RullepĂžlse……….

Hei og god ettermiddag!

Sitter og hĂžrer pĂ„ julesanger – og akkurat nĂ„ er det Helene BĂžksle “Mitt land” fra SPOTIFY som spilles <3
Helene BÞksle er fantastisk Ä hÞre pÄ.
Har vĂŠrt pĂ„ konsert med henne – dog ikke julekonsert.

 

I dag kom vinteren til bygda 🙂

VĂ„t sne – men allikevel – koselig <3

 

Jeg fÄr legge ut et bilde fra gÄrsdagen til Ä begynne med.
Jeg baket julemenner og damer.
PrĂžvde en ny oppskrift – sikkert et hefte fra et  Ukeblad flere Ă„r tilbake.

 

LYSE KAKEFIGURER
og julemusikk <3

 


De ble da egentlig veldig gode de da 🙂
Bare Ä feste lokket ganske hardt pÄ frem til jul!

I dag da vinteren kom til bygda har det ikke vÊrt sÄ mye Ä styre med sÄnn sett.
Jeg har da vĂŠrt pĂ„ spinning og styrketrening – og jeg har vĂŠrt i begravelse.

Vel hjemme skulle jeg hĂžre med moderen hvordan det gjekk med tannlegen – da hun i gĂ„r mistet et skall av en jeksle.
Joda alt bra og tannen fikset.
Men, HJELP!

Du mÄ komme og hjelpe meg med rullepÞlsene!
Jeg fĂ„r de ikke inn i nettingen 😀

SĂ„ da dura jeg meg ned til “SjĂžbakken” og fikk hjulpet med 4 flotte rullepĂžlser 🙂
Og jeg skal da fÄ en av de <3

Mens jeg hjalp moderen med dette, tenkte jeg med meg selv at dette mÄ jeg lÊre meg.
Dette er et av de beste pÄleggene jeg vet om, til jul.
SÅ her mĂ„ jeg fĂ„ informasjon om hvordan det gjĂžres.
Og kanskje neste Ă„r eller et annet Ă„r sĂ„ lager jeg selv 🙂


SĂ„ var det bare Ă„ legge de i salt. De skal dekkes med grovsalt og ligge i 3-4 uker.
SĂ„ skal de kokes og fryses 🙂
Mmmmmm gleder meg virkelig!

 


Mine roser stÄr ennÄ. Det er ikke 5 roser lenger, men 2-3 stk. 
De stod sÄ nydelig i dag da jeg kom ut, og med et hvitt teppe i hagen, av sne.
 

 

ROSER ER RØDE

FIOLER ER BLÅ

DRUER ER SØTE

OG DU ER LIKESÅ

 

 

#vinter #sne #julebakst #roser #matlaging

16 kommentarer
    1. Du er liksom litt i gang med jula du 🙂 Jeg er ikke i gang ennĂ„ i hele tatt…men MÅ komme i gang.. Og samtidig sĂ„ har du rosene stĂ„ende 😀 Jeg er syk og hjemme i dag..Ha en flotters kveld 🙂

    2. frodith: Hei!
      Ja jeg er litt i gang med jula 🙂 Det er greit Ă„ vĂŠre ferdig med baksten sĂ„nn nogenlunde til advent.

      Huff da 🙁 Det er ikke noe godt Ă„ vĂŠre syk. Ønsker deg snarlig bedring og god bedringsklem til deg!!!

    3. SĂ„ deilig Ă„ vĂŠre i gang med julebaksten. Jeg lurer pĂ„ om sĂ„nne lyse kakemenn er noe vi pĂ„ Vestlandet bruker mer enn dem ĂžstpĂ„? Her hĂžrer det liksom med. SĂ„ fint at du kunne hjelpe din mor med rullepĂžlser, jeg kjĂžper julepĂ„legget. Men helt sikkert mye koseligere Ă„ lage selv 🙂 nyt helgen 🙂

    4. margarites: Jeg tror nok kanskje det er pĂ„ vestlandet det er mest lyse kakemenn 🙂 Jeg kjĂžper mye julepĂ„legg jeg ogsĂ„. Bare jeg har egg og laks og fenalĂ„r sĂ„ er jeg egentlig fornĂžyd. Og nĂ„r moderen alltid har laget rullepĂžlsen, sĂ„ er den i boks ogsĂ„ 🙂

      God helg til deg ogsÄ!!

    5. Ă…Ă„Ă„ sĂ„ deilig:) Det er viktig Ă„ lĂŠre av de eldre meg rullepĂžlser og annen julemat:) det gĂ„r fort i glemmeboka:) Jeg har fĂ„tt farmors gamle syltepresse og medfĂžlgende oppskrift pĂ„ fleskesylte:) Synes det er veldig gĂžy Ă„ gi bort til jul, da blir jo alle sĂ„ glade vet du 🙂 Og det gjĂžr jo selvfĂžlgelig jeg ogsĂ„:)hehe… Ønsker deg en herlig fredagskveld:) Jeg tror jeg mĂ„tte hatt lim pĂ„ lokket til kakemennene mine:) haha…

    6. julemannane dine var veldig fine,litt smaksprÞver er vel lov,men kanskje neste sÞndag :)rullepÞlse er godt ja,selv om att jeg liker bittelitt bedre syltaflesk hi hi,hvor fÄr dere kjÞpt disse strÞmpene da ? nÄr jeg har laget rullepÞlse har jeg sydd dem sammen og siden surret litt bommulsgarn rundt til slutt

    7. fruensvilje: Mamma har alltid gjort som du – sydd og surret…….. sĂ„ var det sĂ„ mange som begynte med slike strĂžmper og da har hun ogsĂ„ begynt med det. Jeg tror hun har kjĂžpt pĂ„ matbutikken i kjĂžttdisken eller noe? 🙂

    8. birdbay: Hehehe joda men forelĂžbig er lokket pĂ„ – og om jeg klarer meg uten den ENE kaka, sĂ„ gĂ„r det bra. Tar jeg EN, sĂ„ er det gjort 🙂

      Ja vi mĂ„ prĂžve fĂžre noen tradisjoner videre 🙂

    9. Det verset skrev vi i minnebĂžkene!!! Flotte rullepĂžlser – og rull DET er virkelig godt! Helene BĂžksle og “Mitt Land” har jeg lyttet til mange ganger. FĂ„r frysninger av den!!:)

    10. Eileen: Tusen takk kjekke du 🙂 Er ikke sĂ„ mye baking og slikt… bare litt…. liker mest Ă„ pynte og styre litt og vĂŠre ute 🙂 FĂžrjulsklĂŠm til deg og 🙂 !!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    UnngÄ personangrep og sjikane og prÞv Ä holde en hyggelig tone selv om du skulle vÊre uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pÄ nett.

Siste innlegg