stresser du? kunsten å roe ned… tankespinn..

 

Og jula nærmer seg med stormskritt

Har du husket på alt nå da?

Handlet inn – vasket – pyntet – baket – ryddet – alle gaver ferdig?
Juletre – plastikk eller ordentlig?

Man kan vel bli stresset av mindre…

Skuldrene opp under ørene…

Ikke?

Nei…

Ikke jeg heller…

 

Men, mange har det slik denne tiden og egentlig hele året.

Stress er så ødeleggende at det er best å unngå.
Men det er ikke alltid det går å unngå det, for det forfølger deg som en innpåsliten klegg.

Senke skuldrene og la dagene komme – det er en kunst.
Dagene som kommer; de har ikke kommet ennå, så det er ikke mye å gjøre med de.
Man må ta de som de kommer.

Jula kommer og går og vi med den.
Nyttåret kommer og går – og vi med det også.

Ikke stress!

Pust inn – pust ut…

 

 

Det som stresser meg er smertene som ikke tar pauser.
Man kan raskt få høye skuldre og slikt av “bare” smerte.

Man blir så sliten du aner det ikke.
Og med slitenheten klaker det på seg.
For man må jo ta seg sammen….
Ikke sant?

 

Ta deg sammen!

 

 

Kunsten er å roe ned og tenke at dette har jeg gjort og det er bra nok.
Bra nok!

Jul blir det jo uansett – ikke?
Er vi heldige så blir det det; jul.
Ja, for dagen kommer om vi vil eller ei, så da er det bare å gjøre det beste ut av det?

Hive inn på noen smertestillende og la dagen gjøre seg sammen med deg og dine 🙂

Hehehe  det høres jo ikke så morsomt ut da….
hive inn på noen smertestillende og la dagen bare komme?
Joda, noen har det slik også.

 

Det er jo bare èn av mange sannheter fra livet der ute…

 

 

Jeg gleder meg til jul.
Den herlige røde og lune desember med jula mot slutten av året.
Den er mørk og stille – med mye lys.

Så gjelder det å tenke at man skal overleve.
For mange er det slik; overleve jula.
Jeg lever MED jula og har ingen tanker om at den må overleves.
Men mange tenker slik.

 

 

Alt presset.
Alt som må kjøpes.
Alle har ikke råa til at jula skal komme i desember hvert år.
Kontoer blir tømt og man bruker penger man kanskje ikke har.

Og dette med at alle er lykkelige i jula.
Det er aldeles ikke slik at alle er lykkelige i jula….
Noen er slettes ikke lykkelige verken i jula eller andre høytider.

 

 

Så blir kroppen sliten.
Man faller litt sammen, og må ta kampen for å holde hodet oppe og føttene nede…
Liksom ikke legge seg til…
Dra dyna over hodet og håpe at når du rer senga neste gang, så er det januar  og nytt år.

Hoppe over jula?

Nei, det går ikke!

 

 

Jeg gleder meg til jul og prøver det beste jeg kan å IKKE stresse 🙂
Jeg gjør som jeg gjør resten av året, vasker litt her og der,
har god mat i kjøleskapet og kjøper gaver litt nå og da så ikke alt skal falle på en og samme måned.
Stresser ikke!

Og opp i alt, tenke sunt, ikke forspises på verken det ene eller det andre…
Sukkeret som trigger betennelser i kroppen…

Mye å tenke på og ta hensyn til…..

 

 

Smertene som kommer og går tar ikke pause julafta…
Da er det å ta dagen når den kommer og ikke ta den uka før…
Det er ikke uka før som gjelder, og en uke i forveien kan man ikke klare få bukt med så mye.
Men planlegge kan man.

Smertene tar ikke pauser, men hvem som helst kan jo bli overrasket når dagen stiger.
Det er sånn, med både kronikere og andre,
at smertene tar småe pauser innimellom, og når du minst venter det.

 

Tenk så godt å bli overrasket da!

 

 

Stress er en ond sirkel.
Bryt den!
Åpne opp og la sirkelen bli ujevn og kanske avlang til slutt….
Da har du ikke brutt sirkelen men laget den annerledes.
Den annerlèdes sirkel.

Lett å si, men vel verdt å prøve – dette med å senke skuldrene og la stresset forsvinne.

 

 

LAG DEG EN FIN DAG!

 

 

 

#baresmerte #fibromyalgi #revmatisme #stress #ondsirkel #minhelse #stresserenondsirkel #lagdegenfindag

12 kommentarer
    1. Veldig kloke ord, Mette!
      Stress er min definitivt verste fiende, og jeg prøver å jobbe med å senke skuldrene og å puste med magen.
      Ikke så lett når man har hatt høye skuldre i mange år…

      Men jul blir det uansett! I år har jeg ikke rukket å tenke at det bare er 6 dager til julaften. Julestemninga er litt fraværende nå i flyttekaoset, men jeg håper den siger på når vi har kommet litt mer i orden her🥰

      Og så håper jeg drømmekjøleskapet kommer til uka så vi får plass til litt ekstra god mat, – nå har vi lånt et lite kjøleskap som kun rommer det nødvendigste.

      Håper også å rekke å lage litt eggelikør, – det er tradisjon for oss. Tar jo ikke lang tid, så det tenker jeg vi skal klare🎅👍

      God fredag!😘

      1. Ja de høye skuldrene……………. jeg gleder meg på deres vegne over innflytting og at drømmekjøleskapet kommer FØR julafta til dere 😀

        God fredag til deg også 🙂

    2. Stress er en uting, det er nå helt sikkert…. jobben min er ofte stress, men aldri hjemme lenger! Jeg er rolig og har lave skuldre! Helt ulikt meg egentlig! Takk for et flott og viktig innlegg 😘😘

    3. Gode råd her. Jeg stresser ikke med jul lenger. Gjør det jeg har ork og lyst til, og det jeg ikke får gjort, vel det går fint likevel det. Har kommet litt ut av alt julestresset de siste årene. Det som stresser meg nå er mer ting jeg ikke får gjort noe med. 😉 Å være her ved sjøen med nesten ingen andre folk gjør sitt for at vi slapper godt av. 😀 Ha en fin dag! Klem <3

    4. Så sanne ord. Nei, her er det ikke stress med advent og jul. Det å mase mot jul har jeg sluttet med for lengst, eller aldri begynt med! Tenk å sitte på julaften og ikke orke? Hva er vitsen? Men jeg rekker det jeg rekker, og er fornøyd med det. Å planlegge er halve jobben sier jeg. Gleder meg til dagene som kommer, og håper jeg kan feire julaften med mine i hvert fall. Om ikke, så skal jeg kose meg likevel. Klem fra meg 🙂

    5. jeg har sluttet å stresse ,som du skriver tar jeg litt nå og da over lang tid ,kan fort kjøpe julegaver i sommerferien :=) jula kommer uansett ,men i år er jeg ferdige så nå er det bare avslappende og koslige dager for min del

      1. Ja småting igjen…. julegrøt med mandel på tirsdag – jobbe kveldsvakt lille julaften og så er det julafta…….. den kommer uansett <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg