luciadagen og Flø

 

 

13 desember

Og det nærmer seg skritt for skritt inn mot julafta
Denne ventetida
Spennende og travel på same tid

Det er luciadagen i dag
Den feires over alt
Men jeg selv er ikke vant med å feire den, fra vår familie

En koselig feiring

Jeg husker en situasjon i Oslo da jeg jobbet på Ullevål sykehus
Natt til 12. desember  – natten før luciadagen, blei jeg vekket av to vakre svenske jenter, (Lotta og Helen) som sang lucia-sangen – hadde lys på hodet, og så ut som vakre engler
De kom syngende for å gratulere meg med dagen, på hybelhuset der vi bodde
Det var så overraskende, rørende og koselig
Dagen etter, gjekk de lucia i gangen på vår etasje

Tradisjon for lussekatter har jeg heller ikke vokst opp med 🙂

 

~¨~¨~¨~

Svart senker natten seg
I stall og stue
Solen har gått sin vei,
Skyggene truer
Inn i vårt mørke hus
Stiger med tente lys,
Santa Lucia, Santa Lucia

Natten er mørk og stum
Med ett det suser
I alle tyste rom
Som vinger bruser
Se, på vår terskel står
Hvitkledd med lys i hår
Santa Lucia, Santa Lucia

Mørke skal flykte snart
Fra jordens daler
Slik hun et underfullt
Ord til oss taler
Dagen skal atter ny
Stige av røde sky
Santa Lucia, Santa Lucia

~¨~¨~¨~

 

 

Tur til vakre Flø i dag
Brenne lys (fordi det er luciadagen?) fordi jeg har lyst 🙂
Og brenne et lite bål
Bål-lukta er spesiell

Lytte til stillheten og bølgene som bryter mot land

Medbrak gløgg
Og Margrethe/Utifriluft`s herlige sitteunderlag
Det er ikke hennes!
Det er mitt – men fikk det i premie av henne for en tid tilbake – og det varmer godt.

 


Julesnø-kula har fått luftet seg en tur – og skal nå få sin plass på bordet i stua.
Det pyntes sakte men sikkert til jul


Bursdagsskoa fra C, var så herlige å ha på føttene!
Gode å gå med – holdt på varmen hele tiden. og veldig godt grep 🙂

Nyt dagen videre der du er 🤸‍♀️

8 kommentarer
    1. Lucia-feiring er koselig, syns jeg – selvom jeg forsåvidt ikke har vært vant til det! Det skaper god stemning! En helt herlig tur du har vært på idag! Flø er flott – og med bål, lys og gløgg, er alt perfekt! Det sitteunderlaget er faktisk sykt varmt – tusen takk for linker og gode ord! God klem <3

      1. Ja jeg har ikke lagt det til merke på den måten før, med sitteunderlaget 😀 Men i går i kulden, var det helt nydelig å sitte på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg