søndagsmiddagen

Det blir litt minner rundt en slik middag
RASPEBALL kokt i pinnekjøtt-kraft

Mine raspeballer lages halvt om halvt med “pose-potetmel” og raspet poteter og et par gulrøtter
Så da følger jeg oppskriften på baksiden av posen – sånn cirka… og rasper cirka en potet til hver mann/dame i tillegg. Gulrøtter i deigen er valgfritt ja  – jeg bruker det for smaken sin del har jeg funnet ut
Fast balledeig
Ruller ut og legger i vann som fosskoker nesten – ja det MÅ koke

Mamma sin raspeball med flesk eller mår-tærninger midt inn i ballen!
Men jeg putter ingenting inn i ballen…. det får bli på utsiden

Ja selvfølgelig er det pinnekjøtt med, om man har det, og pølser og stekt bacon
Kokt kålrabbe og gulrøtter må også være med
IKKE poteter her i gården
Raspeballen er jo FULL av poteter!

Jeg MÅ egentlig ja, ha KEFIR – den blå – til ballemiddag
Mens andre igjen, klarer seg med vanlig melk eller sagt eller vann

Tradisjoner

Og den platen å sette gryta på
Tenker på pannekaker når jeg ser denne
Som mamma har brukt på kjøkkenbordet år ut og år inn
Alle slags gryter
Ballegryte til mange og få

Minner og mat

6 kommentarer

Siste innlegg