hva

Jeg har sagt det til han pĂ„ FYS MED Ålesund, at jeg fĂžler de ikke tror meg.
At jeg finner pÄ dette med smerter

..
Og HAN sier han tror meg 🙂
Man fÄr en slik fÞlelse av og til, nÄ smerten liksom har blitt hverdagen


“JEG er ikke enig i at det er forandringer i skjelettet pga alder – aldersdegenerering”

SÄ fÞler man en lettelse for at noen tror pÄ Ún.

Han sier det ER noe der, selv om det ikke vises pÄ bilder.

Og jeg ser fortvilet pÄ ham og sier at ryggen og nakken er sÄ vond at jeg vet ikke min arme rÄ.
SÄ gÄr vi gjennom treningsopplegget, snakker litt og jeg reiser hjem.
Etter et par tre slike ganger vet jeg ikke HVA jeg fÄr ut av denne ryggskolen.
For jeg har blitt undersÞkt av lege sammen med fysioterapeut, og skal tilbake til henne i slutten av november, sammen med fysioterapeut. Men alt ligger pÄ meg.
Øvelsene jeg skal gjÞre.
Selvtrening.
Og alt er det samme, noen dager litt bedre og andre vĂŠrre. Men like stiv hver morgen uansett.
Og jeg vet jo at stivheten fĂžlger med fibromyalgi.

Sist jeg var hos FYS MED var jeg litt nede av smerter i nakke og rygg, pluss at mine fĂžtter hadde Ă„pne sprekker rundt hĂŠl – under og pĂ„ sidene, og Ăžnsket ikke trene og gjĂžre Ăžvelsene denne dagen. 
SĂ„ vi bare snakket.
Jeg forteller at en annen fysioterapeut  (fra Fibro-gruppa jeg var innom) har fortalt at jeg nok har en lÄsning i nakken, som jeg har gÄtt med i flere mÄneder, og han anbefalte meg kiropraktor. 
Fysioterapeuten pĂ„ FYS MED sier da at ordet “lĂ„sninger” bruker ikke fysioterapeuter.
Men det var jo en fysioterapeut som sa det til meg, sier jeg.
Og jeg har fÄtt en time hos kiropraktor til i morgen, torsdag. Og gruer meg til det.

Jeg har vÊrt pÄ Medi3 hos hudspesialist og tatt biopsi av hud nede pÄ foten, for Ä utelukke evt psoriasis


Dette da jeg er veldig plaget med store sprekker rundt hĂŠl-partiet og ellers under og langs foten.
SmÞre har jeg gjort i maaaange Är, men sprekkene kommer innen fra av en eller annen Ärsak jeg ikke har fÄtt vite ennÄ.

“Det er ikke bare tþrr hud”

SĂ„ er dagen her og jeg har vĂŠrt hos kiropraktor.
Hva gjÞr man ikke for Ä ha hÄpet om en bedre hverdag?
For jeg er egentlig redd all knekkingen og spesielt nakken min er jeg redd.
Men jeg vil ha vurderingen.

Jeg vet jeg har FIBROMYALGI og kanskje nÄ er inne i en dÄrlig periode generelt men


Jeg blir sÄ enormt sliten av de daglige smertene, sÄ du aner det ikke.
Selv om jeg gÄr mine fjellturer og er oppe og hopper, sÄ koster det en hel drÞss med energi. Jeg klarer ikke komme meg opp om morgenen, men mÄ bruke lang tid pÄ Ä moe meg til


..
Det har blitt hverdagen
..
Og jeg stĂ„r tidlig opp for Ă„ fĂ„ mest mulig ut av dagen 🙂

Å vére kronisk syk er ikke noe greit



Og dette kunne kiropraktoren si meg i dag:

Jeg er hyper-sensitiv

Og det er jeg nok.
Tror vi snakket over 30 minutter – der hun spĂžr meg om alt mulig som har vĂŠrt siden jeg  var hos henne for ca 10 Ă„r siden.

Og jeg prater og prater og hun spÞr og hun spÞr og hun viser forstÄelse og kommer med tilbakemeldinger og jeg kjenner det er sÄ godt Ä sitte der.

SĂ„ er det behandling ca 30 minutter og jeg bare kjenner at det er dette jeg trenger.
Riktig valg!
Og det er sÄ vondt som FY.
Og hun sier jeg er veldig veldig stiv.

Ja, sÄ er jeg inne i systemet der,  og skal tilbake pÄ tirsdag neste uke.
Jeg er sÄ glad for Ä ha kommet tilbake der.
Jeg mÞter forstÄelse, fÄr rÄd, og hun snakker pÄ en mÄte som setter ting i perspektiv for meg.

Jepsipepsi og tipptopplollipopp!

Man er jo avhengig av kroppen og helsa – og man mĂ„ gjĂžre noe selv ogsĂ„ 😀

 

 

 

 

#kiropraktor #fibromyalgi #frustrasjon #smerte #helse #revmatisme #torsdag #mestringsfĂžlelse

 

 

 

 

 

 

#smerter #kropp #revmatisme #fibromyalgi #fibro #hverdagmedsmerter #ryggvondt #nakkevondt #mestring #fysio #kiropraktikk #hudspesialist  #kroniker

14 kommentarer
    1. jammen har du vÊrt gjennom masse ,vi er alle forskjellige og det som hjelper en ,behÞver ikke vÊre det rette for en annen,sÄ krysser jeg fingrane for att du virkelig fÄr hjelp nÄ hos kiropraktoren :=) for ikke Ä snakke om hÊlproblematikken,det hÞrtes veldig vondt ut

    2. Hmmm – sĂ„ bra at du har funnet noe som vil hjelpe deg! Da fĂ„r du det forhĂ„pentligvis litt mer tipptopplollipop etterhvert! Mange gode klemmer <3

    3. Tusen takk for en nĂŠr og Ă„penhjertig fortelling fra hverdagen din. Den hverdagen som ikke vises pĂ„ alle bildene av natur, av Leia og av deg. Jeg hĂ„per virkelig de er inne pĂ„ rett spor nĂ„. FĂ„r litt vondt i magen, for jeg kjenner igjen sĂ„ mye fra sykdomsbildet til min kone. Masse lykke til 🙂 Klem 🙂

    4. Det er sÄ godt med fÞlelsen av Ä bli trodd! Godt du fikk det i dag, og at det er noe som hjelper deg bÄde utvendig og innvendig <3
      Og ja, vi mĂ„ gjĂžre ting selv, og det er helt greit det. Bare vi vet at det hjelper. 🙂 God klem <3

    5. HeidiElise: Ja det er godt Ă„ bli hĂžrt og trodd 🙂 Og jeg gjĂžr mye som hjelper – men sĂ„ er det det der nĂ„r en stĂ„r og stamper og ikke kommer videre………………… God klem tilbake <3

    6. dedicat: Tusen takk Jan Erling 🙂 Jeg er jo flink ser du……… ehehehe til Ă„ ta tak i ting og komme meg ut og se det positive og bla bla………. men sĂ„ kommer ogsĂ„ stunder der man bare stamper i gjĂžrme………………… Jeg er litt der nĂ„ og klarer ikke det jeg vil. Men turene klarer jeg 🙂 Gi en klem til kona di fra meg og behold litt av den til deg selv ogsĂ„ <3

    7. Jeg skjĂžnner deg sĂ„ godt…og tror nesten vi har det ganske likt…og den fĂžlelsen av Ă„ ikke bli trodd..DEN er vond…Ja sĂ„nne sprekker kan nok vĂŠre psoriasis..jeg har jo det…pĂ„ bena, knĂŠrne, hĂ„ndflaten og hodebunn..Men veldig midt angrepet…og godt er det…men den harde huden er ikke noe behagelig..FĂ„r du riktig salve, eller linement, sĂ„ kan det hjelpe…SĂ„ bra kiro virker…jeg har stor tro pĂ„ dette selv..og kjenner selv nĂ„r jeg er lĂ„st…Da stivner jo alt rundt, og det blir en runddans..Masse lykke til!!

    8. Grusomt nÄr kroppen ikke spiller pÄ lag. Jeg er sÄ heldig selv at jeg ikke har noen ting egentlig. Det er bare filleting som jeg sier, men min sÞnn sliter med Chrons, og det er virkelig mye opp og ned. SÄ jeg kan ikke annet enn si fÞlg ditt tempo i dine verden, og prÞv Ä nyte de gode stundene.:)

    9. Vanja Ch. Kvalstad ( Inne: Tusen takk 🙂 Ja Chrons er ikke noe Ă„ spĂžke med 🙁 Det er det som er kluet, Ă„ fĂžlge sitt eget tempo og nyte de gode stundene…….. men ikke alltid like lett 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg