rusk og rask langs strandkanten… og Isabella..

FREDAG OG TUR TIL MULEVIKA

 

Det er kaldt og tørt ute.
Stilt.
Hunden løper på lett fot og har et håp om at det den tror, stemmer, nemlig at den skal leke med frisbee.
Leia klarer ikke komme seg raskt nok til snuplassen og gjennom gjerdet, og er klar ferdig gå…
Og det stemmer,
frisbee er med!
Plukker den ut av lomma, også fyker både den og hunden nedover mot Mulevika.

 

 

 

Tenk at en frisbee kan gi slik glede for en hund.
Løpe etter den, innhente den og fange den.

 

Og når vi går over elva, og nærmer oss havet, ser jeg noe som ligger der fremme mellom noen stener.
Noe rødt.
Og i fantasien tror jeg at det er noen som trenger hjelp, og i verste fall…
Slik er det når man har begynt få dårlig syn….selv om jeg er langsynt…
Og heldigvis var det hverken det ene eller det andre, men en plastbakke halvparten rød og andre slik gulaktig.

 

 

Og når vi kommer ned til taremareby – ja for det er masse tare her nå, og all sand er forsvunnet ut i havet.
Ja, da ligger det et sjakkbrett og roper på meg…
Sjakkmatt?
Hvem har dette tilhørt?

 

 

 

Og langs fjøra, der vi rusler, lytter til havet og naturens stillhet, dukker fargeklatter opp.
Ikke naturens fargeklatter, men mennesket sitt rusk og rask.
Noe sikkert gjenglemt/etterlatt – og annet komt inn med storbåra.

Mens hunden Leia passer på sin rosa frisbee – så den hverken faller i taremarebyen eller i pytter rundt om.

 

 

 

 

 

 

Også tenker man liksom litt slik at alt dette skulle man plukket med og puttet i søppelkassa som står på parkeringen…
Men det blir liksom med tanken…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Godt å rusle rundt, ta bilder og bare hente energi.
Mye flott laget av naturen også 🙂

Så rusler vi oppover,
og nedover kommer det en dame ruslende, med sekk på ryggen,
og jeg spør om hun skal overnatte i telt.
Telt??
Nei…. jeg rydder, sier hun.
Og da vet jeg jo hvem det er, eller rettere sagt,
jeg har hørt om henne.
Hun heter ISABELLA, kommer fra Ulsteinvik,
selv om hun har hjemstedet sitt fra mange land….
Kommer ut hit og rydder….
Hun finner fred her ute, også rydder hun…
Fra Ytstevika til Mulevika.
Og jeg får slik dårlig samvittighet over alt jeg har sett i fjøra i dag,
som JEG ikke har plukket med….
Men hun skal plukke…
Også har hun allerede funnet en del langs veien, som hun har plassert på parkeringen,
som hun skal putte i søppelkassa på returen.

 

 

 

Her er det JEG har passert på veien, og ikke gjort noe med, men som hun har tatt med seg….

 

Men må mennesker bare kaste dette ut?
Ut av bilvundet i fart, eller mens man går langs veien og ikke gidder bære på det lenger?
Det er jo ganske unødvendig…

 

 

 

 

Joda, man tenker seg noen tanker….
Men handlingen uteblir liksom…
Frisbee er iallefall med hjem 🙂

 

GOD FREDAG!

 

 

#4desember #mulevika #ruskogrask #taremareby #rosafrisbee #hundenLeia #ryddelangsstranda #fotoglede #hobbyfotograf. #sjølfie #rusklangsveien #forsøpling

10 kommentarer
    1. en deilig dag i Mulevika dette ,men ja det er trist når en ser så masse søppel ,jeg tenker også att jeg skal plukke når jeg går langs fjorden ,men da må en ha med hansker og pose ,for plass i søppeldunken har jeg hmmmmm kanskje eg skal gjøre det før neste søppelhenting :=)

    2. Det er jammen mye som blir kasta! Og du fant mye som hadde kommet inn med havet…. trist, men ikke alltid det passer å dra med seg! Masse fine bilder fikk du! Klem 😘

      1. Ja det er ikke alltid man vil dra med alt man ser…. men det står søppelkasse ved parkeringen der, så jeg skal bli flinkere!!

    3. Det er mye å finne når en går slik langs sjøen ja, og som deg så tenker jeg at jo, jeg burde hatt med meg søppelsekk og tatt det med. Nå er det ikke mest av det der jeg går heldigvis, men det hadde vært fint om ingen kastet søppel i naturen. Slutter aldri å bli overrasket over hva som blir kastet.
      Fine bilder igjen 😀 God lørdag. Klem 🙂 <3

      1. Ikke sant. KUnne de bare latt være kaste alt mulig….. Mange kaster like ved søppelkasser enda til………. God søndag til deg! klem <3

    4. Så flott med sånne ildsjeler som Isabella!👏🤩👏
      Jeg prøver å plukke med meg litt søppel når jeg går på tur langs sjøen eller i skogen, men er ikke like flink alltid…
      Om _alle_ tok med seg litt hver gang…. så hadde det kanskje hjulpet litt sånn ordentlig?

      Ingen tvil om at vi må bli flinkere til å ta vare på kloden vår❤

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg