26.11.2015

 

FORBI

Du går forbi på gata, og vender ansiktet bort.

Det er det enklaste, da slepper du kontakt.

Men du har allereide sett, og ein følelse ligger i deg.

Kunne det ha vert du?

Nei, tenkjer du.

Du hadde aldri havna der.

 

Men kva hadde skjedd om du hadde stoppa opp.

Om du hadde hjulpet, med litt penger i ein kopp.

Nokon seier det er lureri, dei er ikkje dei fattige på denne jord.

Du går forbi.

Du er redd og vender ansiktet bort.

 

mk august 2015

 

 

#dikt #minedikt #Forbi #etdiktomdagen #blogg

20 kommentarer
    1. Jeg gir gjerne når jeg er i utlandet når jeg møter hjemløse. Her hjemme har jeg selv sett de etter dagens vakt gå å sette seg inn i en ganske så fin bil.
      Derimot de som selger gatemagasinet Megafon kan jeg handle hos flere. Jeg gir til kafe Magdalena som igjen lager mat til de som trenger det.:)

    2. Tror nok mange trenger dem også, man kan på et vis se at de ikke har levd noe storveis liv. Men at det står noen negative krefter bak også, er jeg sikker på 🙁

    3. Nå har jeg tenkt på å kommentere dette innlegget i hele dag, og er litt usikker på om jeg HAR gjort det, på nettbrettet og glemt å sende eller , eller om det ligger hos deg og at du må godkjenne først 😀 Men hvertfall her kommer det igjen. For jeg tenker og har hørt noe av det du skriver her. Jeg går forbi og har hørt at de egentlig er rike etc.. Men det jeg tror er at RIKE er de neppe, man kan se på hvordan de ser ut at de neppe har hatt et veldig storveis og rikt liv. Men jeg er sikker på at de sitter noen bakmenn blant mange, og DE utnytter både DEM og oss…DET er det jeg tror.

    4. frodith: Det er egentlig det jeg tror også. Det var egentlig du som inspirerte meg til å komme inn på det som ble dette diktet – tror du hadde en novelle om det 🙂 Jeg er nok ikke så flink til å gi de som sitter med en kopp, noe penger………….. jg tror ikke det er DE som får de pengene alltid…. men det er ikke enkelt…. som du sier… det finnes bakmenn.

    5. frodith: Ja det er nok slik, frodith. Jeg så på TV i går om ei som tok en dame INN til seg – i hjemmet <3 Så fantastisk. Det var en dame som ikke likte tiggere - og så ikke på denne damen men bare jekk forbi, de hun satt på fast plass hver dag..... til hun SÅ henne og fikk kontakt <3

    6. Åja……kjenner igjen det der! Noen ganger har jeg tenkt på hvordan det må være å sitte der…møte alle foraktelige blikk eller bortvendte ansikter……..Da hadde nok sjølaktelsen min blitt så som så! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg