svart kajal

 

 

 

 

 

1981 /1982

Jannicke Jarlum “rula” i min verden – “du svake mennske”  og jeg oppdaget svart kajal.
Det var rundt jonsoketide, og kajalen var i boks.

Jannicke Jarlum – svart kajal og svake mennsker.
Digga låta og inhalerte Petterø`s nr 3,  Gul mix nr 2 og Prince sigaretter.  Og jeg som trodde jannicke ikke røkte!

Ungdomsskolen – og alle som “var noe” – ja de røkte og var i “røykehola” bortom ungdomsskolen.
I min verden var det slik den gang…….
Gud som vi stinka…….. men hvem tenkte på det den gangen?
Det var jo tøft!

Men……… musikken var kul og dama var kul og jeg følte meg som den kuleste, med sort kajal og dongerijakke “sprite” merket.
Kort hår og verdensmester……… visste det som var å vite.

Tenåring på min hals.

Ganske så ufordragelig til tider, har jeg i ettertid skjønt, iallefall i hjemmet. Men ellers ganske så rolig.

Konfirmant selvfølgelig – og Valldal for jordbærplukking som sommerjobb.
Jepp!
Helt supert!

Selv om bonden ikke var helt fornøyd med jordbærplukkingen til meg og Bente.
Helt til Gunn kom, og var verdensmester i jordbærplukking og bonden strålte.

Vi likte godt å være i sentrum av Valldal med gutta boys, jeg og Bente 😀
Kom inn på 18 års grense gjorde vi også – som ny-konfirmanter…. men blei selvfølgelig kasta ut ganske fort………..

Jepp…….. det var tider det……..

Men en tid jeg ikke vil gjøre om igjen for å si det slik………….

Mopedkjøring var en selvfølge….. både sykkelen til Terje og Atle (og noen var “trimma” må skjønne) fikk jeg låne – kjøre litt – bare polititet ikke kom over oss.

Mopedkjøring – sitte på – hjemme alene – fester/sammenkomster  – dans på kulturhuset.

Vi dannet gruppe og var popstjerner et lite vindpust……… Mens noen fortsatte med musikken og spiller fortsatt 🙂

Utbrytningstid…………….
Bygda var ikke spennende og man måtte ut i verden.

Det er jo minner og vennskap på godt og vondt som jeg ikke ville vært foruten.
Og tryggheten opp i alt dette, med bygda, familie, venner – som hadde et øye med oss, og brydde seg………..
Det var gull verdt!
Om en ikke så at det var gull verdt akkurat da……….. så ser man det kanskje nå.

 

 

 

 


Med loggen/ “brusen”  ned i øynene på selve konfirmasjonsdagen………….

Også forsvant håret til bildetaking noen uker etter………………

 

 

 

#farnedager #fortid #tènår #minner #svakemennsker

5 kommentarer
    1. Så herlig 😀 Her ble man dratt inn i din ungdomsverden med fargerike pennestrøk. 😀 Kjente nesten røyklukta fra rullings og sigaretter, og fra eksos fra trimma mopeder. Men jaggu måtte jeg google “kajal”.. Så man blir aldri for gammel for ikke å lære noe nytt… ehh.. eller kanskje man lærer det på nytt 😀 Takk for et flott innlegg 🙂

    2. koselig å lese om din ungdomstid,like låta jeg også,men jeg begynte aldrig å røyke hi hi ,prøvde med forskjellige sminker både på hud og rundt øyner,men oppdaget fort att slike ting tålte jeg ikke,så jeg har gått gjennom livet usminket ,mine døtre prøver å overtale meg om att sminke i dag er noe helt annet enn for alle mine år siden hi hi ,men nei,jeg får gå resten av livet usminket også :=) du kledde både langt og kort hår du

      1. hehehee jotakk………. har alltid ønsket meg langt hår men det har gått i bølger det………. 🙂 Litt sminke må jeg ha uansett om jeg ikke tåler noen ting selv rett og slett………….. 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg