tankespinn inn I dagen…

 

God morgen Norge!

Vi er i starten av adventstida
FÞrste lyset er tent, og det siger pÄ

Det som ikke siger pÄ forelÞpig, det er mildvÊret
Det er minus 3 gader her, og 18 plussgrader i stua
Da mÄ det fyres litt!

 

StrĂžm-topp!
Det gjelder Ă„ sende millioner og milliarder ut av landet

“Se hva vi kan gjþre” – liksom
.
Vi trenger faktisk noen milliarder her til lands ogsĂ„ – her som landet har sĂ„ “dĂ„rlig rĂ„d”
Og da er det ikke snakk om at vi IKKE skal hjelpe utenlands – men det fĂ„r da vĂŠre grenser!

Takk og lov for vedfyring
Og at det er lov Ă„ fyre med ved fortsatt
.
Hos mamma, i leiligheten der, er det ikke vedovn – sĂ„ hun fĂ„r det liksom ikke helt varmt nok innendĂžrs for tiden
Men sĂ„nn er det
 det er kaldt og stabilt
 heller det enn full storm og orkan og regn akkurat denne tiden 😀

Men det er mange som fryser..
Det er ikke bra

Vi har nettopp vért i Oslo – og i gatene sitter det mange med et pledd rundt seg, og fryser
Et pledd..
Og vi kunne ikke fÄ skikkelig varmen i oss, selv hvor fort vi prÞvde gÄ
Men sĂ„nn er det ogsÄ .
Noen har det bedre enn andre
Vi kunne gÄ inn og varme oss, fordi vi har anledning til det og det er vÄr rett
Det er ikke alle som har den retten, eller fÄr den tilgangen

Penger snakker
.
Hjerterom snakker
Men sĂ„ vet man ikke hvem som er bakmenn/damer alltid – for de som sitter ute og fryser og Ăžnsker motta noen kroner til mat osv

Men det er jo ikke bakmenn/damer bak alle
Noen har ikke noe hjem Ă„ komme tilbake til
Noen har blitt kastet ut, andre har gÄtt frivillig
Noen har mistet noen, og klarer ikke stÄ i det alene lenger
Det er mange skjebner
Og vi vet ingenting eller veldig lite


Det som er sikkert, er at vi lager oss vÄre egne tanker



Men uansett finnes det mange gode mennesker der ute
Og mange gode hjelpeorganisasjoner som varmer mange hjerter

 

Det er ikke bare i Oslo mennesker fryser
Over hele landet
Der du og jeg bor

Og i andre land

Der det er krig
Sult

 

 

DAGENS BLOGGER:

Plass nr. 100 = Hegeslillerom

Plass nr. 22 = Hannehome

Plass nr. 50 = Matvalorer

 

 

Tilbakeblikk til samme dato Ă„ra fĂžr:

4. desember 2015 – Ekebergparken i godt lag med storesþs Laila

4. desember 2016 – Et bad i Mulevika

4. desember 2017 – Luke 4 og juleheftet til Natheless

4. desember 2018 – Luke nr 4

4. desember 2019 – Ta turen – i bygda

4. desember 2020 – Rusk og rask langs strandkanten – Isabella

4. desember 2021 – Ventetida

4. desember 2022 – Badesþndag

 

Tester du deg for Covid om du blir forkjÞlet nÄ?
Med det jeg vet, har jeg IKKE hatt Covid fĂžr denne vinteren
Var ikke syk mens Korona stod pÄ
Denne gangen testet jeg meg – denne novemberen
For jeg blei syk – annerledes syk
Og jeg hadde positiv test = COVID
SĂ„ har jeg hatt det – og det stĂ„r i papirene mine
Jeg har ikke tatt den siste vaksinen som er anbefalt
Jeg trenger ikke flere vaksiner enn hĂžyst nĂždvendig
Har jeg hatt Covid – er jeg vel vaksinert fra kroppens side = Immunforsvaret er styrket, i etterkant?
Man skal vel ikke teste seg i tide og utide

Men kanskje vite om man har hatt Covid eller ikke – bare sĂ„ man vet hva man har Ă„ forlholde seg til
Forkjþlelse er jo forkjþlelse
. men

Dette henger ganske godt i – og slipper ikke taket sĂ„ lett

TV
Jeg har fulgt med pÄ Farmen i Är
Og har holdt med Anders hele veien
Og tenk at han vant hele greia!

👏👏👏

Ser litt pÄ Tropp to ogsÄ
Mange herlige mennesker der!
Morsomt Ă„ se hvordan de utfordrer seg selv

😊

NÄ er det julekalendere som suser rundt Þrene pÄ oss
Repriser og nye
24 stjerners julekalender er morsom 🙂

StĂ„ deg vel inn i den nye uka 💜
Vinteren har bitt seg fast!

 

12 kommentarer
    1. Gode tanker her…
      Det er nok Ä ta tak i. Disse menneskene som sitter ute i kulda, det er sÄrt Ä se..
      For det er bitende kulde. Vi har mulighet til varme steder og varme hus ❀ Alle har ikke det. Trist Ă„ tenke pĂ„..

    2. Jeg har ikke hatt Covid siden i fjor sommer. Men regner med DEN beskyttet litt i Ă„r ogsĂ„. Ikke skjedd noe ennĂ„ i alle fall. 🙂 Mange rundt meg har vĂŠrt syke. Jeg blir ikke 😀

    3. Det er skikkelig kaldt – jeg fryser innendĂžrs i varmen! Det er mange som har det ille – vanskelig med Ăžkonomi, krig osv osv………! Mye som skjer nĂ„! Jeg fyrer – og sitter nesten oppĂ„ ovnen! Klemmer <3

      1. Ja nĂ„ er det kaldt. Vi har varmepumpe i tillegg til vedfyring – sĂ„ det gjĂžr det ekstra godt denne tiden 🙂 HĂ„per varmen kommer sigende pĂ„ sĂ„ du slipper sitte OPPÅ ovnen!!!! klems

    4. det er mange som fryser ja og det skulle ikke vÊre nÞdvendig ,staten er gjerrige pÄ penger til eget folk ,om det hadde blitt bedre med en annen statsminister hvet jeg ikke ,men jeg hvet iallefall hvem jeg ikke vil stemme pÄ .
      Vi har innvestert i varmepumpe bÄde vi og svigermor og det er utrolig deilig Ä stÄ opp til jamn temperatur ,pÄ det kaldeste fyrer vi i tillegg :=) sÄ fÄr vi se over tid om vi bruker mindre strÞm nÄ i forhold til panelovner natten gjennom .
      vi testet oss ikke for covid nei ,men forkjÞlelsen sitter i etter snart en mnd ,nÄ er det vel for seint Ä teste seg ,hÄper du snart er frisk igjen da

      1. Joda nĂ„ er jeg nok nesten helt frisk 🙂 Vi har ogsĂ„ varmepumpe her – og her er det slik at den kanskje synger pĂ„ siste verset og enten mĂ„ den repareres eller byttes ut 😀 Men den gode varmen gjennom huset er fabelaktig med varmepumpen – og i tillegg litt vedfyring 🙂

    5. Mye du tok for deg i dag. Ikke greit Ă„ fryse. Det er kaldt nok ute om man ikke skal fryse inne. Ikke alle re sĂ„ heldige som oss som har tak over hodet…… Vi har sett Farmen og litt pĂ„ tropp 2. Underholdning mĂ„ man jo ha litt av. NĂ„ forsĂžker jeg Ă„ fĂ„ med SnĂžfall, men jeg henger jammen langt etter. Man rekker slett ikke alt. Klemsiklem:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg