langt tilbake

GAMLE DAGER

Det kan en vel sei, “gamle daga” – når svart kvitt bilda fantes.
NĂĄr mine foreldre var barn og unge.

Da jeg var hos moderen i går, hadde hun noen bilder hun ville jeg skulle legge inn på FB siden sin. 
Bilder fra barne- og ungdomsĂĄr.

Mi mor var en av mange som blei “lånt vekk” til andre som ikke fikk barn selv.
Mamma blei lånt vekk til bestemor sin søster, og der vokste mamma opp, på en måte ufrivillig.
Mamma ville vokse opp hos sin egen mor og sine søsken, men tanten ville ikke gi henne tilbake.
Det var sĂĄrt for mange.

Men vi barna som mamma fikk, visste ikke dette sĂĄre.
Vi hadde bare ekstra besteforeldre i Gjerdsvika vi.
Og vi hadde det fantastisk der mamma vokste opp.


Og her er de, tante Aslaug og onkel Petter til mamma, som var heldige og ha mamma i heimen fra hun var ca 2 ĂĄr, og som vi kalte bestemor og bestefar.
PĂĄ en mĂĄte to forskjellige historier, der mamma sin ikke var sĂĄ lykkelig selv om hun hadde det helt fantastisk som enebarn.
Og den til oss fire barna som vokste opp og var så ofte det var mulig, hos de. 
I alle ferier var vi der 🙂


Mamma og Aslaug (Aslaug var søsteren til Jacoba som var mor til mamma)
Aslaug døde da jeg var liten.
Jeg var veldig glad i denne ekstra bestemoren.

Mange avgjørelser skulle nok vært annerledes – men tross alt hadde mamma en trygg oppvekst, dog streng.
Aslaug var flink sydame og mamma hadde alltid det nyeste og flotteste av klær.

Mamma stĂĄr nr 2 fra venstre.
Ei flott skulejente.


Men hun savnet sine to søstre, sine brødre.
Hun ble ikke kjent med brødrene sine ordentlig før i voksen alder.

For meg er Gjerdsvika noe varmt og godt og for mamma er det helt motsatt pĂĄ en mĂĄte.

Sånn er det…………
Historie……

SĂĄ fant mamma og pappa sammen og de giftet seg og bygde hus pĂĄ markene hjemme i Kvalsvika, der pappa vokste opp.

Og dette er barndomsheimen slik jeg kan huske den.
Og etter hvert som barna kom til, og økonomien var sterk, bygde de om, forandret og pusset opp.
I dag er portene foran huset borte, flaggstangen er flyttet motsatt side og ja, alt er annerledes.


Her er mamma pĂĄ sykkeltur til Kvalsvika.
En smal grusvei.


Og denne veien har blitt mye fotografert av meg.
Mulevikvegen.
Dette er nok sent 50talet eller rundt 1960.
En smal grusvei med et gjerde i enden.
Og jeg husker veien og gjerdet.
Men sakte og sikkert forandres ting.


Dette er min storebror.
Han er født i 1961 – så dette kan være 62-63  🙂
Her har jeg ogsĂĄ fotografert mye.
Langs sjøbudene i Hamnevegen.
Grusvei – og det var jo slik da jeg vokste opp.

PĂĄ veien her gravde vi smĂĄ huler og spilte klinkekuler.

Så kom asfalten 🙂

 

 

 

 


#minner #gamlebilder #svartkvitt #farnedager #bilder #mamma #huskerdu #grusvei #thegoodolddays

 

16 kommentarer
    1. dette var en både fin og sår historie, ja jeg har ikke hørt att barn ble lånt bort før,godt det er annerledes i dag for dei som ikke kan få egne barn 🙂 og artig å se Kvalsvika fra den tid som var 🙂

    2. fruensvilje: 🙂 Det var nok litt slik i noen familier. Mamma var en av 8 søsken…………. selv om mor til mamma ikke ville unvære noe av barna, ble det slik…………….. og i noen hjem skjedde dette.
      Ja det er morsomt å se bilder fra gammel tid 🙂

    3. SĂĄ gøy ĂĄ se tilbake pĂĄ gamle bilder..men ja..alle historier er ikke like hyggelige…trist med din mor..men det var vel sĂĄnn den tiden…GODT vi vokste opp i nyere tid…flotte bilder! ha en god dag!

    4. SĂĄ koselig ĂĄ lese litt om din historie, men ogsĂĄ vemodig. Ikke lett det der med unger som vokser opp vekk fra sine søsken. Det mĂĄtte være et veldig savn, selv om man har det godt. Jeg var ofte pĂĄ “utlĂĄn” selv, men bare i enkelte helger og høytider. Selv om det var noe jeg valgte selv, har jeg undret meg over mye som voksen? Jeg mistet minner med mine, som gjorde at man følte seg ensom mitt i søskenflokken. Men i dag er det ikke noe problem for meg da, heldigvis. I og med jeg valgte det selv og ingen protesterte, trodde vel alle det var ok. Jeg hadde det som en prinsesse der, men de hjemme opplevde ting jeg ikke fikk være med pĂĄ. NĂĄ fikk du meg jammen til ĂĄ tenke pĂĄ mye rart.

    5. natheless: Ikke sant………………….. vi som trodde mamma hadde det som plommen i egget….. hun kan grĂĄte nĂĄr hun forteller om sin oppvekst. Hennes søsken trodde og tror fortsatt at mamma hadde det vanvittig bra og de var ofte sjalu pĂĄ henne som alltid hadde noe nytt og fint. Mamma har egentlig et stort sĂĄr innvendig og har hatt behov for ĂĄ snakke om mye de siste ĂĄra. Og det er godt ĂĄ lære ĂĄ kjenne henne pĂĄ en annen mĂĄte ogsĂĄ. Som barnet og tenĂĄringen og umgdommen – med alt som fulgte med. Ikke alt er bare lykke alltid <3

      Så du har opplevd litt annet du også i din oppvekst............. å være på utlån er både positivt og ikke det 🙂

      klem

    6. Ja, det er alltid to sider av saken. Ikke lett å være foreldre heller bestandig. Men jeg sier alltid at vi blir fine mennesker med empati av sånt! 🙂

    7. En sterk og vemodig historie.
      Det er nok mange som opplevde slike sĂĄre og vanskelige ting. Og fordi de ikke hadde sĂĄ god rĂĄd, og sĂĄ muligheter for at ungene kanskje fikk det bedre, sĂĄ var det nok mange som gjorde slike valg.
      Jeg synes det er bra din mor fortalte dette…tror det er viktig for dere ogsĂĄ ĂĄ vite sannheten om den enn er vond. Det er en del av deres historie som kan vise etterkommerne hvor tøft livet kunne være i gamle dager.
      Jeg var alltid opptatt av gamle dager som liten, og skulle ønske min mormor hadde fortalt mer. Hun sa veldig lite om sin barndom som en av 12 barn. Tøffe kår og vokse opp i. Og moren som døde 47 år gammel..utslitt..
      Vi har et mye enklere liv pĂĄ mange mĂĄter nĂĄ.
      Takk for at du delte dette! Flotte bilder av familien din! 🙂

    8. SĂĄ fint innlegg og moro ĂĄ se bildene.. Var ofte litt andre oppvekstsituasjoner i “gamledager”..og det skulle ikke snakkes for mye om..mange oppdaget at de hadde halvsøsken først da de var blitt voksne..osv..
      Leit at moren din syns det er litt sĂĄrt.. Kjenner igjen de skura pĂĄ nederste bildet ja… God helg videre <3

    9. HeidiElise: Tusen takk Heidi Elise 🙂 Men det som var med foreldrene til mamma var jo at de slettes ikke hadde dĂĄrlig rĂĄd. Bestefar var fisker og bestemor hjemme med barna og hun hadde hushjelp……………… sĂĄ de hadde egentlig nok av det de trengte…… men bestemor syntes sĂĄ synd pĂĄ søsteren som ikke fikk barn. Bestemor grĂĄt sine modige tĂĄrer og ville ha mamma hjem og da grĂĄt den andre parten sine modige tĂĄrer og ba pĂĄ sine knær om ĂĄ fĂĄ lĂĄne mamma. Mamma hadde ingenting hun skulle sagt.
      SĂĄ ikke enkelt……….Men mamma fikk komme hjem og gĂĄ siste ĂĄret pĂĄ skole og bodde hos sine foreldre og søsken. Det var himmel!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver pĂĄ nett.

Siste innlegg