tankespinn inn i dagen… mĂžrket..

 

God morgen Norge!

Dagen starter sÄ fint og gleden i dagen nÄr man kommer hjem og setter gÄrsdagens hjemmebakte pizza i ovnen, fyrer opp vedovnen, tv pÄ, og strikketÞyet ligger og venter.
Skal strikke ferdig den stjerna, tenker jeg

Pizza er varm og setter meg til rette i stolen, skal se litt serie kanskje
 og der gÄr lyset.
Fire ganger av og pÄ med lyset og alt er mÞrkt.
Hele bygda er mĂžrk!

En liten stund gÄr,.. sÄ timene.
Varme fra ovnen er topp!
Pizzaen jeg rakk Ă„ varme = topp!
Ellers 
.  fĂ„r ikke strikker nei.. sitter egentlig og venter pĂ„ at strĂžmmen skal komme tilbake.
Vaskemaskina i kjelleren har stoppet


FĂ„r melding fra TUSSA NET at det er en jordingsfeil et sted og de er ute og leter

De vet ingenting om nÄr lyset er tilbake.
FÞlger med pÄ info derfra

Koselig med stearinlys og lys-lampe – men til slutt gĂ„r tiden og jeg innser at det ikke blir noe strikkerier denne kvelden.

Jeg ser nÄ HVOR de er og holder pÄ reparere kabel.
Det blĂ„ser storm i kasta – men heldigvis ganske sĂ„ opplett i kveldinga.

 

Tankene mine gÄr til da min pappa vokste opp her i bygda.
Da sÄ det slik ut som i bildet under

Bare det at det var ikke sÄ mye lys pÄ de andre Þyane heller.
BEKMØRKT!
For en tid de vokste opp i.
Det var ikke bare Ä slÄ pÄ en bryter ogsÄ blei det lys, liksom.

 

I bildet ser du lys i fjellet der de holder pĂ„ – de som skal reparere kabelen.
Bygda er mĂžrklagt.

Utsikt fra stuevinduet – og man hþrer bare alle slags lyder.
En bil kjÞrer i stranda ned for der de holder pÄ 

Tenk at slik hadde de det en gang..
Gjekk med oljelamper om de mÄtte rundt omkring i bygda


Jeg holdt roen, mÞrkeredd som jeg er,  tok med lampen og hoppet i loppekassa og sovnet.
Krisa var jo at jeg nesten ikke hadde batteri igjen pÄ mobilen.. og tanken slo meg til slutt at eneste muligheten var Ä sette meg i bilen og kjÞre rundt litt og lade den  hehehe
Nei, like greit Ă„ sove.
Og sovne gjorde jeg – og i nattens mulm og mþrke kom strþmmen og lyset tilbake.

 

DAGENS BLOGGERE:

Plass nr. 48 = NORGEOGVERDENSNYTT

Plass nr. 69 = EVASWINDOW

Plass nr. 95 = EGILSMAT

 

 

LAG DEG EN FIN DAG!

 

#strĂžmbrudd #tankespinninnidagen #mĂžrke #lagdegenfindag #topphundrebloggere #blogglistentopphundre #plassnummer #plassnummer95 #plassnummer48 #plassnummer69

12 kommentarer
    1. det er ikke kjekt nÄr strÞmmen blir borte lenge nei,da er det godt Ä ha vedfyring ,husker da jeg var jentunge det var jul og lyset gikk ,vi hadde ikke vedfyring og vi mÄtte ligge i sengene vÄre for Ä holde varmen ,kanskje en skulle hatt en trÄdlÞs lader til mobilen vÄr ,en sÄnn som en kan lade opp og da har en strÞm til flere mobil ladinger avhengig av kor stor en kjÞper seg ,tror en kan lade bÄde to og tre ganger fÞr den trÄdlÞse boksen mÄ lades igjen

    2. Ja det er rart Ă„ tenke pĂ„ hvordan det ar fĂžr i tida.. og jeg syns ogsĂ„ det er rart det der, at det er ikke halvparten sĂ„ kos nĂ„r at alt av strĂžm blir koblet ut, uten vĂ„rt “samtykke”…men duuuh sĂ„ kos det kan vĂŠre nĂ„r man velger Ă„ stenge av selv og ha kun levende lys..
      Uansett, syns du takla situasjonen veldig bra jeg, med tanke pÄ frykta for mÞrket <3

      1. Ja det gjekk bra det! Heldigvis hadde jeg en litt stor lampe som gĂ„r pĂ„ batterier 😃 Litt slik blĂ„tt lys i den som gjorde meg litt redd fĂžrst hehehe men overkant frykten đŸ€ŁđŸ˜…đŸ˜†

    3. Det blir mĂžrkt nĂ„r strĂžmmen gĂ„r ja. I GjengstĂža blir det ogsĂ„ det, sĂ„ vi har kjĂžpt oss oljelamper, og vi skal investere i agregat etterhvert. Og den nye vedovnen skal bli med stekeplater, slik at vi kan lage mat selv om strĂžmmen gĂ„r. Har propanapparat ogsĂ„ da. Jeg har bodd uten strĂžm fĂžr, i Paraguay, sĂ„ jeg vet hvor mĂžrkt det kan bli 🙂 Jeg har en fin batterilampe som kan henge rundt halsen som er kjekk nĂ„r strĂžmmen gĂ„r, da kan du strikke uansett 😉 Nyt dagen! Klem <3

    4. Jeg er mĂžrk redd. Heldigvis, det skjer ikke ofte at det ble mĂžrklagt her hos meg.
      Vi er sÄ vant med lyset og telefon at vi blir hjelpelÞs uten den.
      Da jeg var barn, var det ikke strÞm pÄ bygda. Vi brukte gaslykter som blir slukket nÄr vi skal sove.
      Jeg husker at da det var fullmÄne, var vi ute og fortelle skremmende historier til hverandre. Gode minner.

    5. Uff, jeg har litt skrekk for at strĂžmme skal gĂ„ jeg ogsĂ„. Det er greit Ă„ velge Ă„ sitte i mĂžrket, nĂ„r jeg velger det selv. Men nĂ„r strĂžmmen gĂ„r her hjemme, er det ikke mye gĂžy. Lurt Ă„ sove. God dag ,og jeg hĂ„per du fĂ„r det fint hele helga, uten mer strĂžmbrudd. Klem fra meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg