Julekalender i adventstida – 12. desember

 

JULEROSER
(2019 redaktÞr Herborg KrÄkevik)

 

 

LUKE NR. 12

 

Huset

Stjernene lyser pÄ hÞylys dag, sa min far.
Det er like mange planeter i universet som det er sandkorn pÄ Sola strand, og jordkloden er bare ett av sandkornene.
I framtiden kommer kineserne til Ă„ ta over hele kloden, sa han.
Vi stod i hallen i huset i Tafjord.
Jeg sÄ utover bygda og tenkte pÄ  de lange sandstrendene pÄ Sola.
Jeg var vel en fem – seks Ă„r.
Hallen var i mĂžrkt brystpanel.
En gang jeg var alene hjemme, og det var jeg ofte, gjekk jeg gjennom den mĂžrke hallen og tenkte at egentlig burde jeg vĂŠrt mĂžrkeredd.
Eller husredd, som ungene sa.
Av og til krÞp jeg opp pÄ kjÞkkenbenken og ventet pÄ Ä se lys fra fergen kome rundt Seineset.

Mellom hallen og kjÞkkenet var det en dÞr som gikk til en stupbratt trapp ned til kjelleren hvor jeg ikke hadde lov til Ä gÄ.
Jeg gikk likevel nÄr ingen var der.
Det duftet kjeller, poteter med jord og eplekasser.
Av og til duften av nyvasket sengetĂžy som var rullet gjennom klesrullen.
Dagrun het hushjelpen og var en utadvent person med rÞdt hÄr.
Det var hun som kom ut pÄ terrassen i den varme augustsolen bak huset og sa at jeg hadde fÄtt en sÞster.
Jeg ble pliktskyldig med henne opp i andre etasje hvor min mor lÄ og sÄ helt utslitt ut og grÄt fordi hun syntes synd pÄ meg fordi jeg hadde vÊrt sÄ mye alene.

DÄpsferden gikk til  Norddal kirke med kraftselskapets bÄt Lauparen med isflakene flytende i fjorden.
Fadderne var et lystig ingeniĂžrektepar.
Fruen rĂžykte kontinuerlig fordi hun var fra Finnmark, forklarte min mor, som selv tok en Blue Master for selskaps skyld.
Jeg syntes min mor var sensuell.
Hele lugaren var full av rÞyk og latter mellom isflakene. DÄpsbarnet mÄ ha vÊrt med.
Min far var lett irritert for at presten ikke sto klar i kirken, men mÄtte sendes bud pÄ.
Prester og politikere er det verste som finnes.
Presten kom over det snÞdekte tunet i Norddal i prestekjole med en mugge vann i hÄnden.
Det var iskaldt i kirken, og det var bare oss. Jeg turnet pÄ alterringen gjennom dÄpsseremonien.
SĂ„ bar det innover fjorden igjen med enda mer rĂžyk og latter og lukt av whisky og diesel.

 

En gang jeg hadde vÊrt og reparert rattkjelken min pÄ verkstedet, sÄ jeg blodspor i alleen opp til huset.
Friskt, rĂždt blod mot hvit sne.
Folk sprang omkring og prĂžvde Ă„ holde meg igjen.
Men jeg fulgte blodsporene gjennom hallen og trappa og inn pÄ badet. Der satt nabokona Berta pÄ benken ved ovnen med spindelvevmÞnsteret og min sÞster bevisstlÞs pÄ fanget.
Jeg hÞrte min fars stemme pÄ telefonen fra kontoret.
Huset var fullt av folk. Jeg tenkte at her har jeg ikke noe Ă„ gjĂžre og gikk bort til skolen der ungene var.
Da kom den kritthvite bilen kjÞrende i vill fart pÄ den smale vegen mellom de mÞrke smÄ husene med  min far ved rattet med konstant tuting og min mor apatisk ved siden av med min sÞster i armene.
Alle skrek opp.
Jeg sa ikke et ord.
Det var som en film. De sÄ meg ikke.
Alle ungene kastet seg pÄ kjelkene og fulgte etter bilen ned til kaia hvor Lauparen lÄ med motoren allerede i gang.
Fjorden var tett av is.
Jeg gikk bort til naustene for Ä vÊre alene og sto der og sÄ bÄten hogge seg gjennom isen utover fjorden.
Min mor hadde kastet opp ombord og min sÞster hadde vÄknet og spurt om hun var syk.
Folk lette etter meg og spurte om jeg ville ha bananer fra Sverige.
Det ville jeg ikke.
Sykebilen hadde punktert pĂ„ veg til sykehuset i Ålesund.
Min sÞster overlevde med et stort, skrÄtt arr i pannen.

 

Etter noen uker kom min far og hentet meg.
Da fikk jeg lov til Ä gÄ pÄ LÞvenvold kino og se Filmavisen siden vi bodde pÄ hotellet rett over gata. Jeg likte film.
Den eneste gangen jeg var mÞrkeredd i det store huset i Tafjord, var etter Ä ha sett filmen Ni liv pÄ Norsk Bygdekino pÄ ungdomshuset.
Da turte jeg ikke gÄ opp trappa for Ä legge meg.
Den store brune trappen i  platÄet hvor min far bar meg pÄ skuldrene opp for Ä legge meg mens han sang
It`s a long way to Tipperary.
Fjorden lÄ svart og stjernene lyste.

 

Marianne Heske

 

Utdrag fra historien i juleroser 2019

 

 

#julekalender #adventskalender #lukenr12 #ventetid #advent #adventstida #marianneheske #herborgkrÄkevik #samlagetegmont #12desember

 

 

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg