ta turen

Den minste lille tur er en viktig tur!

Det er det som slÄr meg nÄr jeg har gÄtt en runde i bygda.
Ikke hĂžyt til en topp – bare rusle i bygda og kjenne hjertet slĂ„ – sĂ„ viktig.


Det er dette med at det ikke alltid er nÞdvenig Ä vÊre en topp man skal bestige, gÄ fortest, lengst og mest spektakulÊrt.
Joda, jeg liker det ogsĂ„ – og til neste sommer og hĂžst blir det nye spektakulĂŠre turer – om jeg fĂ„r muligheten til det.

Jeg elsker motbakker – selv om det er tungt. Er det ikke litt slik at det er i motbakker det gĂ„r oppover da?

Og nĂ„r du har kommet deg opp – har nĂ„dd mĂ„let – og fĂ„r DEN utsikten. Det er vel verdt “slitet” med Ă„ komme seg opp. For det er ikke alle som forstĂ„r HVORFOR man i det hele tatt GIDDER Ă„ gĂ„ krevende turer.
For meg er det mestringsfĂžlelsen – om det smerter – koster litt ekstra – koster mye ekstra – sĂ„ er det det Ă„ ha klart det. TĂžye grensene litt ekstra av og til. For meg er det viktig – og rett og slett livskvalitet.
Livskvalitet Ă„ slite seg ut over en fjelltopp?
Ja – rett og slett!
MestringsfĂžlelsen – kjenne at kroppen fungerer – kjenne pĂ„ smerten – vite at dette klarer jeg – om det koster litt ekstra. Man skal ikke vĂŠre sĂ„ redd for Ă„ slite seg ut. Bli andpusten og kjenne pĂ„ “skjelven” i kroppen pga utmattelse. Jeg tror faktisk at det gjĂžr godt av og til – Ă„ kjenne pĂ„ det.
Da kjenner man virkelig at man lever!

Har man mestret noe ekstra blir man stolt over seg selv. Noe uoppnÄelig har blitt oppnÄdd. Og man kan strekke seg mot nye mÄl.

Men, som sagt, det er de smĂ„e turene som bygger opp under de stĂžrre turene. De smĂ„ turene er viktige byggeklosser for kroppen. Og sakte men sikkert orker man mer og mer. En liten tur utvides litt etter litt og blir lengre og lengre. Kanskje har du plutselig oppnĂ„dd #titusenskritt 😀 Og det for fĂžrste gang?!  For en mestringsfĂžlelse!

Det koster Ă„ vĂŠre aktiv.
Og sliter man med smerter i kroppen eller andre ting – har motivasjonen en tendens til Ă„ dabbe av.

 

“Orker ikke i dag. Tror ikke jeg klarer det i dag. Jeg blir sikkert bare vérre.”

 


Det er lett Ă„ tenke seg selv ned – og ikke “gidde” ta den lille turen som kan vĂŠre sĂ„ viktig.

Om det sÄ er bare noen skritt



.

TA TUREN!
For den er sÄ viktig!

 

 

 

 

#pÄturibygda #hundenLeia #mestringsfÞlelse #denminstelilletur #taturen #bygda #fotoglede #fibromyalgi #revmatisme #skoliose #diagnoser #me #utmattelse #mestring #utetid #etskrittomgangen

6 kommentarer
    1. Ja du har sĂ„ rett sĂ„, selv om jeg slett ikke er noe levende bevis pĂ„ det akkurat 😀 Men det kommer tider etter dette. 🙂 I dag hĂ„per jeg faktisk at mange lar vĂŠre Ă„ gĂ„ ut pĂ„ disse trakter! Her flyter selv vannet ukontrollert pĂ„ glattisen, og rasfaren er overhengende mange steder. 🙂 Ha en flott onsdag 🙂

    2. det er sÄ sant,og turen rundt i bygda di er nydelig :=) ble kort tur pÄ meg i dag,men det var fordi jeg fikk besÞk,viktig det ogsÄ :=) sÄ gikk vi en liten tur sammen fÞr hun reiste hjem,hÄper det blir mange fine turen til vÄren og sommeren ja,bÄde for deg og meg :=) jeg har en jobb Ä gjÞre i vinter,skal nok jobbe mot nye turer iallefall

      1. Ja du skal operere om jeg ikke husker feil…………. hĂ„per Ă„ fĂ„ gĂ„ turer sammen med deg til sommeren, Connie 😀

    3. Å ja – det er viktig Ă„ ta turen – uansett! Det er de mest utfordrende turene en husker lengst igrunn….. og det er deilig Ă„ slite seg ut litt! Mamman min hadde mottoet “det er i motbakke det gĂ„r oppover”………… og det har jeg arva….. klemmer<3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg