ikke helt vellykka…. helgeutfordring

HELGENS UTFORDRING FRA BLOGGEREN UTIFRILUFT:

IKKE HELT VELLYKKA

 

Hundegenser til en liten hund…. men de blei ikke helt vellykka… dessverre…
Litt for ivrig og uten å måle lengden over ryggen
Den ene “tovet” jeg så den blei for liten – og den andre bare beli for liten…

Ikke helt vellykka… men fine var de da 😀

trygg – glad og elska

 

 

Gleda er stor – brått
Det kom så over deg – kor takknemlig du er
Å bli gleda i kvardagen
Føle tryggheit og kjærleik
Det å bli elska for den du er, sjølv om det er vanskelig å forstå til tider
Du tenkjer på det med eit smil, og kjenner deg heldig

Ingen dag er lik, men tryggheita er aldri ustabil
Den er aldri på vippepunktet til det usikre
Tryggheit er viktig
Kjærleik er viktig
Glede er viktig
Å elske og bli elska, er viktig
Og det er ei tid for alt….
Av og til alt på ein gong, og andre tider noko no,
og noko anna ein annan gong

Gleda er stor – og det kjennast så godt
Det kitlar litt ekstra i magen til tider
Det som blir den vanlige kvardagen blir av og til meir spanande
Det er kva du gjer det til, ikkje sant
Sjølv om nåkre dagar er  heilt håplause, og du sjølv er vanskelig,
og har det vanskelig
Smilet klarar ikkje kome fram slik det brukar
Gleda er litt langt bak i rekkja
Men sommarfuglane svevar, og brått er latteren der igjen

Gleda er stor – brått
Du er trygg
Du er elska
Latteren sit laust til tider
Men alvoret kjem snikande når du minst ventar det
Men, det er sånn livet er, ikkje sant
Uforutsigbart og forutsigbart, på same tid
Du veit aldri, eigentleg
Det du veit, er at du er trygg, glad og elska,
akkurat no

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
25. mars 2026

 

 


#tankerblirtilord #etdiktomdagen #minedikt

velkommen mai – stikk ut

 

 

Kom, mai, du skjønne, milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai,
hvor gjerne gad jeg i marken gå!

 

Om Vint’ren kan man have
vel mangt et tidsfordrig;
man kan i sneen trave
– å ja, et lystig liv!
Men når seg lerken svinger
mot sky med liflig slag,
på engen om å springe
– det er en annen sak!

 

Kom derfor, mai, du milde,
gjør skogen atter grønn,
og la ved bekk og kilde
fiolen blomstre skjønn!
Hvor ville jeg dog gjerne
at jeg igjen deg så!
Akk, kjære mai,
hvor gjerne gad jeg i marken gå!

 

 

Opphavsmannen til Kom mai du skjønne milde er Christian Adolf Overbeck.
Og melodien? Jo, den er det jaggu selveste Mozart som står bak! Wolfgang Amadeus
kopiert fra nettet

 

 

1.mai er arbeidernes internasjonale kampdag, og har blitt markert Norge siden 1890.
Dagen har sin bakgrunn kampen for bedre arbeidsvilkår, særlig retten til regulert arbeidstid og et mer rettferdig arbeidsliv.
Mange av rettighetene vi har i dag, er et resultat av kamper som har blitt løftet fram nettopp på 1. mai.

kopiert fra nettet

 

 

I dag åpnet sesongens STIKKUT – og vi starter!
To stikk-ut tok vi i dag
Mye vind – men flott 1. mai-vær

 



repost Forsvar

 

Forsvar
Din egen forsvarer – der du står naken foran menneskemengden og butter imot
Prøver å forsvare deg gang etter gang
Hvorfor?
Hvorfor må du forsvare deg?
Hvorfor mistenkeliggjør de deg?
Hvorfor har de alltid et råd eller tre…
Du må gjøre slik eller sånn… har du prøvd det?
Velmenende…
Men ..

Hvorfor er de så opptatt av din hverdag
Hva du gjør og ikke gjør
Hvor mange og lange turer du har gått
Hvor strålende du ser ut
Ser de når du ikke stråler?
Ser de når du gråter
Når du gråter innvendig og IKKE går de turene – verken de lange eller korte..
Ser de når du ikke klarer komme deg over dørstokken?

De ser ikke det DU skjuler
Hvordan kan de det når det ikke synes?
Er det i mangel på engasjement at de er opptatt av hva DU gjør
Har de ikke annet å engasjere seg i enn deg og hvordan DU lever?
Du er opptatt av å komme deg igjennom dagen
Du fokuserer på det som gjør dagen din god
Om det er de lange eller korte turene – en fargeklatt som muntrer opp eller bare ikke gjøre noe

Du er opptatt av mestring og DE er opptatt av hva du mestrer og hva du IKKE stiller opp på
De er opptatt av arbeidsmengden du IKKE gjør – eller gjør..
Og de er opptatt av hvor vondt DE har men allikevel står de på hode inn i arbeidet til de spyr..
Hvorfor er det slik?
Hvorfor er DE så opptatt av alt andre gjør og ikke gjør…
De må ha for lite i eget liv…

Forsvarer
Rettergang
Dømt og mistenkeliggjort
Hverdagen til så mange som sliter med usynlige lidelser
Usynlige sykdommer som står på papiret med svart skrift
Ikke akseptert fordi….
Man kan ikke få sagt det nok:
PASS PÅ DEG SELV!

Takk for at du bryr deg,
ja,
det er det mange som sier.
Men,
bry deg ikke for mye, og når du  bryr deg,
bry deg velmenende uten for mange spørsmål om
“hvorfor – og tror du ikke… og har du prøvd…du må da kunne…”
Mange har prøvd mye og orker ikke forsvare seg mer
Når man har prøvd nok og nedturene står i kø fordi man ikke mestrer det,
det gjør noe med selvfølelsen.
Usynlig til nesten selvutslettet.

Men takk for at du bryr deg
Det er godt det, å vite at noen bryr seg
At noen mener godt med sine tanker og ord
Og at ikke alt er ment dårlig – det er bare det at du ikke altid forstår…

 

Mette Josteinsdatter Kvalsvik
repost – første gang delt 20. mars 2021

 

 


#repostminedikt #tankerblirtilord #etdiktomdagen