SĂ„nn er livet…

Dette hjertet mĂžtte meg i hagen i dag.
Jeg var fortsatt hÞy pÄ dagen i gÄr, da vi gjekk med hodelykter til Muletua.
Og i dag hadde jeg avtale med moderen.
I dag skulle vi til Vartdal skifer og plukke ut gravstein til pappa.

Dette er noe vi skulle ha gjort en stund, sÄ i dag ble det. 

Moderen er alltid tidlig ute, sÄ jeg tok pÄ meg yttertÞy sÄnn ca 20 minutter fÞr avtalt, for Ä gÄ rundt i hagen litt.
Og det var da jeg gjekk meg pÄ dette hjertet.
5 minutter etter kommer moderen.
Jaja, et kvarter fþr avtalt tid 😀
Ikke vérst det, sier hun. Jeg var ikke en halv time fþr tida iallefall 🙂
Vi er litt like der, for jeg er ogsÄ klar, og ute i god tid.

Det tar sÄnn ca en time Ä kjÞre fra oss i Kvalsvika, og til Vartdal.

Vi finner plassen, og det ser jo litt forfallent ut der
.
En avlang murbygning/verksted.
Vi parkerer og finner inngangsdĂžren.
Ingen i sikte – men snart kommer det en koselig kar – og ja, vi er pĂ„ rett plass.

GravstĂžtter over alt.

Ja
.. vi vet hva vi er ute etter og vi har valget mellom to

Vi velger en vi synes er fin, og som skal ha fast lnnebygd lykt.

Hva skal stÄ pÄ steinen?

Moderen sier det, ogsÄ spÞr han: Skal det vÊre plass til et navn til?
Alt man skal forholde seg til


Moderen sier klart JA til det.
SÄnn er det. 

Mannen gÄr for Ä hente papirer som skal fylles ut, og jeg tenker; pappa
.. er du fornÞyd med gravsteinen?
Det er liksom ting som settes pÄ plass innvendig i meg.
NÄ er gravsteinen det siste som mÄ ordnest.
Alt annet er ordnet.
Det er snart et Ă„r siden pappa dĂžde.
Gravsteinen skal kunne vÊre pÄ plass innen april.
Dette er den perioden som pappa starter sin reise.
Han forsvinner sakte men sikkert fra oss – og mange frustrasjoner i mars, april og mai ble det.
TUnge dager – gledesdager – men mest frustrasjon og hjelpeslþshet.
 

NÄ kan vi vente pÄ steinen.
En fin stein som pappa nok synes er flott.
Moderen vil ha det enkelt og denne var enkel og fin.
Pappa som var maskinist pÄ familieeigd bÄt fÄr nesten som en bÞlge i gravsteinen.
Fint.

Litt sÄrt var det at det ble tatt stilling til at det skulle vÊre plass til et ekstra navn der pÄ gravsteinen.
Men sÄnn er livet, sier moderen.
Det er greit med alt som er ordnet.
Vi takker for oss og kjþrer derfra, og moderen er SÅ lettet.
NĂ„ var siste brikke plassert i denne omgang.

Vel hjemme mÄ jeg gÄ en tur.
Det er jo fÞrste vÄrdagen i dag.
1. mars 2016
Og det er kaldt og snĂžen er i lufta.
Det er faktisk meldt storm.

PĂ„ min vei i dag, ble det liksom litt gammelt alt.


Her ser jeg to figurer i en og samme 🙂
Kan du se om det er noe der???
😀

 

Jeg har fÄtt meg en tur, drukket kaffe og slappet av.
Ute blÄser det, og jeg skal snart gjÞre meg klar for korÞving.
Av og til er realiteten litt hard Ă„ svelge.

Men alt som er ordnet er godt 🙂

Ønsker dere alle en god tirsdag, fortsatt.
Takk for at du tok deg tid til mitt innlegg <3

 

#dagen #sÄnnerlivet #gammelt #natur #blogg #1mars #vÄr
 

 

24 kommentarer
    1. SÄ nydelig hjerte <3 Jeg tror det var meningen at du skulle finne det, siden du skulle gjÞre sÄnne tunge valg.
      Og sĂ„ er det jo litt vanskelig Ă„ ta stilling til det med ekstra navn pĂ„ en gravstĂžtte. Man vet jo at det er den veien det gĂ„r, men man vil jo ikke tenke pĂ„ det fĂžr den dagen kommer. Men det som er "fint" med dagens valg av stĂžtte, er at moren din selv fikk ta beslutningen til hvilken sten hun syntes passer best der hun selv skal fortsette sin reise fra 🙂
      Vi (jeg og min bror) har ogsÄ nylig vÊrt nÞdt til Ä ta noen viktige valg. Og i dag ble vi minnet pÄ akkurat det, for Ä hÞre om vi fortsatt stÄr ved vÄrt valg? Og det gjÞr vi, selv om det er aldri sÄ vondt......
      Dessverre en del av livet Ä mÄtte tenke pÄ at dÞden en dag innhenter oss eller dem vi har kjÊr.....

    2. Ja det er deilig med alt som er unnagjort! Selv om det ikke er noe hyggelige gjĂžremĂ„l.. Tenker det blir fint nĂ„r gravsteinen kommer pĂ„ sin plass! Flotte bilder! gammelt er flott! 😉 Det hjertet var nok symbolet for dagen.. <3

    3. Nydelige bilder, og en litt sĂ„r dag kanskje, men sĂ„ fint med det hjerte som dukket opp, som et tegn pĂ„ noe godt. PĂ„ det ene bilde ser jeg to hunder som snuser pĂ„ hverandre, en buste-hund og en puddel 😀

    4. Kanskje en liten puddel til slutt der.. 😀 SĂ„ bare en ting… SĂ„ godt Ă„ fĂ„ pĂ„ plass en stein nĂ„ da. Det er trist nĂ„r de blir sĂ„ syke, og mye er veldig slitsomt, som du beskriver her. Da var det kanskje godt til slutt nĂ„r han fikk slippe. Det er alltid sĂ„rt for de som blir igjen 😼

    5. Ä skulle velge gravstein til et av sine foreldre mÄ vÊre tungt,men vi skal alle gjennom dette uansett hvor tungt og vanskelig det er.Det var godt din mor var med og selv kunne ta stilling til om det skulle vÊre plass til et navn til,dt er ogsÄ tÞft,men den dagen kommer nok ogsÄ,vi fÄr bare hÄpe det er mange Är til ) Synes du fikk flere fine bilder og bilde med stein og mose kunne jeg se en trollgubbe i frem marsj pÄ og en liten hund som springer etter ))

    6. Huff, slikt er trist. <3 Men ogsÄ godt Ä vÊre ferdig med. Tror nok det er en grunn for hjertene du ser ja! <3
      Fine bilder du fikk pÄ gÄturen, den gjorde nok kanskje litt godt dem ogsÄ!? <3 Sender deg en varm klem.

    7. spisogspar: Tusen takk 🙂 Vart litt rart med en gang ja…….. noe vi har tenkt pĂ„ lenge ble gjort i dag og da ble det sĂ„ endelig 🙂 Men sĂ„ kom det der med ekstra plass til enda et navn og da var det ikke endelig……. jeg fikk litt sĂ„nn…… ja vet ikke…. har ikke lyst Ă„ miste mamma akkurat… men det er ogsĂ„ livet 🙂 klem tilbake <3

    8. Ja, skjÞnner det. Husker de spurte om det nÄr pappa dÞde ogsÄ. Jeg synes ALT med begraveslen og gravstein og salmer og alt var fÊlt. Jeg bare grÄt og klarte ikke ta stilling til NOE. Lot mamma gjÞre alle avgjÞrelser, men VAR der da..

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg