jepsipepsi…

NÄr man klarer det
 mÄlet man har satt seg


 

MestringsfĂžlelsen tyter ut gjennom alle porer i huden
Gleden er komplett – her og nĂ„!
Turen jeg har drÞmt om og gÄtt mot noen ganger, men ikke turt prÞve meg pÄ,
fordi jeg vet jeg ikke klarer det – og kroppen sier ifra og hjernen likesĂ„

Men sÄ kommer dagen da det ligger til rette
Den dagen jeg egentlig har satt meg et annet mĂ„l, men finner ut at NÅ er det pĂ„ tide
BĂŠre eller briste!
Og mat i sekken og drikk – gir vi oss ut pĂ„ turen – C meg og hunden Leia
Med avtale om Ä snu om det mÄtte bli slik

En stund tenkte jeg pÄ paracetten jeg hadde glemt Ä ta med i lomma

Men etter hvert som turen skred frem, hĂžyre foten mistet fĂžlelsen pĂ„ en mĂ„te og bare gjekk av seg selv
 selv om det ikke gĂ„r an
 ryggen kranglet en stund og jeg tenkte at NÅ mĂ„ vi snu, men at da var det like langt tilbake – ikke sant – og toppen var innen rekkevidde – ja da blei det slik denne gangen; koste hva det koste vil!
Og tÄrene som lÄ der og lurte de siste meterene opp til toppen
Gleden inni meg jeg rett og slett ikke kan beskrive
Takknemligheten over Ă„ klare det sammen med mine gode ❀  đŸš¶â€â™‚ïžđŸ•
Og vissheten om at dette ville koste

Returen gjekk som en drþm helt til siste timen
 da blei det tþft
 men det er slikt man ikke snakker hþyt om fordi det er jeg selv som har utsatt meg for akkurat den smerten

 

 

Man mÄ tÄle litt smerte for Ä oppnÄ det man vil av og til

 

 

Og akkurat dette var viktig for meg
Bevise for meg selv – helt bare for meg selv  – at jeg kan klare det
At jeg er pÄ vei tilbake til et liv jeg savner sÄ veldig
At jeg kan mestre lengre turer – kan nĂŠrme meg trening igjen pĂ„ et nivĂ„ med tyngre styrke – at jeg kan nĂŠrme meg arbeidslivet igjen
Det er mye Ă„ mestre og mange Ăžnsker – men hadde man ikke de sĂ„ var vel alt hĂ„p ute?

Jeg skal i dag til min ortoped og gi rapport over de 6 ukene som har gÄtt siden injeksjon i ryggen

GĂ„rsdagen har vel egentlig vĂŠrt den beste, mestringsmessig pĂ„ disse 6 ukene – helt ĂŠrlig tala
Venter fortsatt pĂ„ en samtale med FYS MED for nakke/skulder og hĂ„nd hĂžyre side som ikke fungerer som den skal – og der smertelindringen ikke hjelper stort

Svimmelheten kommer og gÄr og er slitsom
Slitenheten er slitsom
Smerten er slitsom

Men de dagene mestringen er som denne fjellturen jeg hadde  – det er sĂ„ gull verdt for optimismen og fremtiden.
JEG VIL !

Jeg vil bli sĂ„ frisk som overhodet mulig – vil bli sĂ„ smertefri som overhodet mulig
Smerten setter dagen pĂ„ prĂžvelse hver eneste dag – og utholdenheten og timene er forskjellige fra dag til dag

Men denne turen var en oppvekker – jeg kan visst ikke si det nok 💙

Selv om jeg er kroniker og har mye smerte og utmattelse,
sÄ finnes det de dagene som er gode ogsÄ

Alle dager er egentlig gode – og livet er godt –  men det er pĂ„ en mĂ„te kvaliteten og mestringen i dagen, som er forskjellig fra dag til dag – hvor mye man orker osv

Du vet – eller kanskje ikke
 men sĂ„nn er det i allefall for meg 💚

Og dette er jo for alle likt eller ulikt – om man er kroniker eller ikke – ingen dag er lik!

 

 

FJELLTUREN TIL MOSVARDEN LEVER JEG LENGE PÅ

 


#minhelse #mestringsfĂžlelse #smertemestring #utholdenhet #jegvil #kroniker

20 kommentarer
    1. SĂ„ bra du kom deg til mĂ„let 💗💗💗 Selv om det sikkert kostet mye sĂ„ er det godt Ă„ utfordre seg innimellom 🙌🙌😘👏

    2. SĂ„ tvers igjennom herlig! Gratulerer! Du klarte det. Og du, det er lov Ă„ felle noen tĂ„rer da 😉 For det betyr sĂ„ ufattelig mye. Lag deg en god dag videre i dag ogsĂ„! Klem:-)

    3. Bra jobba 👏 Det er noe med det Ă„ sette seg et mĂ„l og sĂ„ klare Ă„ gjennomfĂžre det, som gir en god fĂžlelse selv om man er utslitt etterpĂ„ 😊 HĂ„per du har en fin mandagskveld đŸ„°

    4. SĂ„ herlig at du klarte Ă„ gjennomfĂžre turen, tross smerter og utmattelse! Du klappet sikkert deg selv pĂ„ skuldra etter mestringsopplevelsen? HĂ„per du kjenner pĂ„ godfĂžlelsen enda, og at du tar deg tid til mye hvile, som fortjent! đŸ„°

      1. Ja tusen takk 😀 NĂ„ er det klapp pĂ„ skuldra og avslapning og ta det med ro og hente ny energi 🙂 Har fĂ„tt ny injeksjon i ryggen i gĂ„r, og hĂ„per dette har god effekt i noen uker 🙂 Lag deg en fin dag 🙂

        1. HĂ„per virkelig at gĂ„rsdagens injeksjon har positiv effekt, ogsĂ„ pĂ„ aktivitetsradusen din 😀 Dagen her blir nok ogsĂ„ brukt til restitusjon 🙂

          1. Restitusjon mĂ„ til <3 Det ser ut til at inkeksjonen virker! NĂ„ er det bare dette med Ă„ lĂŠre seg teknikken Ă„ ta det med ro… :_D God ny dag til deg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg