perfekt eller god nok

 

Ingenting blir helt perfekt.
Og hva er egentlig “helt perfekt?”

 

Man må kunne le av seg selv – le av andre og le “med” andre, alt etter HVA det er.
Ikke gjøre narr.
Å le AV andre – som i en situasjon som kan være morsom…………
Ikke gjøre narr.

 

En god latter forlenger livet.

 

Og det tenker jeg er sant. Ingenting er så godt som når du har hatt en latterkule, og det stilner og du sitter og er utslitt i ansiktet av uvant trening. Og det eneste du hører er latter som runger i ørene.
Man skulle le mere.
Le av egne feil – så godt det lar seg gjøre – og le av andre sine feil – så godt DET lar seg gjøre.

 

Selv om ikke ALT er å le av selvfølgelig.

 

Ikke alt skal flires bort. Det går ikke.
Men, latter er smittsomt og gir slik fin rødfarge i kinnene.
En perlende latter, rungende latter, spesiell latter – ja ingen latter er lik – men som regel gleder den.

 

Hva gjør det om ikke alt er vellykket.
Hva gjør det om noen synger feil – leser feil – snubler i ord –  noen klapper på feil sted – noen snubler i en rekke eller noen ser en annen vei når alle andre ser mot deg.
Det gjør ingenting!

 

Når det er perfekt har du ingenting å diskutere.

 

Og jeg sier det bare; HVA ER PERFEKT?

 

Det må da være det mest kjedelige som finnes.

 

Du ser deg i speilet og ser DEN svarte streken under øyet eller DEN svarte prikken mellom fortenna,
Og INGEN sa noe der du satt og gapskratta for noen minutt siden.

 

Se deg i speilet en gang til og trekk på skuldrene.
Hehehe tenker du – så var det noen som satt med store øyne og fikk seg en indre latter iallefall.

 

Ikke vær så perfekt!

 

Joda vi kan prøve så godt vi kan – og NOEN er nok HELT perfekt fra topp til tå og fra ytterst til innerst.

 

Jeg er IKKE det.
Ikke i det hele tatt.
Og jeg prøver ikke på det heller.
Jeg synes det er litt morsomt å være meg – uperfekt og sjarmerende nok.

 

Også tenker du; herlighet hun har høye tanker om seg selv……….

 

Har jeg det?

 

Jeg er ikke perfekt – men har troen på meg selv – iallefall god nok tro.

 

God nok!

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
14.11.19

 

 

 

 

#godnok #engodlatterforlengerlivet #gapskratter #perfekt #hvaerperfekt #minedikt #etdiktomdagen #blogg

6 kommentarer

Siste innlegg