Julekalender i adventstida – 4. desember

 

JULEROSER
(2019 redaktør Herborg Kråkevik)

 

 

LUKE NR. 4

 

Kjærlighetsbrev fra Kairo

Ya Habibi, min kjære, grå som New Cairos
støvete gater dagdrømmer jeg om å
tilbringe julen med deg, med familien
du synes er kjedelig
Vil du være tålmodig mens jeg lærer å kjenne
dine tradisjoner?

 

Ya eini, mitt øye, jeg skriver til deg
fra politistasjonen, skriver til deg med Nefertitis ånd,
med det harde kysset jeg fikk fra guttungen
som solgte halvdøde blomster i rushtrafikken

 

Ya hayati, mitt liv, mens du står på ski hjemme i Norge
lærer jeg å danse på arabisk
Visste du at kjærligheten kan være høylytt som utålmodige
bilsjåfører som honker dagen lang, skjellsettende som moren
som hulket for sin avdøde sønn, skamløs som
de frekkeste selgerne, og grenseløs som
kjæresteparene som leier hverandre i Al-Tahrir St?
Kilometer på kilometer lange bilkøer, hummus og baladi,
magedansere, Arabian Nights og egyptere som gliser, som roper:
“Brown sugar” etter oss.

 

Ya rohi, min sjelevenn, den egyptiske solen
farger himmelen rød med tre lærdommer:
det skal gjøre vondt å være menneske,
det finnes mange måter å elske på,
og ingen, yoa rohi, ingen er som oss.

 

Sumaya Jirde Ali

 

 

#kjærlighetsbrevfraKairo #herborgkråkevik #juleroser #adventstid #lukenr4 #julekalender #ventetid #sumayajirdeali #advent #samlagetegmont #4desember

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg