i selskap, spise litt potetgull eller en dessert.

Men behovet for Ă„ sluke masse mat er borte vekk.

Og jeg blir fort mett!

PepsiMax savner jeg ikke en gang!

Tenk sÄ mye man kan gjÞre selv.

 

Det har SÅ mye med motivasjon og innstilling.

 

Valg – det Ă„ velge og stĂ„ for det.

Jeg har nesten nÄdd mitt mÄl, og er inne i en slik stabiliseringstid.
Elsker frukt og youghurt – og spiser mye av dette 🙂
Trener BODY-BALANCE og YOGA for en sterkere kropp – bedre balanse – avspenning.
Rett og slett trening av styrke, mobilitet, balanse og fokus – mental ro.

Og for meg som er revmatisk – har fibromyalgi – er det ikke noe som er bedre enn Ă„ ha et sunt kosthold med lite sukker. Sukker Ăžker betennelser i kroppen – og sukker i hau og dunger er det ingen som trenger.

 

 

God helse !
Glede!

 

 

 

 

#gÄnedivekt #helse #kostoghelse #bestemmeselv #vektreduksjon #godhelse #etbedreliv #sunnmat #sunndrikke #styrke #mestring #godhelse #fibromyalgi #revmatisme #viljestyrke #motivasjon #glede

23 kommentarer
    1. Gratulerer 🙂 SĂ„ utrolig bra at du har funnet en mĂ„te Ă„ nĂ„ ditt vektmĂ„l pĂ„ ♄
      Jeg har funnet en mÄte selv ogsÄ, og har jo prÞvd det meste uten virkning. Alle dietter jeg setter i gang med, Þker vekten min. Ofte katastrofalt. SÄ jeg har vÊrt i en fortvilet situasjon.
      Det eneste som har virket for meg, er Ä miste matlysten. Ikke den sunneste mÄten, men den eneste som faktisk virker.
      Jeg har hatt dÄrlig matlyst en stund nÄ, og vekten har gÄtt ned 4 kilo. Men jeg tvinger meg til Ä spise likevel. Forrige gang jeg mistet matlysten gikk jeg ned 24 kilo.
      Har juicepresse, sĂ„ jeg har tenkt Ă„ forsĂžke noen av juicene du har laget. Men har ikke kommet sĂ„ langt enda, fordi det kreves sĂ„ mye vasking og styr etterpĂ„. SĂ„ istedet blir det smoothier. Da vet jeg at jeg fĂ„r i meg noe sunt i alle fall og mye av det samme du har i juicene kan jeg jo ogsĂ„ ha i smoothier 🙂

      Lykke til videre med vektnedgangen. Du er superflink ♄♄♄

    2. SĂ„ flink du er og har vĂŠrt! Ikke enkelt dette, men enkelt likevel. 🙂
      OgsÄ er det sÄ godt nÄr en merker resultatet, og at formen blir bedre.
      Jeg tippa over til 72 og da sÄ jeg stopp. SÄ nÄ er jeg pÄ 67-68, og ganske fornÞyd. Er par kilo til ned, men det er ikke et must nÄ. PrÞver Ä holde meg her og ikke fÄ opp ihvertfall.
      Nekter meg ikke sĂ„ mye, men nekter meg mengder 😉
      Og middagen er alltid tilmĂ„lt. Er ikke mer enn akkurat det vi trenger. 🙂
      Du er flott! đŸ™‚â€

    3. Gratulerer med vektnedgangen, og omlegging til sunnere kost. Jeg begynte med det etter pĂ„ske, men ettersom jeg ikke har vĂŠrt sĂ„ aktiv har ikke vekten beveget seg sĂ„ mye dessverre. Kommer seg nok 😉

    4. Flinke du 😀 Tenkte Ă„ kommentere her for en stund siden, om du glemte Ă„ ta inn nĂŠring med all energibruken pĂ„ tur 😀 Var innom ditt andre innlegg ogsĂ„. VĂŠrt pĂ„ fĂžrste dag med madammen pĂ„ Mestringskurs i regi av REVMA pĂ„ Nordlandssykehuset. De neste to dagene drar hun alene 😀 Ha en fin dag 🙂

    5. Ă…Ă„Ă„Ă„ sĂ„ flink du er! Jeg kjente meg sĂ„Ă„Ă„ igjen nĂ„r du skrev: man mĂ„ jo kose seg litt…unne seg litt osv….hihihi ER der….Noe mĂ„ jo jeg kose meg med ogsĂ„….hihihi…og eser ut….MÅ snart ta et tak jeg ogsĂ„..for det tungt og vĂŠre tung…..Fortsatt lykke til! Du er rĂ„!

    6. Å sĂ„ flink du er og har vĂŠrt ! Det stĂ„r respekt av det! Klemmer <3 ……. og du har iallfall inspirert meg med bĂ„de juicing og enda mer gĂ„ing….<3

    7. skikkelig bra jobba altsÄ,du har virkelig mÄttet jobbe ja :=) og med rett innstilling sÄ vil dette vare :=) flott er du .
      Har gÄtt ned 3 kilo selv pÄ en mnd,med kostholdsplan og lovfoodmap diett sÄ gÄr jeg ned uten Ä ha gÄtt inn for det,men er glad for att det gÄr nedover,er 68 nÄ ,men tÄler 2 til ned :=)men jeg har gitt meg et nyttÄrsforsett ,0 snop pÄ ett Är og det har jeg holdt til nÄ :=)

    8. Wow! Imponerende. Helt klart viljestyrke av stĂ„r, og sĂ„ bra du kom deg unna pepsi-max, den der tror jeg mange har blitt lurt av, uten sukker…. men som den trigger sĂžtbehovet! Takk for du deler.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg