Hundegenser til en liten hund…. men de blei ikke helt vellykka… dessverre… Litt for ivrig og uten å måle lengden over ryggen Den ene “tovet” jeg så den blei for liten – og den andre bare beli for liten…
Gleda er stor – brått Det kom så over deg – kor takknemlig du er Å bli gleda i kvardagen Føle tryggheit og kjærleik Det å bli elska for den du er, sjølv om det er vanskelig å forstå til tider Du tenkjer på det med eit smil, og kjenner deg heldig
Ingen dag er lik, men tryggheita er aldri ustabil Den er aldri på vippepunktet til det usikre Tryggheit er viktig Kjærleik er viktig Glede er viktig Å elske og bli elska, er viktig Og det er ei tid for alt…. Av og til alt på ein gong, og andre tider noko no, og noko anna ein annan gong
Gleda er stor – og det kjennast så godt Det kitlar litt ekstra i magen til tider Det som blir den vanlige kvardagen blir av og til meir spanande Det er kva du gjer det til, ikkje sant Sjølv om nåkre dagar er heilt håplause, og du sjølv er vanskelig, og har det vanskelig Smilet klarar ikkje kome fram slik det brukar Gleda er litt langt bak i rekkja Men sommarfuglane svevar, og brått er latteren der igjen
Gleda er stor – brått Du er trygg Du er elska Latteren sit laust til tider Men alvoret kjem snikande når du minst ventar det Men, det er sånn livet er, ikkje sant Uforutsigbart og forutsigbart, på same tid Du veit aldri, eigentleg Det du veit, er at du er trygg, glad og elska, akkurat no
Kom, mai, du skjønne, milde, gjør skogen atter grønn, og la ved bekk og kilde fiolen blomstre skjønn! Hvor ville jeg dog gjerne at jeg igjen deg så! Akk, kjære mai, hvor gjerne gad jeg i marken gå!
Om Vint’ren kan man have vel mangt et tidsfordrig; man kan i sneen trave – å ja, et lystig liv! Men når seg lerken svinger mot sky med liflig slag, på engen om å springe – det er en annen sak!
Kom derfor, mai, du milde, gjør skogen atter grønn, og la ved bekk og kilde fiolen blomstre skjønn! Hvor ville jeg dog gjerne at jeg igjen deg så! Akk, kjære mai, hvor gjerne gad jeg i marken gå!
Opphavsmannen til Kom mai du skjønne milde er Christian Adolf Overbeck. Og melodien? Jo, den er det jaggu selveste Mozart som står bak! Wolfgang Amadeus kopiert fra nettet
1.maier arbeidernes internasjonale kampdag, og har blitt markert i Norge siden 1890. Dagen har sin bakgrunn i kampen for bedre arbeidsvilkår, særlig retten til regulert arbeidstid og et mer rettferdig arbeidsliv. Mange av rettighetene vi har i dag, er et resultat av kamper som har blitt løftet fram nettopp på 1. mai. kopiert fra nettet
I dag åpnet sesongens STIKKUT – og vi starter! To stikk-ut tok vi i dag Mye vind – men flott 1. mai-vær
Forsvar Din egen forsvarer – der du står naken foran menneskemengden og butter imot Prøver å forsvare deg gang etter gang Hvorfor? Hvorfor må du forsvare deg? Hvorfor mistenkeliggjør de deg? Hvorfor har de alltid et råd eller tre… Du må gjøre slik eller sånn… har du prøvd det? Velmenende… Men ..
Hvorfor er de så opptatt av din hverdag Hva du gjør og ikke gjør Hvor mange og lange turer du har gått Hvor strålende du ser ut Ser de når du ikke stråler? Ser de når du gråter Når du gråter innvendig og IKKE går de turene – verken de lange eller korte.. Ser de når du ikke klarer komme deg over dørstokken?
De ser ikke det DU skjuler Hvordan kan de det når det ikke synes? Er det i mangel på engasjement at de er opptatt av hva DU gjør Har de ikke annet å engasjere seg i enn deg og hvordan DU lever? Du er opptatt av å komme deg igjennom dagen Du fokuserer på det som gjør dagen din god Om det er de lange eller korte turene – en fargeklatt som muntrer opp eller bare ikke gjøre noe
Du er opptatt av mestring og DE er opptatt av hva du mestrer og hva du IKKE stiller opp på De er opptatt av arbeidsmengden du IKKE gjør – eller gjør.. Og de er opptatt av hvor vondt DE har men allikevel står de på hode inn i arbeidet til de spyr.. Hvorfor er det slik? Hvorfor er DE så opptatt av alt andre gjør og ikke gjør… De må ha for lite i eget liv…
Forsvarer Rettergang Dømt og mistenkeliggjort Hverdagen til så mange som sliter med usynlige lidelser Usynlige sykdommer som står på papiret med svart skrift Ikke akseptert fordi…. Man kan ikke få sagt det nok: PASS PÅ DEG SELV!
Takk for at du bryr deg, ja, det er det mange som sier. Men, bry deg ikke for mye, og når du bryr deg, bry deg velmenende uten for mange spørsmål om “hvorfor – og tror du ikke… og har du prøvd…du må da kunne…” Mange har prøvd mye og orker ikke forsvare seg mer Når man har prøvd nok og nedturene står i kø fordi man ikke mestrer det, det gjør noe med selvfølelsen. Usynlig til nesten selvutslettet.
Men takk for at du bryr deg Det er godt det, å vite at noen bryr seg At noen mener godt med sine tanker og ord Og at ikke alt er ment dårlig – det er bare det at du ikke altid forstår…
Mette Josteinsdatter Kvalsvik repost – første gang delt 20. mars 2021