se dĂ„rlig ut… Ingebrigt Steen Jensen og Friluftsheidi inspirerer

 

 

Feiler det deg noko dÄ
Du ser no sÄ sprek ut
Alltid ute pÄ tur du
Orkar du det dÄ, du som


Du ser steikje bra ut
Og kven vil ikkje det, sjÄ bra ut
SjÄ sÄ bra ut som mogleg
AltsÄ, sjÄ fresh og oppegÄandes ut

Kva er det Ä sjÄ bra ut
Jau, det er Ä ikkje sjÄ ut som du har tapt ein million?
Eller at du ikkje bÞrstar hÄret eller har sminka deg eller har reine klede
Har svarte ringar rundt augene, ser sliten ut og rett og slett ikkje ser frisk ut
Å sjĂ„ fresh ut for eigen del
Det er viktig

SjÄ pÄ seg sjÞlv i spegelen, og tenkje: ok dette er bra nok
Å sjĂ„ bra ut er sĂ„ vide begrep
Ein fÄr tolke det som ein vil
Men Ä gÄ ut dÞra med lyfta hake, klart blikk og  rak i ryggen er godt

SĂ„ rak i ryggen som ein berre kan klare
SĂ„ lyfta hake og klart blikk som ein berre klarar
Ein vil, og nÄr ein vil, sÄ kan ein ogsÄ;
sjÄ bra nok ut

SĂ„ kan ein krype tett inn i eit hjĂžrne av sofaen med eit pledd over seg,
nÄr ein er innom dei fire veggane
Eller ligge rett ut med dyna over hodet nÄr ein ikkje klarar stÄ opp den dagen
Og berre subbe rundt i morgenkÄpa heile formiddagen
Den dagen ein ikkje vil at verda skal sjÄ

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
18. september 2023

 

#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen

 

 

 

Orker ikke se dÄrlig ut
.

Noe annet som inspirerte meg i dag var Ingebrigt Steen Jensen. I en artikkel i Dagbladet sier han: “Det er bedre Ă„ ha Alzheimer og se bra ut enn Ă„ ha Alzheimer og ikke se bra ut. Ikke billedskjĂžnnhet, men at det virker som du har et grep om livet ditt.” I samme intervju forteller han at han hĂžrer mye slik som “jeg hadde ikke trodd at du hadde Alzheimer om jeg ikke hadde visst det”.

Nettopp! Jeg fĂ„r ogsĂ„ hĂžre at “du ser da akkurat ut som fĂžr” og “du ser da sĂ„ frisk og sprek ut”. Jeg har alltid sagt at jeg ikke orker Ă„ se sĂ„ dĂ„rlig ut som jeg fĂžler meg. Ikke hele tida i alle fall. Bak lukkede dĂžrer og under dyna er en ting, men ikke i oppreist stilling og ute i verden. Det hĂžres dermed ut som om jeg stort sett klarer Ă„ holde pĂ„ imaget ;-P.

 

Teksten over er kopiert ut fra innlegg til bloggeren under her.

Inspirert ennÄ en gang av bloggeren FRILUFTSHEIDI

8 kommentarer
    1. Jeg er ogsĂ„ en som ser grei ut ute 🙂 Ser ikke SÅ dĂ„rlig ut inne heller, men det er kosebukse og sminkelĂžs med en gang. Jeg vil ikke “ta meg ut” inne i sofaen. Bare “murmle” sammen med Hr Frodith. Og vi er fine nok som vi er der inne 😀 Men jeg liker ogsĂ„ Ă„ se best mulig ut ute. Det gjĂžr noe med psyken det ogsĂ„, man lĂžfter seg litt tror jeg 🙂 Ha en fin lĂžrdag Mette <3 klem

    2. Det er klart man vil se bra ut nĂ„r man er “ute blant folk”! SĂ„nn er jeg ogsĂ„ – samme rakkern hva som er inni meg! Det er godt for bĂ„de selvfĂžlelse og psyke, det! Klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg