regnet gråt for meg


POLLENSESONGEN

Når man er heilårs-allergikar…….
 


Og gløymer litt alvoret i våren
og alt som spretter ut.
Bjørka er komt eit stykke på veg
her på disse kantar.
Eg har augedråpar, allergitablettar og nasespray året rundt, men klarar meg utan, frå februar og til hausten, om eg tek allergisprøyta og brukar Ventoline inhalasjon.

Tok allergisprøyte i starten av februar, då eg merkar ting i lufta og augene hovnar opp på denne tiden – kvart år.
Så går det sin gang.

I det siste har eg merka at sprøyta ikkje virkar lenger
og har fått ei ny på resept som eg skal ta –
i starten på mai – tenkte eg.

Ventolinen ligg der,
og eg hoppar over den fordi eg tenkjer det går bra.

I dag tok eg nasespray og ein allergitablett,
og gjekk tur med hunden.

Tenkte gå til Børa.
Og eg så gjorde.

Men, det vart ein vond tur.
Halvvegs opp fra gjerdet og mot Børa, vart det tyngre å tyngre å puste.
Det sat som ein stein over brystet og det var ikkje noko greit.
Fekk vondt i magen.

Hadde snakka med Marie på messenger, så ho visste eg var ute og gå.

Eg ville fullføre turen.
Sta som eg er.

Eg har ikkje opplevd det slik før.
Eg har måtte ta Ventoline på fjellturar før,
men eg hadde den ikkje med i dag…..
Typisk……


Jauda………
Men snu er ikkje tingen……..
 

 


 

Det var godt å kome opp til toppen.


Så gjekk vi vidare nedover, hund og menneske.

Det blei liksom ikkje noko bedre.
Det gjorde vondt i bryst og mage.
Pusten hørtes ut som hvesing fra eit eller anna….

Og eg hadde lyst å berre gråte.

Men gråte kan eg ikkje gjære
for då blir det tettare og tyngre liksom.
Så då det begynte å regne, tenkte eg at regnet gråt for meg.
Kunsten blei å forholde seg rolig og ikkje få panikk pga pust.

😀

Sånn kan det gå.

Syntes litt synd på meg sjølv i augneblikket, men  berre å gjere seg klar for pollensesongen.
Dette som er den beste tida i året, blir av og til den værste for meg som allergikar.
Men så gløymer ein fort, når  det går seg til.

Og eg har fått i meg ein dose Ventoline!

#allergi #pollenallergi #bjørkepollen #vår #allergimedisin #pollen #tungpust #pust #fjelltur #fotografering #bilde #natur

24 kommentarer

    1. Helårs allergiker jeg også. Har sine utfordringer det. Tar en liten blå hver dag hele året, greier meg med det bortsett fra den verste tiden på vår og sommer. Da må jeg ha litt ekstra hjelp – men akkurat nå, som snøen endelig snart er borte tenker jeg – at det er bedre med pollen enn mer snø 😉 he he. Ventoline vil jeg ikke ha, har to andre på lur – den ene tar jeg før jeg legger meg, den andre trenger jeg heldigvis nesten aldri =) Håper dagen din er veldig fin likevel =) Ble en god tur med mange fine bilder hvert fall <3

    2. Jernbanefrua..: Ja det er bedre med vår enn med snø når tiden liksom er der for det. Og jeg glemmer litt hvordan det er fra år til år, for i fjor var det faktisk ikke så ille………… 🙂 Tar også en liten blå hver dag……….. utenom når sprøyta virker på det beste for da hjelper ikke tabletter. 🙂

      Ble en god tur <3 Tusen takk! Fin fin dag til deg 🙂

    3. Kjenner meg igjen, hatt problemer siden jeg var 5 år tenker jeg. Gikk en gang i uka og tok sprøyte og pustegreier helt til jeg var sånn 12-13 år. Og masse tabletter og medisiner. Men siste årene har det gått seg til. Nå er det burot jeg sliter mest med.

    4. Ja det må være fælt å være allergisk nå på våren… Høres litt skummelt ut når du fikk problemer med pusten alene ute på tur..! Godt du bevarte roen <3 Flotte bilder fra turen :))

    5. Staaakars deg da ! Det der høre ikke greit ut i det hele tatt. Hørte om en sånn vaksinesprøyte mot allergi som man tar i flere år og så blir man bra, r det den du tar? Pollen er skikkelig ille. Var helt kjørt i går men i dag når det regnet føltes alt bedre. Så de selger slike arllergivindusnett på apoteket, tipper de kanskje kan fungere når det begynner å bli varmt og man liksom må åpne vinduene litt. Stor god klæm <3

    6. Ja det må være kjedelig..Ser på svigerdatter hvor plaget hun er…og det må jo ta bort all glede av at våren og sommeren kommer…ish..håper det hjelper med sprøyte nr 2…Flotte bilder og det var synd du fikk så vondt…håper kvelden din blir bedre! ha en god kveld!

    7. kjedelig å være så plaget,jeg trenger bare nesespray og øyedråper,men har du litt astma også siden det ble så tungt å puste,håper det er bedre i morgen da :=) og fin tur og fine bilder fikk du :=)

    8. Jeg har ikke astma, men har en annen her i huset som er skikkelig plaget om dagen. Og det er IKKE greit med den pusten , det skjønner jeg 😮 Stakkar deg 🙁 Håper du er fin i dag, må alltid ha med ventoline, lurest det 🙂

    9. Huff da! Sikkert best å være føre var. Men kanskje du trenger annen type medisin? Min mann har vært plaget med allergi og astma, men han tar noe av de samme medisiner som deg, og det går bra. Noe dager bruker han ikke noe i det hele tatt. Verst om det kommer en hund inn til oss, men det er ikke sannsynlig, for de må finne seg i å bli igjen ute, he-he. Slik er det her. ellers fine bilder fra tur som vanlig 🙂

    10. toveview: 🙂 Hadde jeg tatt med Ventoline på turen i dag hadde det gått bra…………… men glemte den. Eller om jeg hadde inhalert før jeg gjekk………… men tenkte det kunne gå bra allikevel 🙂 Og det gjorde det ikke……………. Så medisinen er nok grei den bare jeg husker ta den 🙂 Tusen takk 😀

    11. fruensvilje.blogg .no: Nei har ikke astma……….. reagerer på pollen………. og da kan det bli slik på pusten,,,,, alt etter hvor allergisk man er 🙂 Og jeg er nok noen ekstra grader allergisk på denne tiden i forhold til resten av året…………….. kjedelig men sånn er det :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg