tankespinn inn i dagen…benskjør…

 

God morgen Norge!

Temaet Osteoporose (benskjørhet) blir tatt opp på God morgen Norge i dag.
Den samme diagnosen jeg fikk i midten av 30-åra…
Husker ikke helt…
Gjekk i allefall på ALENDRONAT (medisin for osteoporose)  i over 10 år – og et år fikk jeg flytende medisin intravenøst som skulle holde et helt år 🙂

Nedturen var stor nĂĄr diagnosa kom og jeg sĂĄ bare begrensninger.
Men så må man finne sin egen vei, finne ut hva man kan gjøre selv,
og det var da jeg meldte meg inn pĂĄ treningssenter. Det holdt ikke lenger med fjellturer.
Jeg mĂĄtte fokusere pĂĄ heltheten.
Fikk beskjed fra leger og fysioterapeuter at å trene styrke selv om man har vondt, ikke er farlig 🙂
Spinning og styrke 2-3 dager i uka.
Var innom mange forskjellige treningsformer – og jeg elsket alt!
Men falt tilbake pĂĄ det jeg har trent pĂĄ siste ĂĄra; spinning og styrke og yoga.

 

STYRKE!
MESTRING!

 

Jeg trente meg fra Osteoporose til Osteopeni 🙂

Jeg styrket benstrukturen all mass!

 

Det vistes pĂĄ BENTETTHETSMĂ…LINGEN
Så bra – og da ser man at styrketrening virker.
Dette da jeg tok bentetthetsmåling før og etter jeg sluttet med medisinen alendronat som jeg hadde gått på alt for lenge… og fra jeg sluttet med alendronat og til de evt kunne finne en annen medisin,  skulle midlertidig medisin være trening 🙂

Nå har jeg ikke fått samme treningen på lenge… da jeg sliter med andre plager – så da spørs det da.. om jeg siger tilbake fra osteopeni til osteoporose… men krysser fingre for at jeg fortsatt klarer YOGA og at den gjør sitt for skjelettet.
Og fjellturene har jeg uansett!

STYRKE ER ALFA OG OMEGA!

 

 

Plass nr. 50 =  HANNEHOME

 

Plass nr. 71 =  BforB

 

Plass nr. 97 =  BEONITE

 

 

STĂ… DEG VEL !

 

 

#osteoporose #osteopeni #benskjørhet #tankespinninnidagen #plassnummer50 #plassnummer71 #plassnummer97 #bloggeretopphundre #blogglistentopphundre #topphunrebloggere #aktivtrening

6 kommentarer
    1. Yoga og uteturer er kjempebra. Du er veldig flink til dette. Jeg prøver også litt:)
      Ha en fin dag. Du fanger nydelig bilder:)

      1. Tusen takk 🙂 Det er godt å prøve være så aktiv man klarer 🙂 Du fanger nydelige bilder du også, Ligaya 🙂

    2. jeg såg dette jeg også i dag ,jeg har jo osteopeni og tenkte att jeg må ta meg litt sammen for det har blitt lite av det meste for meg i høst og vinter ,men det kommer vel en ny vår så vi får se :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg