grisen

PÅ TUR I BYGDA
Og kjenner pÄ meg at jeg begynner bli lei av Ä rusle rundt i Mulevikvegen og Mulevika,
med forsiktige steg.
Selv hvor lekkert det er der.

SÄ da gÄr jeg motsatt veg.
Og sikter meg bare inn mot tja


Jo!
Opp i “Gjerdet”.

Jeg vil gÄ en runde der.
I og med jeg ikke kan hverken klatre over noe eller gÄ sÄ mye hverken oppover eller nedover, er dette det nÊrmeste jeg kommer hÞyden i dag.
Og turen blir til mens jeg gÄr.

Og jeg er veldig glad i “Gjerdet”.

Tar av og gÄr mot det som en gang var 
Kvalsvik gartneri/Planteskulen i kvalsvika.

FÞler jeg er litt pÄ privat veg her, men
satser pÄ at noen sier ifra om jeg ikke kan gÄ her.

KĂ„re Kvalsvik startet og drev dette gartneriet.
Mange trodde nok at det ikke kom til Ă„ gi avkastning her ute i havgapet, men de tok feil alle som en.
En fantastisk  suksess i den tiden han maktet Ä drive.

NÄ er det ikke sÄ mye igjen uten om drivhusa.

Her gĂ„r veien opp til “Gjerdet” og forbi KĂ„re og Ingrid sitt hus.


Et idyllisk sted i kvalsvika.


Jeg prÞver se om noen er i vinduet sÄ jeg kan vinke.
Men det er helt stille.

SÄ ser jeg en skikkelse i det fjerne som er pÄ vei opp til grisane til Mats.
Og som jeg tenkte, nÄr jeg nÊrmer meg, og ser rullatoren.
Ingrid.
Hun har vĂŠrt oppe og gitt grisane matrester.

Her kommer hun gÄende, blid som en lerke.

Jeg fikk lyst Ă„ ta med meg Leia opp til grisane, og ringer pĂ„ hos Hans og Kristine for Ă„ hĂžre om det er ok Ă„ gĂ„ gjennom grinda, og se til dyra 🙂
Mats er hjemme og det er jo hans dyr, og han sier JA, det kan jeg gjÞre, og han kommer like etterpÄ, sier han.

Leia er helt i hundre.
BĂ„de av usikkerhet og spenning, tror jeg.
Hun roer seg etter hvert, og blir litt mere nysgjerrig, om enn ikke sÄnn helt nÊrkontakt.

Mats kommer, og grisene nĂžffer i vilden sky.
Han forteller at de sover mye.
Og, at om de er ute i solen lenge, ja da kan de bli solbrente


.
Visste du det?
At grisen kan bli solbrent??!!
Ikke visste jeg det!!

Hva gjĂžr du da, Mats?
Jeg smÞrer de sÄ godt jeg kan med solkrem, sier han
😀

De er jo bra sþte da, disse nþffene 🙂
De skal visst legge pÄ seg en kilo om dagen.


Veldig flott tillaget her altsÄ.
Jeg sier til Mats at han er en dyktig kar.
Som styrer med dette.
Han er virkelig engasjert i dette med gÄrdsdrift.
Han er ikke gamle gutten akkurat.
SĂ„nn rundt 17 Ă„r

.

Mange er innom og vil se pÄ lamb og gris, seier han.
Og dette kan bli flotte greier det


Nesten litt slik Hakallegard


Flinke Mats 🙂
Jeg takker for at jeg fikk gÄ inn der og se, og sÄ rusler jeg og Leia videre pÄ runden vÄr.


Vi rusler ned “Brekka” som veien heter her.

Det er vind fra sÄnn sÞr/vest

Litt kald vind
..
Men sola varmer.

Naturen slutter ikke Ă„ vise seg frem selv om det er vind og skyer.
Det er sommer – og vi mĂ„ bare nyte hvert minutt vi kan.

Jeg Þnsker av hele mitt hjerte Ä ta pÄ fjellskoa og komme meg opp i hÞyden.
Kjenner suget av Ă„ kunne bruke kroppen og styrken.
Men alt mÄ vente.

TĂ„lmodighet er ikke min sterke side.
Men – bedre med en liten tur enn ingen tur.

GOD SISTE DAGEN I PINSA!

 

#grisenstÄroghyler #gÄrdsdrift #griser #shetlandsheepdog #hund #ute #natur #2pinsedag #mandag #vindogblÄhimmel #smertemestring #fibromyalgi #benskjÞrhet #revmatisme #gripdagen

 

 

 

 


10 kommentarer
    1. Vet du, jeg har faktisk hĂžrt at griser kan bli solbrente. Men Ă„ smĂžre dem med solkrem….det var nytt, vis det ikke var tull da? Du fikk deg en fin tur, selv om du ikke kom deg i hĂžyden. Det kan du ta en annen gang, nĂ„ mĂ„ ryggen din fĂ„ bli bra igjen fĂžrst. Og dersom du hadde gĂ„tt i hĂžyden sĂ„ hadde ikke vi fĂ„tt se de herlige grisebildene dine 🙂

    2. Fint med litt variasjon pĂ„ tur :)) Og det her ble joe en hel liten gĂ„rdshistorie.. koselig Ă„ fĂ„ bli med Ă„ se … #bonderomantikk …. Kos deg med resten av dagen du ogsĂ„ <3

    3. ja dette ble en litt annen runde,sÄ koselig da att du fikk hilse pÄ grisene )) synd gartneriet stÄr tomt,skulle nesten hatt andelsgartneri der bygdafolket kunne dyrke tomater,agurker osv sÄ var det alltid noen som var tilgjenglige for vanning og stell sÄ en ikke ble butne alle sammen pÄ samme tid ))utrolig mange fine bilder pÄ din tur i dag

    4. SĂ„ koselig! griser er gode dyr..og jeg hadde en minigris og den mĂ„tte jeg smĂžre med solkrem ja…de kan bli veldig brente..derfor de ogsĂ„ ruller seg i gjĂžrme..for Ă„ blokkere ut sola..Du er flink som holder kroppen igang..du fĂ„r tenke pĂ„ det som en invistering..alle de turene du nĂ„ tar..gjĂžr det sĂ„nn at du snart kan gĂ„ i hĂžyden igjen..hadde du satt deg til..mĂ„tte du ha gĂ„tt en enda lengre opptrening..sĂ„ stĂ„ pĂ„! og god bedring!! Flotte bilder!

    5. SĂ„ koselig Ă„ fĂ„ vĂŠre med deg pĂ„ tur 😀 Grisene er Ă„ sĂžte, har hĂžrt om det fĂžr ja, at grisene mĂ„ smĂžres med solkrem 🙂 ) Flotte bilder fra turen! God bedring til deg <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg