museår.. når katten er borte…

 

 

tankespinn…

 

Når nettene blir lange og kulder setter inn
Så sier vesle musemor til ungeflokken sin:
“Hvis ingen går i fella, men passer seg for den..”

Eller; når katten er borte, danser…

 

Ja slik går den, sangen..
Og Mr Sniff kommer med denne “rare” mjauingen sin…
Og noe dingler ut av munnen..
Katten vil inn!
Han vil vise hva han har fanget!
Hjeeeeelp…
Ei mus!
Og jeg burde være superglad – og det er jeg – i disse dager.
For at jeg har katt som  gidder jakte på MUS.
For i år er det reine skjære museåret er det blitt sagt.
Mus over alt!

 

Også slipper søren meg katten musa, som kommer pilende rett mot døra.
Jeg smeller døra igjen, hund og katt er ute, og musa vil INN.
Panikk!
Stakkars musa da, men katten MÅ få ta den.
Hunden klarer snike seg inn – og katten må bare være ute og ordne opp i det den har starta på.
Ingen musefelle her, foreløpig,
for katten har alltid fanget mus – iallefall EN gang i året liksom.
Men det spørs nå da – hvor mye mus det er rundt her – og om musefellene MÅ opp.
Foreløpig stoler jeg på katten!

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik

 

 

 

 

#mus #museår #nårnetteneblirlange #dikt #tankarblirtilord #etdiktomdagen #minedikt #tankespinn #stolepåkatten #nårkattenerbortedansermusenepåbordet

6 kommentarer
    1. stakkars pusen ,men jeg hadde også smelt igjen døra :=) jeg har musefelle ute forran plattingen som er forran ytterdøra og der har jeg nå tatt 4 mus som sikkert ville inn :=) museår er det så det holder aldrig før har jeg sett så mange mus ute i hagen og utmarka på høglytte dag når jeg har vært ute

    2. Katter er flinke, så bør holde det når du har katt! Katten min var superflink <3 Men den er jo borte <3 Men får satse på nabokattene ordner biffen! Fin kveld og kos deg katt og mus <3

    3. Tenker litt på at det er museår når jeg åpner døra…… ingen katt her hos meg, men jeg liker ikke de lange halene på mus – så de får holde seg unna! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg