Uveret “Tor”

Kjenner at kjevane begynner bli stramme her.

For første gong i går, var eg heilt lay-back til ein storm som var på veg.

Ja, lat den kome, for her har vore så mange før…….

Eg var ikkje inne og haurde på nyheiter, ikkje inne på YR og ikkje såg eg noko i media som eg hengde meg opp i.

Ikkje før eg kom fra trening i dag tidlig…. da ei venninne ringde og lurte på om det ikkje var lurt å avlyse QUIZZEN vi hadde meldt oss på – på Madelynn coffe, nå til kvelden.

Fordi det var meldt orkan!

Eg som hadde tenkt å ta det heilt med ro fordi ein ikkje kan gjere noko, og hadde bestemt meg for uansett dra på QUIZZ, ja eg mista den indre roa.

Eg hadde nok holdt roen kanskje ei bittelita stund til….. hehehe men no var stresset på veg opp.

Så var det i gang igjen…..  tenk om taket fer…. tenk om vindauget fer…… tenk om!!!!

 

Så fekk eg gå meg ein luftetur da…. sjølv om det ikkje hadde byrja blåse så mykje rundt 13.00 så var det no litt vind allikevel.


Floda er høg.


Godt kledd og ganske positivt innstilt foreløbig.


Elva renn over sine breddar.


Eg kosar meg så godt eg kan med vannkringler og tropiskaroma 🙂

Ja, Tropiskaroma er fra juletider og tenkte det fekk hjelpe på i kasta utover kvelden…..

Men matlysta er ikkje på topp……..

Svarten so det bles altså!

Den som seie at det ikkje bles no, kl. 18.05 – ja dei veit ikkje eg kar bur hen her i Herøy…..

For her ute bles det so inn i granskauen.

Og så når det er mørkt ute i tillegg so ser ein ingenting heller då…..

 

Og no kjenner eg at eg vil svelge vrangt nesten. 

For det bles skikkelig.

Det kjennes som kjøkkenbordet ristar i vindkasta.

Vindauga bular innover i vinden og eg vil kaste opp.

Eg er så ver-redd at eg sikkert hadde kunne kaste vetet om det gjekk.

Dette er ikkje noko bra.

Det høyrest ut som heile taket blir revet ut av sitt gode skinn.

Eg forstår at du som ikkje har dette uveret, ikkje forstår.

Eg blir kvalm her eg sit.

Det er skikkelige krefter i sving og eg kjenner eg får vondt i nakken av spenning.

Så tenner eg lys då – og satser på at straumen allikevel ikkje fer.

 

Satser på ny QUIZZ- runde i februar 🙂

Og at vi står han over denne gangen også.

Håper virkelig “Tor” fer sin veg snart for eg er skikkelig svimmel av ankomsten hans

 

#storm #orkanikasta #knakingogbraking  #Uveret”Tor” #vind #sunnmøre #innetid #naturkrefter

20 kommentarer
    1. Koselige og fine bilder og et informativt og flott innlegg:). Huff høres ut som om været tar skikkelig av hos dere:). Her i Kristiansund er det ikke så værst enda, satser på at det blir med dette:). Håper du greier å berge allt du har og hold ut i blesten:). Klem

    2. Håper uværet gir seg fort, blåser en del her også..men ikke så voldsomt heldigvis 🙂 Så håper jeg du får i deg litt mat også selv om en kakebit er godt det også 🙂 Bra du hadde kledd deg etter forholda…
      Nå blir det tv titting og kveldsmat snart 🙂 God helg til deg :))))

    3. annebe: Tusen takk 🙂 Jeg uroer på meg stiv nakke kjenner jeg Dette er noe jeg ikke blir vant til lenger, etter mine 12 år på østlandet. Alt annet er bra på vestlandet uten om stormer og orkaner…..

      Kos deg med fredagskvelden 🙂 God helg til deg også!!

    4. jeg som trodde vi gikk kar har besøk av han Tor vi også no,og ja det blåser skikkelig.
      Huset vårt står han nok av,men jeg er spendt på drivhuset mitt og så kom eg på en tretønne eg har ute,den har vi glemt å sette i hus,
      Krysser fingrane for att det går bra )

    5. ja nei her klaget folk nesten over at det ikkje skjedde noe her til ca kl 15….så plutslig snudde det som på en på en femøring…der over 5000 er uten strøm…over 5000 sitter værfast i forbindelse med Flesland alle avganger er avlyst
      Måløy er vel mest rammet i forhold til det eg ser på BT liveblogg
      stay safe <3

    6. Uff, stakkar, du skulle ikke vært alene vettu. Bedre å ha noen hos seg om man er redd. Håper det forsvinner fort 🙂 Jeg bor jo midt i byen, og har hørt lite til noe her i Oslo, men litt LUFT har det vært her også… Kos deg så godt du kan 🙂 Klemmer <3

    7. håper du snart får strøm igjen min venn <3<3 her mangler over 10 000 brukere strøm i Bergen.eg er ikkje berørt....men digre seilbåter ligger til dokk nedenfor meg for å slippe å bli knust i bølgene nede i sentrum.....eg tror vi har vært heldig her..

    8. Uff da det er ikke noe greit å føle seg utilpass i uværet. Jeg har tatt dagen helt rolig, synes det har blitt litt hysteriske tilstander, for her blåser det da ikke så mye. Vi har nå jammen hatt storm før… Men så har jeg ikke blitt berørt på noe vis heller. Bildene dine kunne vært tatt på en hvilken som helst dag 🙂 Håper du får en fin og rolig helg i morgen og søndag 🙂

    9. margarites: Ja, det smalt skikkelig ved 18.00 tiden og holdt på til sånn 21.30 før det begynte roe seg – strømmen kom tilbake for halv time siden……. masse ødeleggelser rundt om….. blir mye å rydde opp i for folk rundt her når mørket viker i morgentidlig :-/ Men det har heldigvis gått bra. Ny rekordmåling til over orkan styrke……. ja vi har merket det disse timene det stod på……

    10. Ødeleggelser er ikke kjekt, her var vi heldigere og fikk mindre vind enn forventet. Naturen er lunefulle og at det er krefter i sving er det ingen tvil om. Jeg hadde nok ikke likt meg jeg heller om det stormet som verst rundt dørene her hos meg. Håper det er over må da 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg