Julekalender i adventstida – 17. desember

 

JULEROSER
(redaktør Herborg Kråkevik)

 

 

 

LUKE NR. 17

 

Stjernejegeren

Er det noen spørsmål?
Ordene blir kastet brutalt tilbake mellom de harde veggene i auditoriet.
Jeg fjerner meg fra mikrofonen og ser ut over forsamlingen.
Fem hundre av klodens skarpeste hjerner er samlet her i kongressenteret  Henry Ford Bau i den tyske hovedstaden,
Berlin.
Anledningen er den ĂĄrlige forskerkonferansen til Meteoritical Society.
Dagens tema er stjernestøv.
Og jeg, en selvlært røver, har nettopp påstått at de tar feil.
Alle sammen.

 

PĂĄ bordet foran meg ligger det en liten prikk og gnistrer i det skarpe lyset.
Den var ikke der for et øyeblikk siden.
Jeg kjenner pĂĄ den med fingeren.
Den er ruglete og hard, mindre enn et punktum.
En liten stein?
SolstrĂĄlene reflekteres som fra fasetter pĂĄ overflaten.
Stein, og noe metall?
kan det være noe fra et fly?
Eller en fugl?
Det er skyfritt, og prikken pĂĄ bordet mĂĄ ha kommet ovenfra.
Med stigende nysgjerrighet søker jeg på nettet og finner en fersk artikkel,
The Classification of Micrometeorites,

Kan den lille steinen være utenomjordisk?
Er det en meteoritt fra verdensrommet som har landet pĂĄ frokostbordet mitt?
Jeg kjenner en varm bølge av adrenalin skylle gjennom kroppen.
Den lille prikken blir lagt i en fyrstikkeske, før jeg setter meg ved PC-en for å lete etter info om mikrometeoritter.
Det er ikke mye ĂĄ finne, men jeg sluker hvert ord.
Klarer knapt ĂĄ tenke pĂĄ noe annet.
Før dagen er over, er min skjebne beseglet.
Livet tar en ny retning, og jeg forvandles gradvis til en jeger.
På ensom jakt etter stjernestøv.

 

Jon Larsen

 

 

Utdrag fra historie i Juleroser.

 

 

 

#samlagetegmont #jonlarsen #herborgkråkevik #stjernejegeren #17desember #julekalender #ventetid #adventskalender #ventetid #advent #lukenr17 #stjernejegeren #stjernestøv

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg