ren poesi

 

 

DET BEGYNNER Ă… BLI ET LIV

Hvem kommer til meg nĂĄr andre gĂĄr bort,
hvem blir igjen?
Hvem vĂĄger ĂĄ se bak alt jeg har gjort,
og likevel kalle meg venn?
Hvem orker ĂĄ se meg som den jeg er,
og elske meg som en sønn?

Det begynner å bli et liv dette her, 
det begynner å ligne en bønn.

Hva er løgn, hva er sant?
Hvem kan gi svar?
Jeg ble en tyv, jeg tok det jeg fant,
og gikk før de så hvem jeg var.
Jeg gjemte det jeg stjal, 
i hjertets svarteste dypeste brønn.

Det begynner ĂĄ bli et liv dette her,
det begynner å ligne en bønn.

Hvem venter pĂĄ meg,
hvem viser vei,
Hvem skal gjøre meg hel?
Alt jeg flykter fra hjemsøker meg,
som en hjemlengsel i min sjel.
Jeg ser hver tåre, hvert blikk, hvert smil, hver latter, 
hvert rop, hvert stønn.

Det begynner å bli et liv dette her, 
det begynner å ligne en bønn.

Hvem vil ta meg inntil seg,
nĂĄr alt blir kaldt,
hvem vil si:
“du er av meg – jeg elsker din sjel gjennom alt”.
Hvem orker ĂĄ se meg som den jeg er,
og elske meg som en sønn?

Det begynner ĂĄ bli et liv dette her,
det begynner å ligne en bønn.

Ole Paus

 

 

 

#OlePaus #renpoesi #poesi #ellenwisløff #cappelendamm #detbegynneråblietlivdetteher #detbegynneråligneenbønn #blogg


 

6 kommentarer

Siste innlegg