Eg vil

 

 

 

Å VÆRE KRONISK SJUK

Ja, for det er eg.
Og du set spÞrsmÄl ved det, og hevar augnebryne, fordi eg spring meir i fjellet enn nokon annan, og jobber mindre enn dei fleste.

Men kvifor set du spÞrsmÄl ved det?
Er du sÄ uviten?
Kva er det som gjer at folk reagerer?

Eg har ikkje bedt om Ă„ bli kronisk sjuk.
Eg har ARTROSE (slitasjegikt), BEINSKJØRHEIT og FIBROMYALGI.

Dette er diagnosene eg mÄ takle kvar dag.
For smertene er der uansett om dei ikkje visast utanpÄ.
Eg slit med mitt, men har funne koda til ein bedre kvardag for meg.
Eg jobbar mindre og er meir aktiv.
Tjenar mindre men klarer nokon lunde Ä halde smertene i sjakk, og Þkonomien pÄ pluss.

Du som ser meg springe bĂ„de hit og dit, du veit ikkje kva som skjer inne i min kropp. Smerta er der alltid – i mindre eller stĂžrre grad. Du ser meg ikkje nĂ„r eg ligg nede.
Om eg hadde ein gips pÄ, om eg drog det eine beinet etter meg, eller hadde ei arm i fatle, dÄ ser du meg.

Eg kjempar ein kamp kvar dag.
For min del har eg fÄtt beskjed om Ä vÊre aktiv.
Trene styrke og gÄ ulendt.
Min panikk er Ä krÞkne i hop og som MARGOT seier; fÄ pukkelrygg.
At beina smuldrar opp.
At eg ikkje kan klare meg i jobb.
At eg ikkje klarer meg utan operasjonar.
EG VIL!

Kvifor er det sÄ vanskelig for deg Ä godta at slik er det berre.
Det er pÄ ingen mÄte det same Ä vÊre i aktivitet som Ä jobbe.
Det krever meir av ein arbeidsdag enn ei treningsĂžkt.
For etter ei treningsĂžkt kan ein kvile seg resten av dagen.

Det er ikkje berre kroppen som smerter.
Det slites fysisk og psykisk.
Men vi har alle lyst Ă„ ha ein mest mulig god dag.
Klare Ä vÊre i arbeid og ogsÄ ha eit sosialt liv.
Eg klarar dette men mange klarar ikkje det i det heile tatt.

Og slik er det.
Vi er forskjellige.
Vi mÄ ta tak kvar for oss.
Godta kvarandre og ikkje snakke nedsettande.
Du veit ikkje kva som skjer bak fasada.
Å vére kroniker er forskjellig fra person til person.

Vi kjempar alle ein kamp for Ă„ vĂŠre til, og henge med.
Nokon kjempar meir enn andre.
Eg er slik midt pÄ og kjempar min.
Har det heilt topp og elskar jobb og fritid.

Nokre dagar er tyngre enn andre men du ser det nok ikkje fordi det ikkje visast utanpÄ.

Eg er ein av mange med kronisk lidelse.
Eg har funne mi oppskrift – eg stĂ„r pĂ„ og EG VIL!

 

#kronisk #personlig #fibromyalgi #artrose #beinskjÞrheit #reumatisme #kvardagen #mestring #ÄvÊrekronisksjuk #fibromyalgi/reumatisme/benskjÞrhet #aktivtrening 

22 kommentarer
    1. Hmm….ja, dette lyder meget velkjent. Det Ă„ ikke alltid bli forstĂ„tt, det Ă„ fĂ„ kritiske blikk og man kan se tankene som gjemmer seg bak blikket. Det er en av de vondeste fĂžlelsene som finnes.
      Jeg har nylig hatt en diskusjon med en, om min egen “innbilte” helsesituasjon. Og det gjorde sykt vondt. Og jeg ble faktisk dĂ„rligere da. Synes ikke jeg har fortjent akkurat det.
      Men, nÄ er det ikke sÄ ofte akkurat det skjer heldigvis. For det hadde nok sendt meg strakt ned i kjelleren om det skulle vÊre et tilbakevendende tema. Det fÄr holde at noen tenker det.
      Noen ganger skulle jeg Þnske at alle skulle fÄtt oppleve i et par mÄneder en av disse kroniske sykdommene. Kanskje de da ville forstÄtt?
      Du har satt sÄ fint ord pÄ dette med Ä vÊre kronisk syk. TÄrene begynte Ä presse seg pÄ hos meg.
      Det gjĂžr inntrykk.
      HÄper du fÄr en god helg, og at du stÄr pÄ for ditt, uansett hva andre sier og tenker <3
      Klem <3

    2. Flott skrevet og ja, det er vanskelig Ä vÊre kronisk syk OG nÄr det ikke vises, sÄ lurer folk! Men jeg tror mange har begynt Ä skjÞnne at alle har godt av turer..og at det kan vÊre helsebringene, selv for de som er syke..NÄr folk sier, sÄ heldig du er som kan gÄ sÄ mange turer..sÄ sier jeg..ja, det er jobben min! og det er veldig tungt Ä gÄ pÄ jobb noen dager..men jeg mÄ, mÄ ut Ä jobbe!! SÄnn er det bare..SÄ stÄ pÄ, og gjÞre det DU vet er best for deg..sÄ fÄr andre bare snakke om de Þnsker det..De er bare uvitende..HA en god dag!

    3. Eva: Tusen takk, Eva <3 Din kommentar her rÞrte meg til tÄrer. Jeg er ikke ofte ute og forklarer meg ang sykdom, men av og til vil jeg bare rope ut et HALLO. For vi er sÄ mange med skjulte sykdommer. Vi er mange som sliter uten at det vises uten pÄ. BÄde fysisk og psykisk. Men vi mÄ bare stÄ pÄ <3
      Ønsker deg gode dager <3
      klem

    4. Ja det er vanskelig det der at andre ikke kan se hva en har Ä slite med :)) Veldig bra at du gjÞr det som er bra for deg og din kropp og livsglede :)) Du satte fine forstÄelige ord pÄ det :)) Klem og god helg fra meg <3

    5. Det er sĂ„ lett Ă„ “Synse og mene” om andres liv og helse. Jeg har gĂ„tt i den grĂžfta flere ganger – enda jeg har opplevd Ă„ mĂžte veggen, (og det sĂ„ det holdt) sjĂžl. Du har en ekstra “Jobb” Ă„ gjĂžre i tillegg til den betalte jobben – nemlig Ă„ holde plagene i sjakk. Om du hadde jobbet fullt hadde det trolig endt med full sjukemelding og trygd. Det gjelder Ă„ finne en balansegang. Jeg har for tida 65% stilling + at jeg tar pĂ„ meg ekstravakter i den grad jeg makter det. For meg er det DEN mĂ„ten som fungerer best – sjĂžl om jeg fĂ„r hĂžre om alle pensjonspoengene jeg “taper”. Vi skal leve her og nĂ„ – som best vi kan – med de utfordringene vi mĂžter pĂ„. 🙂

    6. Flott du Mette! Supert Ă„ ha ei kusine som deg. Alltid noen som vil lage kvalme men de fĂ„r man bare bruke minst mulig energi pĂ„. 😊

    7. karidansen: ja det er helt sant, karidansen 🙂 Og jeg er enig med deg. Vi mĂ„ finne vĂ„r balanse og trivsel og hva vi klarer hver enkelt. Jeg tenker ikke pĂ„ pensjonspoeng i det hele tatt. Det fĂ„r komme det som komme vil. Det er, som du sier, HER OG NÅ vi lever <3

    8. Jeg kjenner meg veldig godt igjen i dette. GjÞr som du og trosser sykdommen ved Ä leve sÄ godt jeg kan. Lykke til med turer og alt annet som gjÞr deg godt. jeg heier pÄ deg.

    9. <3 flott skrevet og gjenkjennende. Det er jo sÄnn det er. Ingen ser kampen men alle ser smilet og det er jo bra det er sÄnn ogsÄ for det betyr at man klarer Ä vÊre positiv. :)

    10. et fott innlegg det er sÄ viktig Ä fÄ det fram selv om det egentlig ikke burde vÊre behov for det,mennesker som ikke kjenner en burde godta att noen sliter uten Ä stille spÞrsmÄl ved det kun fordi att en er aktive

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg