skal du ikkje drikke

 

 

Drikke ikkje du?
Drikkepress?
Men ein velger sjølve?
Eller velger andre for ein?
Må ein drikke?
Kan ein ikkje drikke alkoholfritt?
Mange spørsmål – eller ikkje så mange – men mange nok
Drikkepress – der ein ikkje får valget mellom alkohol og alkoholfritt
Nei, det er jo klart du må ta ein drink
Kvifor?
Ein kan være sosial utan å ta dèn skålen
Spelar det noka rolle kva som er i glaset?
Ein kan skåle like bra med alkoholfrie bobler
Ein kan no velge sjølv
Jauda, ta deg no ein øl
Ta deg eit glass vin då
Slutt å vær så kjip 
Festbrems
Jauda –  monge har vore der gjennom tidene
Men tidene forandrar seg og vi med den
Er det ikkje ok å kunne seie nei?
Skal du ikkje drikke?
Kjedeleg!
Så snur dei ryggen til og fortsetter festen der det klirrar i glasa

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
oktober 2023

 

#tankerblirtilord #minedikt #etdiktomdagen

12 kommentarer
    1. Jeg har vært festbrems noen år nå… blei mye styr i forkant av julebordet på jobben i desember…. fikk mange kommentarer, og de lagde stor ståhei da jeg sa ifra på forhånd. Vi skulle spise på en ny restaurant i Larvik! Det ikke sjefene visste tydeligvis, var ar der hadde de en juicemeny på lik linje med vinmeny – helt tilpassa de 5 rettene mat vi fikk! Aldri opplevd noe så fantastisk! Jeg tar et glass vin hjemme- eller i bobilen- innimellom, men sjelden eller aldri ellers lenger! Trives med det, og står for det! Er et solid drikkepress fra de fleste rundt meg… utrolig nok, vi er jo voksne mennesker alle sammen! Klem 😘😘

    2. Synd at dette skal være en “sak”. Det er fort gjort å blande seg i hva andre gjør.Jeg tar meg i det sjøl -ofte i ubetenksomhet og av gammel, dårlig vane. Jeg blander meg imidlertid ikke i hva andre fyller i glasset i festlig lag. Skygger unna om noen blir overstadig beruset. Jeg drikker svært lite alkohol sjøl – for det koster mer enn det smaker – både for helsa og lommeboka – kjenner jeg!💜

    3. Ja du sier det! Det begynner å bli mange år siden vi fant ut at vi klarte oss godt uten alkoholholdige drikker. Og jeg klarer ikke komme på en eneste negativ ting med det, men en masse positive. 🤗

    4. Merkelig hvilken holdning enkelte har, men jammen velger jeg selv! Jeg kan ha det like gøy uten alkohol, nemlig! Og jeg husker alt også etterpå! Klemsiklem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg