du har ørret… et minne…

 

Et minne som kjennest ut som en drøm
Det er natt
stjerneklar himmel
du peker opp
Jeg ser en komet som hviler pĂĄ himmelen
Takk for at du viste meg universet
Siden da har jeg alltid sett opp
pĂĄ stjernehimmelen
og mysteria bak

TĂĄlmodighet pĂĄ fisketur
like oppslukt som deg
Du tar sluken og bender enden nærmest kroken
pĂĄ en stein
Og sier: dette gjør sluken levende
Vi kaster uti
Stanga mi napper og pappa roper:
du har ørret på! Jeg ser det på stanga!
Vi drar opp fisken
En fin ørret var det ja

Plutselig dukker en delfin opp
Det var slike eventyr som fulgte der du var
Den leker i vannet lenger der borte
Du sier: delfiner er smarte dyr de
Mens vi ser på den leke i sjøen,
og glemmer ørreten pappa holder i hånden, for ett sekund

Det er kaldt
Men vinden blĂĄser ikke
kanskje det  er snø ute
Du bøyer deg ned til meg, tar hånden rundt meg,
og peker opp
Det ser ut som den stĂĄr stille,
men kometen glir forbi
En drøm kjennes ut som et minne
Et minne kjennes ut som en drøm

 

Elsker deg pappa

 

 

Patrick Kvalsvik Uttakleiv
23.10.2022

 

 

#dikt #elskerdegpappa #etminnekjennesutsomendrøm #endrømkjennesutsometminne

7 kommentarer

Siste innlegg