tankespinn inni dagen… fibrotĂ„ke…osv…

 

God morgen Norge!

 

Ah sÄ herlig!!!
#godmorgenNorge pĂ„ #tv2 er tilbake 😀
Jeg klarer meg uten – men det er sĂ„Ă„Ă„Ă„Ă„ godt at de uansett er pĂ„ plass igjen.
Det er sĂ„ koselig Ă„ fĂ„ med en morgenstund med kaffe, frokost og glitrende tv 🙂

 

Ellers – tankene spinner litt bĂ„de hit og dit.
Fibromyalgi – et navn pĂ„ en diagnose som mange blĂ„ser av.
Men heldigvis er det mye forskning pÄ diagnosen.
Og den ligger under revmatiske lidelser og den er ikke Ă„ spĂžke med.

Man hÞrer hele tiden dette med at man glemmer sÄ mye,  og sÄ fort.
Tenker en tanke og fþr man har snudd seg rundt, har man glemt HVA det var

Glemmer hva ting heter, glemmer navn og hva det egentlig var man skulle si der og da..

Kjenner du deg igjen?
Det er typisk for Fibromyalgi – nemlig FIBROTÅKE !
Bloggeren
MALLEMEY   
skriver om dette.

Fibromyalgi:  stive ledd – vonde ledd – slitenhet – utmattethet – tĂ„ler ikke stress – kvalme – mageproblemer – pust –  vandrende smerte – vonde muskler – leter etter ord ved samtaler – husker ikke  – svimmel – nedstemt – osv


SĂ„ mye som er likt med revmatiske lidelser og sĂ„ slitsomt Ă„ vĂŠre den som bĂŠrer pĂ„ en slik diagnose – pluss at det som oftest kommer tilleggsdiagnoser
.
Og ogsÄ slitsomt kanskje, til tider,  for den som er involvert i en person med en slik diagnose eller andre diagnoser.
Familie.
Det er ikke enkelt, uansett hvilken diagnose man fÄr.
Det er tþft i hverdagen –
til tider kan det se enkelt ut – men den indre kampen er ikke synlig alltid.

USYNLIG SYK

 

TAKE CARE!

 

 

 

Plass nr. 50 =  LAILAS MAT

 

Plass nr. 71 =  DAMER FOR FAEN

 

Plass nr. 97 =  HUSET PÅ LANDET

 

 

GOD NY MANDAG OG STÅ DEG VEL

 

 

 

#fibrotÄke #plassnummer50 #plassnummer71 #plassnummer97 #bloggeretopphundre #blogglistentopphundre #bloggtoppen #fibromyalgi #usynligsyk

8 kommentarer
    1. usynlig syk ja sÄnn er det ,og en mÄ leve med det sÄnn er det ogsÄ ,jeg er helt som en knust krabbe fra topp til tÄ for tiden ,men en mÄ bare komme seg pÄ beina uansett ,sÄnn er det :=)

    2. Man hĂžrer sĂ„ mye om fibromyalgi. Mange av symptomene passer pĂ„ meg. Jeg nevnte det for min “gamle” fastlege. Vi tok reuma-prĂžver. De var negative.
      Min nÄvÊrende fastlege er ikke helt der. Jeg tror han til Ä begynne med sÄ ei feit, sliten kjerring og stemplet meg som en av de som ikke ha lyst til jobbe.
      Etter hvert har han endret det synet nÄr det gjelder meg.
      NĂ„ lurer jeg er det noen sikre mĂ„ter Ă„ diagnostisere Fibromyalgi? BlodprĂžver etc – eller er det en diagnose som settes symptomatisk, altsĂ„ ut fra symptombilde?

      Mange av de som sier de har fibromyalgi fremstÄr som mennesker som er sykdommen, og hvor de identifiserer seg fÞrst og fremst som pasient. Du fremstÄr som ei livsglad dame som har en sykdom som du prÞver Ä la pÄvirke deg i minst mulig grad. Derfor spÞr jeg deg. Du har liksom litt mer troverdighet for meg.

      1. Tusen takk du 🙂
        Det var gode ord og kompliment min vei <3
        Jeg var pĂ„ et opphold for fibromyalgi/smertemestringskurs (MURITUNET)der legen fastslo diagnosen. Det er triggerpunkt og anamnesen – hvordan sykdomsbildet har vĂŠrt…. jeg har tatt blodprĂžver osv (viser ikke noe der)…. rtg…MR…og jeg tror FIBROMYALGI ligger nĂŠrt ME f.eks… og leddgikt… NĂ„r man leser alt som ligger under fibro kan man jo lure pĂ„ om ALLE kan ha et snev av dette…?? En tid var det fastlegen som fastsa diagnosen – sĂ„ mĂ„tte en pĂ„ sykehuset og fĂ„ vurdering der…. og noen igjen liker ikke denne diagnosen og vil ikke sette den… men den er kommet for Ă„ bli….

        Ja, jeg vil IKKE vĂŠre sykdommen… og Ăžnsker ikke gĂ„ pĂ„ denne tabletten som de sĂ„ svĂŠrt reklamerer for… LDN eller noe slikt… jeg trener og prĂžver vĂŠre sĂ„ aktiv jeg kan og bruker smertelindring morgen og kveld med paracet og vimovo (vimovo = betennelsedempende)

        Ja, som du skriver; ut fra symptombildet…. triggerpunkt…

        Trasigt at de lager seg et bilde uten Ă„ vite…..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg