Trening, boller og snurrer……

Hei og god kveld!

Joda jeg har vĂŠrt og trenet i dag ogsĂ„. Mandag, onsdag og fredag er liksom spinningdagenes dager <3   MĂ„, bare mĂ„ vĂŠre med pĂ„ de nĂ„r jeg kan 🙂 

Det har vĂŠrt mye vind her pĂ„ sunnmĂžre i dag. Jeg fikk vite at i vindkasta (pĂ„ formiddag) var det mĂ„lt orkan i kasta. !!!!!  Og, jeg er litt sĂ„nn pyse med Ă„ vĂŠre INNE og hĂžre pĂ„ vinden, sĂ„ jeg gjekk rett og slett ut jeg da. Tenkte jeg kunne stikke innom moderen og se hva hun styra med og om alt var pĂ„ plass rundt huset. Hun har ikke fĂ„tt ordnet seg nye hĂžreapparat ennĂ„, sĂ„ hun gjekk der og hĂžrte ingen ting hun 😀  BlĂ„ser det ute da????!!!!!   Men hun kan se rett ned pĂ„ sjĂžen – og da sĂ„ hun hvor urolig sjĂžen var 🙂  Joda!!

 


Godt Ă„ vĂŠre ute i vinden <3


Det er litt igjen pÄ trÊrne, av hÞst, selv om greiner nÄ begynner bli nakne.

I ettermiddag fant jeg rett og slett ut at jeg ville bake. Men HVA skulle jeg bake??  
Jo, jeg prÞver meg pÄ en bolledeig med FIRBA-mel. Jeg baker dobbel (nesten) og kjevler ut en liten del og lager kanelsnurrer ogsÄ. Morsomt Ä prÞve med FIBRA-melet.


Jeg brukte den “nesten dobbel”. Og eltet/knadde den fast (passelig fast) med vanlig hvetemel. Men brukte mest FIBRA mel i deigen.
Jeg lot den heve 1/2 time og tok ut i underkant av halve deigen – og kjevlet denne ut.
SmÞr, sukker og kanel til smÞrekrem. 


SmĂžrer kremen utover – ruller sammen og skjĂŠrer opp. Rett i ovnen pĂ„ 250 grader i 10 minutt.


Resten av deigen stod og hevet mens kanelsnurrene stekte seg. SĂ„ bakte jeg ut boller av resten av deiga.
Stekte bollene pÄ 250 grader og i 10 minutter.


Alt ble bra!   Jeg har iallefall spist 5 kanelsnurrer. Det gjþr ingen ting om de er litt grove i utseende. Smaken var herlig!!! Og litt sunnere da, uansett om der er sukker i 😉 

SĂ„ nĂ„ skal jeg bare slappe av resten av kvelden 🙂

 

Ønsker dere alle en flott onsdag!!!

#vind #regn #gjĂŠrbakst #mat

21 kommentarer
    1. Ă…Ă„Ă„Ă„. det sĂ„ godt ut det:) Det blĂ„ser her pĂ„ Østlandet i dag ogsĂ„, men ikke sĂ„ mye som hos dere:) Jeg vet ikke om det er begrensninger for hvor mange ganger en kan si: Utrolig flotte bilder:) Men de var veldig fine synes jeg:) Fortsatt fin onsdagskveld til deg:)

    2. birdbay: Tusen tusen takk for alltid hygelige tilbakemeldinger <3 Er glad du liker bildene jeg tar. Det er jo en av de tingene jeg elsker Ă„ gjĂžre. Ta bilder i naturen 🙂

    3. SĂ„ frisk og fin du sĂ„ ut i blĂ„sten 🙂 Sikkert hyggelig for moren din at du kom innom ogsĂ„. Jeg har nettopp gĂ„tt ei runde med eldste sĂžnn..deilig luft i kvelden 🙂 GjĂŠrbakst ..nam 🙂 Her blir det kveldsmat med hjembakte grove rundstykker nĂ„ snart 🙂 Klem :)))

    4. Deilig med en tur selv om det blĂ„ser litt, fint ser det ut uansett. HĂžstlĂžv fremdeles 🙂 Og sĂ„ fine bilder av deg <3 Det sĂ„ deilig ut med hjemmebakt, og fibra hĂžres ut som noe spennende 🙂 Ha en fin kveld kjĂŠre deg <3

    5. som du frister,du har iallefall dreisen pĂ„ fibramelet 🙂 ja ja jeg slipper Ă„ bake noen dager for fingeren mĂ„ gro igjen fĂžrst :)og sĂ„ flink du er som kommer deg ut uansett vĂŠr,hmmmm mĂ„ bli litt flinkere jeg ogsĂ„

    6. Orkan i kastene – DA hadde jeg holdt meg inne!
      Ja, lurt med grovt mjĂžl i deigen. SĂ„ at fruens Vilje ogsĂ„ hadde bakt med det mjĂžlet – etter tips fra deg, tror jeg! 🙂

    7. karidansen: Vi er vant til dette veret pĂ„ disse kantene……. ikke like morsomt alltid 🙂 Men men…

      Ja, jeg tipset henne om det, og hun har prĂžvd, og fĂ„tt god bakst ut av det 🙂

    8. fruensvilje: Hehehehe ja mĂ„ friste av og til. Det er ikke ofte jeg baker 🙂 Du er jammen meg flink Ă„ komme deg ut du ogsĂ„. Det skal du ha! SĂ„ tror ikke det er mye du mĂ„ skjerpe deg, pĂ„ den fronten 🙂 Du er flink til sĂ„ mye forskjellig 🙂 God bedring med fingeren 🙂

    9. frodith: Deilig med tur uansett ver nesten. Bare en kommer seg uten for dþren er mye gjort 😀

      Tusen takk skal du ha <3

      Ønsker deg en fin kveld ogsĂ„ 🙂

    10. Her har det regnet godt, men jeg hadde trodd det skulle blĂ„se mer…Jeg hadde nok ikke gĂ„tt ut alene i det vĂŠret, selv om pappa kalte oss jentene i familien for “uvĂŠrskrĂ„ker” fĂžr. Fordi vi likte Ă„ gĂ„ ut i regn og ruskevĂŠr 🙂 Men er man godt kledd og ikke fryser, ja sĂ„ er det deilig ute uansett vĂŠr 🙂
      Fibramel har jeg prĂžvd en gang, men likte ikke helt at bollene sĂ„ sĂ„ grove ut. Men har tenkt at da mĂ„ det vĂŠre fint Ă„ bruke det til grov bakst, men jeg ser nĂ„ at det ikke er alle butikkene som fĂžrer dette melet. Kanelsnurrer eller skillingsboller som jeg sier, er jo godt da 🙂

    11. margarites: 🙂 Nei det er en smaks sak det med grovhet 🙂 Jeg syntes ikke de sĂ„ sĂ„ grove ut de bollene – for nĂ„r jeg skar i de sĂ„ var de ganske lyse inne i. Og de var gode syntes jeg. Men de blir ikke som vanlige hvite boller nei 🙂 MĂ„ ha litt av hvert jeg da 🙂 Kanelsnurrene var ogsĂ„ gode selv om de ogsĂ„ sĂ„ litt grover ut enn de skal 🙂
      Ha en flott dag!! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg