tankespinn inn i jula

Er det inn i jula nå?
Iallefall snart.
Midten av november og i helling mot 1 advent 🙂
Da er det iallefall “inn i mot jula”.

En reklame på God morgen Norge i dag – en togskinne i flere meter.
Flashcback!
Gutta boys – brio leker – togbane – tog – biler – glede.
Spenning!

Åh gud det er så lenge siden.
Og hvor i all verden har denne tiden forsvunnet?
Eller… den har ikke forsvunnet – den har passert og lagt seg i minnet.
Gode minner.

Travle minner og gode minner.
Små barn – ønsker – barneskole og ungdomstid.
Men denne barnegleden – den er spesiell.
Og spesielt nå inn imot jula.

Ja, om man kan se bort fra maset og kjaset – stresset og alle pengene som fyker ut.
Så er jula den beste tiden på året.
Ikke enig?
Nei…. det finnes så mange “beste tiden” på året.

Men jula for meg er spesiell.
Den lune tiden som er rød.
Snø ute og rødt inne.
Fyre i peisen, stearinlys.
Pakkene som kommer i hus – hysj hysj – hemmelig.

Få sjangsen til å knipe på alle pakker å gjette HVA som er i de og HVEM de er til.

Adventskalender – ventetid – og egentlig en tid å “roe ned tid”.
Jeg stresser ikke til jul.
Vet ikke om jeg har gjort det noe tid.
Jula kommer uansett om det er vasket i kriker og kroker.
Og vi drar jo mer inn i huset akkurat denne tiden enn ellers i året.

Bare tenk på juletreet!

Jeg er helårsallergiker.

Og nå har det vært en god liten pause for min allergi, men med en gang vedfyring starter, ja da er den igang igjen. Og julestjerner og juletrær og noen andre ting er pyton for meg i jula.
Men, ekte juletre MÅ jeg ha.
Om det ikke er så stort, må det være ekte 🙂
Så tar jeg litt ekstra doser allergimedisin og “står han av” til like over nyttår, da juletreet MÅ ut ganske fort.

Da gutta boys var små hadde vi plast-juletre noen år. Og det treet støtte jeg på året rundt der DET var lagra.
Og til slutt bare bestemte jeg at NEI –
UT MED PLAST OG INN MED EKTE SAKER!

Juletreet som har litt gammelt og litt nytt.
Litt av det som barnehendene laget en gang – og noe settes frem til pynt – tradisjon.
Så ser man de for seg, de små, en lyslugget og en mørklugget – så vidt de klarer å holde seg i skinnet – og må få “morgengave” for å ikke sprekke av spenninng.
Tradisjon med morgengave som siste luke i kalenderen.
Luke nr 24!
Den store dagen.

Så vokser man til – denne runddansen som både jeg og du har vært i.
Vi har også vært disse små med stjerner i øynene og nesten ikke klart å vente til middagen er spist og dessert, kaffe og oppvask var unnagjort. Bare EN ting stod i hodet; julegavene.

Jeg har ikke vokst opp med juleevangeliet på julaften.
Men jeg vet mange har den tradisjonen.
Vi gjekk rundt juletreet til vi som tenåringer syntes det blei for teit – og bare kuttet det ut. Egentlig litt trist at det blei slutt på det – men i ten-åra var det ikke så morsomt å gå rundt juletreet å synge.

Vi hadde det på barneskolen – juleevangeliet – og hadde julespill på julefester – så vi kunne det jo utenatt.
Josef, Maria, Jesusbarnet, Herodes og gjeterne og englene.

Tradisjoner blir utvatnet.

Hva er jul?
Hva tror vi på?
Vi vet jo alle HVA jula står for – men det er ikke det som er i fokus lenger.

For meg er jula familie og gaver og mat og julefilmer.
Er det slik som resten av året?
Bare at det er vinter?
Og filmene er byttet ut med snø og jul?
For om det er at det er gavene som er tingen i jula – kan vi jo kjøpe alt vi vil i dag, hele året.
Det kunne ikke så mange da jeg var liten.
Vi hadde jo ikke alt det elektroniske som er i dagens samfunn.

Jeg synes det er stor stas å sette seg til bords julaften – høre sølvguttene – og ta et vers av DEILIG ER JORDEN.

Og bare de orda; deilig er jorden………… jeg blir rørt.

Det er noe med det. Det vi har vokst opp med. Det vi fører videre. Ingen har fasitten på HVA som er rett i jula. Det som er rett er at man samles, iallefall. Selv om mange er alene i jula.

Og hva om noen er alene da – og ønsker rett og slett være alene?
Da må de få lov til det.

Det var den togskinna på God morgen Norge som fikk igang tankespinnet. Gutta boys er voksne. Ikke er det slik at alle er samlet til jul heller. Så er man kommet der som mine og dine foreldre var en gang, da vi var fløyet fra redet og startet eget liv og tradisjoner. De små barnehendene – øynene som glitra i spenning – klarte vi å matche alle ønska?  Kjøpepresset?

Ja, jula.
Den kommer den, og jeg stresser ikke.
Mitt ønske er at vi er samlet – det er viktig.

Så får vi se om det blir mandel i grøten i år igjen. For det har vært en tradisjon. Og en jeg ikke har så lyst å gi slipp på. Men så er det slik da at de fleste er opptatt med sitt. Noen jobber og andre skal noe annet.

 

God førjulstid nå inn imot jula!

 

 

#jula #innijula #kjøprepress #thegoodolddays #tradisjoner #julafta #tankespinn

8 kommentarer
    1. Koselig å lese ditt tankespinn. Kjenner meg så godt igjen 😀
      Nå er jula veldig annerledes for meg siden jeg flytta så langt fra mine, men vi har det koselig likevel med familien jeg har fått her også 🙂

      1. Ikke sant 🙂 Man gjør det så fint man kan rundt seg og finner nye tradisjoner. Familie er slikt som kan forandre seg og bli nytt og fint 🙂

    2. Nå måtte jeg smile 😀 Det var et kronglete jernbanespor. Men du verden så vakkert det snirklet seg gjennom masse herlige tanker og frem mot den store dagen 😀 Du er så utrolig flink å bare feste hver bittelille tanke til papiret, rett fra hodet og i den rekkefølgen de ramler inn.. eller,, ut blir det vel 😀 En herlig fortelling. 🙂 Blir litt spesielt å høre Sølvguttene i år, se kjente fjes og vite at jeg har sunget Deilig er Jorden sammen med de flere ganger 🙂 Men ellers er det litt usikkert denne tiden “inn mot Jul…” Tusen takk for denne fortellinga, det var kjempekoselig 😀

      1. Tusen takk Jan Erling! Ja tenk på deg da som har sunget med sølvguttene. Det blir spesielt på selve julaften <3 Og jeg håper virkelig julen blir god pluss alle de andre dagene fremover. Mye tøft som går ut over hele deg nå, men krysser fingre for at du blir HELT FRISK – eller så godt som frisk etter den harde medfarten du må igjennom <3 stor klem til deg og din fru.

    3. Koselige skriblerier sånn inn mot jula. <3 Jeg liker jo ikke jula så veldig godt lengre jeg. Eller, det er kjempelenge siden den var god og koselig og alt det der. Hele 28 år siden. Det året jeg tilbragte på sykehuset ved siden av min døende mamma. Og resten av de koselige minnene forsvant da x'en min flytta ut rett før jul noen år etter. Flytta rett inn til elskerinna. Etter det har jeg ikke helt fått til denne høytiden. Hadde det vært opp til meg ville jeg rømt landet og fortrengt hele julemaset. Har gjort det noen ganger faktisk. Men i år skal alle mine barn og barnebarn feire hos oss, så i år gleder jeg meg litt. For første gang på veldig lenge.

    4. jula er nok ikke som før ,men jeg er enig i att en må ha en tradisjon,våre voksne barn må lage tradisjon til sine barn ,sånn må det være,en tid til å kose seg ,det skal jeg også,men jeg skal ikke stresse ,er ferdig jeg ,så får det bli som det vil i desember :=)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg