deilig er jorden

Hva synes du?

 

Han, Tore Sivertsen, – har skrevet en ny sang om jorda – avkristnet den ………

 

Deilig er jorden
I sin rike velde
gir den oss livet på ny hver dag.
Undrende hører vi
morgenen våkne.
Alt trekker jordens åndedrag.

 

Vakker er jorden.
Som et blåhvitt smykke
seiler den gjennom et tomt, mørkt vell.
Dypt under skyenes
perlemorsdyner
går solen ned bak tause fjell.

 

Frossen er jorden
i den lange vinter
vendt mot det nattkalde stjernehav.
Alle ting drømmer om
vårsolens kjærtegn
og sommernattens lyse rav.

 

Tore Sivertsen

 

 

 

Grei nok denne – men ingenting er mektigere og varmt – enn å høre den gamle og flotte versjonen fra generasjoner tilbake <3

 

Ja – jorda er deilig – selv hvor grusom verden er iblant – men jeg lener meg mot slik
DEILIG ER JORDEN alltid har vært.
Gud er ikke skadelig for den oppvoksende generasjon.

 

Barnesanger.no - syng og vær glad!
Alle barnesanger, sortert alfabetisk Barnesanger sortert etter kategori Sangleker Regler og vers

Deilig er jorden

Deilig er jorden - tekst og musikk

“Deilig er jorden” er en vakker julesang med historie helt tilbake til 1842. Fortell gjerne barna hvor gammel sangen er, det vil garantert imponere! Den er skrevet av B. S. Ingemann,

“Deilig er jorden” har et kristent budskap (som så mange andre julesanger). Dette er greit å være klar over, i forhold til hvilken anledning man bruker den i. Ellers så kan det sies at den har et litt vanskelig og “gammeldags” språk som barna nok ikke helt forstår. Men det er jo også litt av sjarmen med en julesang som dette, er det ikke?

Julesanger
Se teksten til Deilig er jorden og hør julesangen nedenfor – men husk også å besøke vår oversikt over julesanger for barn! Ho-ho…
Deilig er jorden,
prektig er Guds himmel.
Skjønn er sjelenes pilgrimsgang!
Gjennom de fagre
riker på jorden
Går vi til paradis med sang!

 

Tider skal komme,
tider skal henrulle,
slekt skal følge slekters gang.
Aldri forstummer
tonen fra himmelen
i sjelens glade pilgrimssang.

 

Englene sang den
først for markens hyrder,
skjønt fra sjel til sjel det lød:
Fred over jorden,
menneske, fryd deg!
Oss er en evig frelser født!

 

 

DEN VAKRESTE AV ALLE SANGER SYNES JEG!

 

 

Den kan brukes året rundt – ikke bare til jul 🙂

 

 

#deiligerjorden #avkristnetdeiligerjorden #julesang

10 kommentarer
    1. Nå er jo ikke jeg så utpreget kristen av meg, og jeg synes mange av de gamle kristne sangene er både triste og mørke. Denne er derimot ikke det, selv om jeg personlig likte den nye versjonen bedre.

      1. ja mye av det gamle er litt tungt…….. men ikke alt da 🙂 Deilig er jorden er nydelig – og den svulmer inni meg når jeg hører den og synger den 🙂

    2. Vi sang den tradisjonelle Deilig er jorden, unisont med Sølvguttene og barnekor og publikum, et “kor” på nærmere 500. Det var enormt. Jeg tror det blir vanskelig å finne en erstatter som tar plassen. Men en flott tekst, uten tvil 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg